به گزارش پارس نیوز، 

شیما اسدی کارگردان نمایش «پرده خانه» که در تالار مولوی روی صحنه است درباره تغییراتی که اجرا نسبت به نمایشنامه بهرام بیضایی داشته است  گفت: نمایشنامه «پرده خانه» ۲۶۷ صفحه است که تعدادی از کاراکترهای آن که معمولا از خدمه دربار هستند دیالوگ های بسیار کمی در حد یک کلمه دارند ولی ما برای کوتاه تر شدن نمایش این شخصیت ها و دیالوگ هایشان را تقسیم کردیم و مخاطبان در صحنه بیشتر زنان بازی خانه و حرمسرای سلطان را می بینند و کلا صحنه ها خلاصه تر و محدودتر شده اند.

وی درباره داستان نمایش توضیح داد: «پرده خانه» به شیوه روایت در روایت و بازی در بازی طراحی شده است و درباره زندگی تعدادی از زنان در حرمسرای سلطانی است که هر کدام را با مذاهب و نژادهای گوناگون به شکل های مختلفی به تصرف درآورده است. آنها در بازی‌خانه حرم‌سرا به کار بازیگری اشتغال دارند. این زنان که هر یک بغضی از اندوه در گلو دارند، بیشتر به اسیران دربار می‌مانند تا همسران سلطان. در این میان، خبر می‌رسد عروسی تازه‌ای به عنوان تحفه به حرم‌سرای سلطانی آمده است و دیگر اینکه زنان متوجه می شوند پادشاه دستور داده در صورت شکست در جنگ و کشته شدن، همه زنان حرمسرا را گردن زده و تنها فرزندان پسر را نجات دهند. گلتن سوگلی شاه از او می خواهد برای آزمودن وفاداری و علاقه زنان حرمسرا، خودش را به مردن بزند اما ...

اسدی درباره تایید اجرای این نمایشنامه توسط نویسنده بیان کرد: برای اجازه اجرای این نمایش با انتشارات روشنگران و مطالعات زنان که انتشار آثار آقای بیضایی را برعهده دارد، صحبت کردیم که مدیر انتشارات نیز استقبال خوبی از کار ما کرد و ما توانستیم از طریق انتشارات اجازه بهرام بیضایی را برای اجرای «پرده‌خانه» بگیریم.

وی با اعلام اینکه این نمایش برای اولین بار است که در ایران اجرا می شود، توضیح داد: «پرده خانه» یک اثر پژوهشی به حساب می آید و از آنجا که دغدغه و علاقه من روی نمایش های سنتی ایرانی مثل تعزیه است در این اجرا نیز از قراردادهای تعزیه و تقلید استفاده کرده ایم.

این کارگردان جوان در پایان درباره چگونگی استفاده از قراردادهای تعزیه در این نمایش گفت: در این نمایش که پایه اصلی شیوه اجرایی آن براساس تعزیه و تقیلد شکل گرفته است شاه جزو اشقیا و زنان بازی‌خانه جزو اولیا به حساب می آیند که این تقسیم بندی در میزانسن نمایش هم مشهود است و به شیوه تعزیه اشقیا در پایین سکو و اولیا در مرکز آن بازی دارند. همچنین در طراحی لباس ها هم این مساله مورد توجه قرار گرفته است و پادشاه لباس قرمز و سیاه به تن دارد و لباس های زنان حرمسرا شبیه لباس اولیا طراحی شده است. همچنین کافور و الماس که در واقع یادآور همان شخصیت سیاه نمایش های تخت حوضی هستند نیز در نمایش حضور دارند.

پرنیا بارزید، ابراهیم برزیده، نیکو پشوتن، امیرحسین حکیمی، مجید خلیلی، شادی شاه علی، عسل غروی، آیدا فرخ منش، کیمیا هوشمند بازیگران نمایش «پرده خانه» هستند که تا ۲۲ تیرماه ساعت ۲۰:۳۰ در تالار مولوی روی صحنه است.


انتهای پیام/