به گزارش پارس نیوز، 

شهرداد روحانی مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران درباره حضور منتخب ارکسترهای سمفونیک تهران و ملی ایران در روسیه همزمان با جام‌جهانی ۲۰۱۸ گفت: نیاز است در اینجا به یک سوءتفاهم پاسخ لازم را بدهم که برخی از مخاطبان این طور فکر نکنند که گروه ما به دلیل برگزاری جام جهانی فوتبال به کشور روسیه سفر کرده است.

 به هر حال در روزهای اخیر این سوءتفاهم به وجود آمده که ما به دلیل فوتبال و برگزاری جام جهانی فوتبال به روسیه سفر کرده‌ایم در حالی که اصلا این طور نیست زیرا هدف از سفر گروه ما به روسیه اجرایی کردن تفاهم‌نامه‌ای است که بین بنیاد رودکی و کنسرواتوار چایکوفسکی پیش از این به امضا رسیده و قرار بود ما اجراهایی را در این کشور داشته باشیم.

‪او ادامه داد: خوشبختانه فضای کار به گونه‌ای برنامه‌ریزی شد که اجرای گروه منتخب ارکسترهای دولتی همزمان با ایام جام جهانی فوتبال روسیه صورت گرفت و ما به همین مناسبت نیز چهار قطعه را آماده کردیم که بتواند در این ایام علاوه بر شاکله اصلی برنامه ما حال و هوای ورزشی هم پیدا کند. اما آنچه باید در این میان توجه کرد جداسازی کلیت ماجرای قطعات درنظر گرفته شده متناسب با تفاهم‌نامه با کنسرواتوار چایکوفسکی است که باید آن را به طور کامل از ماجرای جام جهانی و فوتبال جدا کرد، زیرا ما فضا را به گونه‌ای طراحی کردیم که علاقه‌مندان و مخاطبان خارجی این کنسرت‌ها بتوانند شاهد توانایی و هنرنمایی نوازندگان ایرانی در اجرای قطعات موسیقی کلاسیک و قطعات موسیقی ایرانی باشند‬.

‪روحانی اظهار کرد: با توجه به اولین کنسرتی که چند روز پیش در تالار فیلارمونیک شهر سن پترزبورگ اجرا کردیم، شما شاهد بودید که بیش از ۷۰ درصد جمعیت سالن مخاطبان غیرایرانی بودند که از رپرتوار اجرایی دیدن کردند. این در حالی است در این مدت کوتاه حضور ما در روسیه چندین شبکه تلویزیونی خارجی زبان با من مصاحبه داشته و از کیفیت اجرای برنامه‌ای سخن می‌گفتند که دربرگیرنده اثر مثبت حضور گروه ایرانی در روسیه بوده است. به اعتقاد من حضور منتخب ارکسترسمفونیک تهران و ارکستر ملی بهانه‌ای بود که بتوانیم توانایی موزیسین‌های ایرانی را به جامعه بیرون از ایران معرفی کرده و به آنها نشان دهیم که این نوازندگان هم می‌توانند قطعاتی از موزیسین‌های بزرگ روسی و قطعاتی از موزیسین های ایرانی را در قالب یک ارکستر به مخاطبان نشان دهند‬.

‪رهبر ارکستر سمفونیک تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: قطعا همزمانی حضور گروه ایرانی در روسیه با مسابقات جام جهانی فوتبال امتیاز بسیار خوبی برای ما بوده است اما ما به دنبال تماشاگران جام جهانی نیستیم چون اساسا هدف ما جامعه مخاطبان جام جهانی نیستند. آنچه برای ما در این سفر دارای اهمیت بسیار فراوانی است آشنایی مخاطبان غیرایرانی با مجموعه‌های چون ارکسترسمفونیک تهران و ارکستر ملی است که خوشبختانه تاکنون استقبال بسیار خوبی از برنامه‌های ما داشتند‬.

با حمایت بخش خصوصی، ارکستر ویژه‌ای از ترکیب ارکسترهای سمفونیک تهران و ملی ایران چهارشنبه هفته گذشته عازم روسیه شد.

شهرداد روحانی و فریدون شهبازیان، رهبری ارکسترها برای اجرای دو قطعه با کلام و دو قطعه بی‌کلام را بر عهده دارند. سالار عقیلی هم به عنوان خواننده سرود تیم ملی مطرح است.

این آثار به همراه قطعات برگزیده‌ای از آهنگسازان ایرانی و سه قطعه از آهنگسازان معروف روسی همزمان با بازی تیم ملی فوتبال در سه شهر روسیه با ارکستر ویژه برای مخاطبانی که از گوشه گوشه جهان برای حمایت از تیم ملی فوتبال در روسیه هستند به روی صحنه می‌‎رود.

اجراهای فوق با همکاری کنسرواتوار دولتی مسکو صورت می‌گیرد.

این اجرا پنجشنبه (۲۴ خرداد ماه) در شهر سنت‌پترزبورگ انجام شد و در ادامه نوازندگان ایرانی ۲۷ خرداد در مسکو و ۲۹ خرداد در شهر کازان اجرا دارند.


انتهای پیام/