به گزارش پارس نیوز، 

به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، محمد فرجامی - سرپرست هیأت باستان‌شناسی - با اعلام این خبر گفت: محوطه آتشکده در روستایی به همین نام در ۷۵ کیلومتری شمال غرب نهبندان و شرق رشته شاه‌کوه قرار دارد که این روستا از توابع دهستان میغان، بخش مرکزی شهرستان نهبندان خراسان جنوبی است .

او با بیان این‌که محوطه آتشکده با وسعتی نزدیک به ۳۵ هکتار از محدوده شرقی روستا را در بر می‌گیرد، افزود: این محوطه شامل پایه ستون‌های بنایی که در بین مردم محل به بنای یک آتشکده منسوب است  و یک تپه قلعه است که قسمت عمده سازه‌های معماری آن تخریب شده و بخش‌های اندکی از ویرانه‌های آن باقی مانده است.

به گفته وی، از نقطه نظر فیزیوگرافی در جنوب تپه یک مسیل با عرض نزدیک به ۲۵ متر در جهت شرقی - غربی عبور می‌کند و بخش‌های پیرامونی آن را بیشتر زمین‌های کشاورزی در جنوب، شرق و بافت خانه‌های روستایی در غرب و شمال شامل می شود.

فرجامی بیان کرد: بخشی از بقایای قلعه و پایه ستون‌های بنای محوطه در زیر خانه‌های مسکونی روستا قرار گرفته که به دلیل خانه‌سازی و همچنین چندین مورد تخریب و سیل گرفتگی روستا، این آثار به میزان بسیار زیادی تخریب شده‌اند.

این باستان شناس با اشاره به اینکه از لحاظ مالکیت بخش‌های زیادی از محوطه در تملک ساکنین محل و روستاهای اطراف است که ارتباطات بسیار زیادی بین آنها وجود داشته و دارد، افزود: تنها بخش‌های کمی از محوطه خصوصا قلعه بدون مالک و متعلق به اراضی ملی است.

او با بیان این‌که پایه ستون‌های لاشه سنگ، ملات گچی، سفالینه و یافته‌های سطحی که از پیرامون روستا و محوطه به دست آمده قدمت این محوطه را به اواخر دوران ساسانی و اوایل دوران اسلامی می‌توان نسبت داد، ادامه داد: علاوه بر این، سازه‌های خشتی موجود در بالاترین بخش قلعه مربوط به دوره های متاخر اسلامی(ایلخانی تا صفوی) هستند.

او مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته در برنامه ساماندهی و تعیین عرصه و پیشنهاد حریم راشامل حفر نزدیک به ۳۰ گمانه در محدوده پیرامونی اثر، جابجایی و عقب‌نشینی دیوار خانه‌های مسکونی که ستون‌ها در داخل این دیوارها قرار داشته، پاکسازی زواید و اضافات از پایه ستون‌های ساخته شده با لاشه سنگ و ملات گچ و نصب تابلو معرفی و حریم و نصب تابلوهای حریم محوطه اعلام کرد .

این باستان‌شناس با بیان این‌که این اثر یکم آذر ۱۳۸۸ به شماره ۲۸۱۲۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، گفت: در این راستا حفاظت از پایه ستون‌های ساخته شده با لاشه سنگ و ملات گچ، نقشه‌برداری محوطه، تصویربرداری هوایی محوطه و تصویربرداری از محوطه به منظور تهیه فایل‌های سه بعدی نیز صورت گرفت.

انتهای پیام/