به گزارش پارس نیوز، 

بقیع یکی از مهم‌ترین و کهن‌ترین قبرستان‌های مسلمانان محسوب می‌شود؛ زیرا در طی تاریخ اسلام  محل دفن بسیاری از بزرگان و شخصیت‌های مهم اسلامی نیز شمرده می‎شود. این مکان مقدس که در حوالی شهر یثرب حجاز قرار دارد، متبرک به قبر چهار امام بزرگوار شیعیان امام حسن مجتبی(ع)، امام سجاد(ع)، امام باقر(ع) و صادق(ع) است و به این دلیل هر ساله زائران فراوانی را به خود می‌بیند. گزارش‌های بسیاری از توجه پیامبر(ص) و ائمه(ع) درباره این مکان مقدس وجود دارد و خود نیز مقید به زیارت بقیع بودند. همچنین علمای بسیاری از شیعه و سنی به استحباب زیارت بقیع فتوا داده‌اند.

متأسفانه در سده‌های اخیر اندیشه‌های وهابیت مبنی بر شرک دانستن زیارت قبور و توسل به ائمه و اولیا به تبع نظرات ابن تیمیه و عبدالوهاب باعث شد در تاریخ هشتم ماه شوال سال 1345 ه.ق یکی از بدترین فجایع در تاریخ اسلام رخ دهد که همان تخریب قبور ائمه بقیع(ع) است. در واقع عناصر وهابیِ حسود و کوردل در دو مرحله یکی در 1220 و دیگری در 1344 قمری با بدعت شمردن بنای قبور و زیارت، به تخریب اماکن و بقعه‌های بقیع پرداختند. تخریب بقیع اعتراضات شدیدی را در کشورهای مسلمان از جمله ایران برانگیخت.

پیش از این حجت‌الاسلام سعیدیان با اشاره به خباثت‌های وهابیون گفته بود «وهابیت و آل سعود همواره با ائمه شیعه عداوت داشتند؛ از ابتدای تأسیس شجره ملعونه آل سعود و تشکیل وهابیت، شاهد عداوت و کینه آن‌ها نسبت به ائمه(ع) و شیعیانشان بودیم و این عداوت تاکنون وجود دارد. این دشمنان اسلام و تشیع در همین جهت خیانت‌های فراوانی کردند و از اولین اقداماتشان از بین بردن بسیاری از دستاوردهای شیعیان نسبت به ظواهر آثار عترت(ع) بود که در اوج آن‌ها تخریب قبور چهار امام بزرگوار شیعه در بقیع قرار دارد.

چهار امام بقیع نماد مقاومت و ایستادگی هستند

وی در بیان علت دشمنی وهابیت و آل سعود با اسلام و تشیع تصریح کرد: چهار امام بزرگواری که در بقیع دفن هستند، نماد مقاومت هستند. به عنوان مثال امام سجاد علیه‌السلام نماد مقاومت در مقابل یزید و یزیدیان زمان خود بودند. کاری که ایشان انجام داد، ترویج مکتب اسلام و تبلیغ مسیری بود که امام حسین علیه‌السلام پیمود. از این رو کینه‌ای که دشمنان نسبت به این خصائص از امام سجاد علیه‌السلام داشت، آن‌ها را وادار به جسارت و اهانت به قبر مبارک ایشان کرد.

حجت‌الاسلام سعیدیان با بیان اینکه آل سعود و وهابیت تصور کردند با هتاکی به قبور مطهر امامان بقیع(ع) می‌توانند آثار این بزرگواران را نیز دفن کنند غافل از اینکه توجه شیعیان به ائمه(ع) بیش از گذشته شد، گفت: اکنون اگر دست وهابیت باز باشد حتی به قبر مطهر نبی مکرم اسلام نیز جسارت می‌کنند شاهد بر اینکه «عبدالله بِن باز» مفتی قبلی و به درک واصل شدۀ وهابیت می‌گفت خدا را شاکرم از اینکه نابینا هستم و این بنای کفر را نمی‌بینم. اینها با اصل اسلام مشکل دارند و این عداوتشان را به صورت عملی در قالب تخریب اماکن مقدس مسلمانان نشان می‌دهند.

تخریب اماکن مقدس مانع از گسترش نور ائمه(ع) در عالم نیست

نهایت اینکه در مرحله اول تخریب بقیع در سال 1220 دولت وقت عثمانی توسط والی مصر، وهابیون را در چهارشنبه 8 ذی‌القعده 1233 سرکوب ساخته و آثار تخریبی را بازسازی کردند و در وهله دوم با همت علامه صاحب‌الفصول قبور ائمه بقیع(ع) بازسازی شد.بسیاری از شیعیان، هر سال در هشتم شوال که با عنوان «یوم الهدم» شهرت یافته است، مجالسی در کشورهای اسلامی برگزار می‌کنند و عاشقان اهل بیت‌(ع) به مرثیه‌خوانی و یادآوری حادثه تخریب بقیع می‌پردازند تا خاری بر چشم دشمنان اسلام باشد. در واقع دشمنان با تصور اینکه تخریب اماکن مقدس می‌تواند مانع گسترش نور ائمه(ع) در عالم شود، دست به تخریب خود زدند.

تصاویری از مراسم سالگرد تخریب بقیع در سراسر دنیا

انتهای‌پیام/