به گزارش پارس نیوز، 

خالد جعفری عصر امروز در جشنواره توت‌فرنگی استان کردستان که در روستای شیان سنندج برگزار شد، اظهار کرد: معمولا جشنواره و جشن محصولات مختلف را در سطح استان برگزار می‌کنیم، ولی این جشن متفاوت‌تر از تمام جشن‌هایی است که تاکنون در استان برگزار شده است.

وی با بیان اینکه معتقدم کشاورزی یکی از محورهای مهم توسعه در کردستان است، گفت: روستای شیان 650 نفر جمعیت دارد و تنها منبع درآمدی آنها باغداری و دامداری است.

به گفته وی، آنچه باعث جذابیت این روستا شده باغات و ظرفیت‌های طبیعی بکر و دست نخورده آن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: مردم با حفظ طبیعت و ظرفیت‌هایی که در این آب و خاک وجود دارد، کشاورزی را به بهترین شیوه انجام می‌دهند.

جعفری مژده‌ای هم به مردم روستای شیان داشت و گفت: در بحث رفع تداخل اراضی کشاورزی و منابع طبیعی این روستا را در اولویت قرار داده‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد سامان داده شود.

وی گفت: 13 هزار بهره‌بردار در 3 هزار و 200 هکتار 70 تا 80 درصد توت‌فرنگی کشور را تولید و برداشت می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان به برخی از اقدامات انجام شده در راستای توسعه و ارتقای هرچه بیشتر تولید این محصول در استان گریزی زد و افزود: اصلاح رقم‌های توت فرنگی برای اینکه محصول ماندگاری و بازار بیشتری داشته باشد انجام گرفته است.

به گفته جعفری، روستای شیان بیشترین استقبال را از رقم‌های اصلاح شده دارند و در بحث آبیاری قطره‌ای هم کارهای خوبی انجام شده است.

وی اذعان کرد: برای نگهداری بیشتر توت‌فرنگی ماشین‌های دارای سردخانه با تسهیلات درصد پایین در استان توزیع شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه یکی از واحدهای فرآوری بزرگ کشور در مریوان به زودی افتتاح می‌شود، گفت: زنجیره توت فرنگی را با حمایت صندوق حمایت کشاورزی در استان راه‌اندازی کرده‌ایم.

جعفری اذعان کرد: ظرفیتی که در کردستان برای تولید محصول توت‌فرنگی است در سطح قابل توجهی می‌تواند زمینه اشتغال‌زایی را در استان فراهم کند.

وی اذعان کرد:  در بحث تولید محصول توت فرنگی به اندازه کافی نمی‌توانیم محصول توت فرنگی را مکانیزه کنیم به همین دلیل ظرفیت اشتغال زیادی در تولید این محصول وجود دارد که باید از آن بهره گرفت.

وی اضافه کرد: تولید محصول توت فرنگی در کردستان به صورت 100 درصد ارگانیگ بوده و هیچ نوع سمی استفاده نمی‌شود و برای اثبات آن حاضر به انجام هر نوع آزمایش روی این محصول هستیم.

انتهای پیام/