به گزارش پارس نیوز، 

به دنبال انتشار خبر نصب سامانه موشکی چین در جزایر مصنوعی دریای چین جنوبی از جمله در داخل حوزه منطقه اقتصادی انحصاری مانیل، رودریگو دوترته، رییس جمهور فیلیپین با انتقاداتی بر سر عدم مقابله با چنین اقداماتی از سوی چین روبه‌رو شده است.

مخالفان سیاسی دولت فیلیپین از اینکه این دولت حتی اعتراض دیپلماتیکی هم به این اقدامات نکرده خشمگین هستند اما دوترته به رغم همتایان پیشینش از روابط خوبی که با چین دارد خوشحال است و به دنبال سرمایه‌گذاری‌های این کشور در فیلیپین است و معمولا می‌گوید، نمی‌تواند با چین که بسیار از فیلیپین قدرتمندتر است، وارد جنگ شود.

هرموجنس اسپرسون، مشاور امنیت ملی فیلیپین اظهار کرد، این کشور همیشه به دنبال مذاکره برای دفع تنش خواهد بود اما اگر ارتش فیلیپین تحریک شود، جنگ آخرین اقدام این کشور نخواهد بود.

اسپرسون به نقل از دوترته به خبرنگاران گفت، آسیب دیدن سربازان خط قرمز ما است.

به دنبال این اظهارات، الن پیتر کایتانو، وزیر امور خارجه فیلیپین به اعضای سرویس خارجی گفت، دوترته به چین گفته‌ است که اجازه نخواهد داد هیچ‌گونه ساخت‌وساز غیرمجازی در مناطق تحت کنترل فیلیپین صورت گیرد.

چین مدعی است که مالکیت بیشتر مناطق دریای چین جنوبی به این کشور تعلق دارد. این کشور طی چند سال گذشته در ساخت جزایر مصنوعی پیشرفت چشمگیری داشته و معتقد است که حق دفاع از آن‌ها را دارد.

هفته گذشته فیلیپین "نگرانی جدی" خود را از حضور بمب‌افکن‌های استراتژیک چین در آب‌های مورد نزاع دریای چین جنوبی ابراز کرد اما واکنشی نسبت به نصب سیستم موشکی در این منطقه نداشت.