به گزارش پارس نیوز، 

محمدحسین مهدویان کارگردان مستند «ترور سرچشمه» در جلسه نقد و بررسی این فیلم که در فرهنگسرای انقلاب برگزار شد، درخصوص محوریت این مستند سینمایی گفت: اساسا مواجهه من با واقعه هفتم تیر پرونده محور بود و قصد داشتم به این جنایت به شکل یک واقعه تروریستی نگاه کنم که لازمه این کار پرداختن به شخصیت اصلی ترور شهید آیت الله بهشتی بود.

مهدویان در این نشست با بیان اینکه شخصیت آیت الله بهشتی برایم بسیار جالب و شگفت آور بود، اظهار کرد: در واقع هدف اول پرداختن به ماجرای ترور هفتم تیر بود که بسیار هوشمندانه توسط سازمان مجاهدین پایه ریزی شده بود، در واقع فرم روایت قصه پرداختن به بخشی از شخصیت شهید آیت الله بهشتی را ایجاب می‌کرد تا بتوانیم اهمیت این جنایت را نشان دهیم.

وی افزود: دغدغه سازمان مجاهدین در آن زمان هدف قرار دادن آینده نظام و انقلاب اسلامی بود که متاسفانه موفق شدند با به شهادت رساندن چهره‌های مهم نهضت به بخشی از اهداف خود برسند، او در همین ارتباط به جمله مهم مسعود رجوی سرکرده گروهک تروریستی منافقین اشاره کرد که گفته بود اگر از همه‌ی ترور‌های خود هم پشیمان باشم، اما از انفجار حزب جمهوری اسلامی پشیمان نیستم.

وی همچنین بیان کرد: هدف من برانگیختن مخاطبان فیلم هایم است تا بتوانم دریچه‌ای هر چند کوچک در مقابل آن‌ها باز کنم تا به دنبال کشف حرف‌های جدید بروند و به نظرم همین اتفاق نیز مهمترین بخش رسالت هر فیلم سازی است، خوشبختانه این اتفاق در اکران‌های دانشجویی که در دانشگاه‌ها داشتیم با بازخورد‌های خوبی از طرف نسلی مواجه شدیم که مثل خود من آن زمان را درک نکرده اند.

مهدویان در پاسخ به این سوال که چرا مدام از شاخه مستند به فیلم سینمایی در رفت و آمد است، تصریح کرد: من این خط کشی میان سینما و مستند را اصلا قبول ندارم ما در کل سینمای مستند و داستانی داریم که کار فیلم ساز انتخاب ژانر به فراخور فیلم نامه است. هر زمان که احساس کنم ماجرایی برای روایت دارم دنبال قالب مناسب برای پرداختن به آن می‌روم و خیلی به این مرز بندی‌ها اعتقادی ندارم.

کارگردان فیلم سینمایی «لاتاری» با بیان اینکه ساختن یک فیلم در هر ژانری مثل حرکت دادن یک تیپ زرهی است، گفت: موضوعات بسیاری برای تبدیل شدن به فیلم وجود دارد که می‌توان روی آن‌ها کار کرد مثل واقعه هشت شهریور، اما همه این‌ها منوط به پیش آمدن شرایط جانبی برای ساختن این دست از آثار است. ترتیب ساخت فیلم هایم هم به وجود آمدن شرایط در زمان ساخت فیلم بوده و هیچ علت خاص دیگری ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» ضمن مهم برشمردن وقایع انقلاب و پس از آن، اظهار کرد: پرداختن به شخصیت‌های انقلاب مانند شهید مطهری و آیت الله بهشتی قطعا مجال بیشتری را می‌طلبد و شاید چندین فیلم را لازم داشته باشد تا بتوان حق مطلب را ادا کرد.

مهدویان در پایان با گلایه از افزایش ممیزی‌ها و سانسور در سینما، بیان کرد: خیلی از حرف‌هایی که در همین نشست زده شد هم حتی نمی‌توان در فیلم‌ها بیان کرد، ما گرفتار اعمال سلیقه‌های شخصی شده‌ایم که اساسا هیچ پایه و اساسی هم ندارند.

گفتنی است؛ در این نشست یعقوب توکلی و سیدناصر هاشمی به بیان زوایای شخصیت شهید آیت الله بهشتی پرداختن و از مهدویان بابت پرداختن به موضوعات مهم سیاسی انقلاب تقدیر کردند.

انتهای پیام /