به گزارش پارس نیوز، 

به نقل از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری، سید جلال شمسی‌نژاد، مقرنس‌کار حرم رضوی و یکی از استادان هنر مقرنس ایران است که در سال 1310 خورشیدی در شهر دامغان متولد شد و در سن هفت سالگی به شهر مقدس مشهد آمد و بعدها به شادروان استاد خوش‌دست، معمار چیره‌‌دست آستان قدس رضوی معرفی شد.

استاد شمسی‌نژاد 14 سال کار مقرنس‌کاری را در آستان قدس رضوی ادامه داد و در سال 1347شمسی به دفتر فنی اداره حفاظت آثار باستانی خراسان انتقال یافت و در آن نهاد کارش را پی گرفت.

اولین کار او ترمیم مقرنس‌های مسجد هفتاد دو تن بود. او در طول مدت خدمت خود در میراث فرهنگی خراسان در اکثر کارگاه‌های مرمت بناهای تاریخی حضور داشته و در آن بناها به ترمیم و بازسازی و طراحی گچ بری‌ها، مقرنس‌ها، یزدی ‌بندی ‌ها و ... پرداخته است.

مکان‌ ها و فضاهای بسیاری در حرم مطهر رضوی با دستان توانا و هنرمند استاد شمسی‌نژاد زینت داده شده است که از آن جمله می‌توان به ورودی رواق امام خمینی (ره)، صحن جامع رضوی، صحن قدس، کتابخانه حرم مطهر و رواق دارالحجه اشاره کرد.

علاوه بر این، آثار زیبای این هنرمند مقرنس‌کار را می‌توان در مدرسه غیاثیه خرگرد، عمارت خورشید در کلات نادر، مجموعه معماری مزار شیخ احمد جام، بقعه خواجه ربیع در مشهد و ... مشاهده کرد.

استاد شمسی‌نژاد دارای مدرک درجه یک هنر و همچنین نشان همای هنر نیز هست و با بیش از 50 سال فعالیت در هنر مقرنس‌ در حال حاضر بازنشسته سازمان میراث‌فرهنگی است.

ابوالفضل مکرمی فر مدیرکل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی در مراسم تجلیل از استاد سیدجلال شمسی نژاد از پیشکسوتان معماری مقرنس کار ایران که در محل موزه بزرگ خراسان با حضور جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان عرصه صنایع دستی برگزار شد، با اشاره به خصوصیات این استاد مقرنس کاری اظهار کرد: «این موضوع به درستی امروزه قابل لمس است، چرا که انسانی بی‌ادعا، پر تلاش و کم توقع است و اگر امروز بناهای تاریخی ما می‌توانستند سخن بگویند، حرف‌های زیادی برای ایشان داشتند و امروز آمده‌ایم تا به جای این بناهای ارزشمند از این استاد بزرگ و پیشکسوت هنرهای معماری سنتی خراسان تشکر و قدردانی کنیم.»