به گزارش پارس نیوز، 

علی‌اصغر مونسان - معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - روز شنبه ۳۰ تیر در بازدید از یک کافه - کتاب که در خانه‌ای قدیمی در خیابان شیخ‌هادی ایجاد شده است، با تأکید بر مرمت و احیای بناهای تاریخی در تهران و سایر مناطق کشور، گفت: احیای بناهای تاریخی و تغییر کاربری آنها هویت و اصالت را به این شهر برمی‌گرداند.  تبدیل این خانه به کافه‌کتاب اقدامی مؤثر و قابل توجه است که باید ادامه داشته باشد.

بنا بر اعتقاد او، اقتصادی کردن کاربری این‌گونه بناهای تاریخی علاوه بر حفاظت و مرمت از این آثار، توجه مردم و علاقه‌مندان را به این میراث فرهنگی جلب می‌کند.

بهزاد یعقوبی، مدیر کافه نیز در سخنانی گفت: این کافه کتاب، کاملا با هزینه شخصی و بدون حمایت هیچ ارگانی بازسازی شده و اداره می‌شود. بازسازی آن حدود پنج ماه به طول کشیده است.

وی با اشاره به این‌که دارالخلافه پنج محله داشته که نام این پنج محله روی پنج اتاق موجود در عمارت پشت حیاط این کافه کتاب نصب شده است، افزود: هر اتاق نسبت به حال و هوای آن محله تزیین شده است.

به گفته‌ی وی در این مکان فرهنگی، علاوه بر کتاب‌های تاریخی، ادبی، رمان، روزنامه‌های صوراصرافیل، مراه السفر، تربیت، شرف و شرافت، دولت علیه، وقایع اتفاقیه، اطلاعات، و مجلاتی چون سپید و سیاه، اطلاعات ماهانه، یادگار، معارف اسلامی، هنر و مردم، کلک و تعدادی از اسناد وقفی طهران قدیم برای پژوهشگران و علاقه‌مندان وجود دارد که به صورت کاملا رایگان در دسترشان قرار می‌گیرد. همچنین علاوه بر این، تعداد ٤٧٠ رمان به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و ایتالیایی در این کافه برای گردشگران فراهم شده است.

در این بازدید، پیروز حناچی - معاون شهرسازی -، دلاور بزرگ‌نیا - مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران -، محمدحسن طالبیان - معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی -، برزین ضرغامی - مدیرعامل سازمان زیباسازی -، علی‌محمد سعادتی - مدیر بافت تاریخی شهرداری تهران - و علی محمدی - معاون گردشگری استان تهران - حضور داشتند.

https://cdn.isna.ir/d/2018/07/21/3/57713766.jpg

 

انتهای پیام/