به گزارش پارس نیوز، 

گالری ایده

نمایشگاه گروهی خط نقاشی «خط و معنا» به مناسبت ماه رمضان، با مجموعه‌ای از آثار جمعی از هنرمندان این عرصه با موضوع اسما خداوند روز جمعه، در گالری ایده افتتاح می‌شود.

در بخشی از استیتمنت این نمایشگاه آمده است «خط و خوشنویسی البته در سیاه مشق‌ها خود را از معنا و خوانایی جدا کرده بود و زیبایی بصری جایگزین شد، ولی حتی در سیاه مشق هم قاعده‌ها رعایت می‌شد. اما خط و معنای مدرن می‌خواست قالب را بشکند و این در تناقص با سنت بود ... شکستن آغاز تغییر بود، ولی هر شکستنی زیبا نیست و چینش جدید تفکر نو می‌طلبید. خط و معنا با نگاه نو بهانه این نمایشگاه است. هر چند این راه بیش از پنج دهه است که آغاز شده و آنان که تفکر نو را درک کرده‌اند، ماندگارند.»

نمایشگاه «خط و معنا» از روز جمعه، چهارم خرداد ۱۳۹۷ تا پنجشنبه (۱۰ خرداد ماه) در محل گالری ایده به نشانی کریم‌خان زند، خردمند شمالی، خیابان هجدهم، پلاک ۲۶ میزبان علاقمندان به آثار هنری است.

 

موزه امام علی(ع)

۱۱۰ اثر از آثار منتخب گنجینه موزه هنرهای دینی امام علی (ع) به مناسبت ماه مبارک رمضان به نمایش درآمده است.

آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه از میان ۸۰۰ اثر مرتبط با امیرالمؤمنین علی (ع) موجود در گنجینه موزه هنرهای دینی امام علی (ع) انتخاب شده و شامل آثاری در قالب نقاشی و خوشنویسی از هنرمندانی مانند بیب‌الله صادقی، علی وزیریان، ناصر پلنگی، کاظم چلیپا، مصطفی گودرزی، عبدالحمید قدیریان، غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی، محمد سلحشور و ... است.

علاقه‌مندان برای بازدید از این آثار می‌توانند تا پایان خرداد ماه به موزه هنرهای دینی امام علی (ع) واقع در خیابان ولی‌عصر (عج)، روبه‌روی بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، بلوار اسفندیار، شماره ۳۵ مراجعه کنند.

 

خانه گفتمان شهر

نمایشگاه نقاشی مرضیه ناظم‌زاده با نام  «ققنوس ایران زمین» برگزار می‌شود و در آن ۱۱ اثر از این هنرمند به نمایش درمی‌آید.

او در متنی برای این نمایشگاه نوشته است:

«ایرانشهر، بانویی میترایی از جنس لطافت‌های شیرین زنانه و حافظ اندیشه‌های نیک نهاد، از ابتدای تاریخ کهن در این سرزمین زیسته و بالیده است. ایران بانو، از گذشته تا به امروز، به فرزندان خود عشق ورزیده و سرچشمه زندگی و بالندگی آن بوده و مهر آنها را طلب می‌کند. این نمایشگاه فرصتی است برای دیداری تازه کردن با ایران بانو.»

نمایشگاه «ققنوس ایران زمین» ساعت ۱۸ روز سه شنبه (اول خرداد ماه) در خانه گفتمان شهر واقع در میدان فلسطین، خیابان طالقانی غربی، شماره ۵۱۴ افتتاح می‌شود و علاقمندان می‌توانند تا هشتم خرداد ماه از این نمایشگاه دیدن کنند.

موزه هنرهای معاصر فلسطین

نمایشگاه گروهی «صد نقش» در موزه هنرهای معاصر فلسطین برپا شده است. در این نمایشگاه ۸۰ اثر هنری از ۶۷ هنرمند انتخاب و در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نمایشگاه صد نقش تا ششم خرداد همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۱۸ میزبان علاقه مندان خواهد بود. موزه فلسطین در خیابان ولیعصر(عج) خیابان بزرگمهر نبش خیابان برادران شهید مظفر پلاک ۷۴ قرار دارد.

 

شهر کتاب فرشته

نمایشگاهی از مجموعه عکس‌های سعید صادقی با عنوان «ساکنانِ دل» روی دیوار می‌رود. سعید صادقی که در دوران دفاع مقدس به عنوان عکاس و خبرنگار در جبهه‌های جنگ مشغول بود و عکس‌های درخشانی از آن دوره را به ثبت رسانده است.

نمایشگاه «ساکنانِ دل» روز جمعه، چهارم خردادماه از ساعت ۱۶ در گالری فرشته به آدرس خیابان شریعتی، پایین‌تر از پل صدر پلاک ۱۶۷۱ افتتاح می‌شود و تا ۱۲ خرداد ماه همه روزه به استثنایِ روزهای شنبه میزبانِ علاقمندان خواهد بود.

 

 

فرهنگسرای امید

گلسیم قربانیان که به «مادربزرگ عروسک‌ها» معروف است، از جمله افرادی است که برای غلبه بر مشکلات زندگی، احساسات و درونیات فروخورده‌اش را با کارهای هنری مختلفی از جمله عروسک ابراز کرده و آثار خود را به نمایش عموم گذاشته است.

در نمایشگاه این مادربزرگ ۷۰ ساله بیش از ۱۰۰ عروسک دست‌ساز پارچه‌ای و منحصر به فرد با داستان‌ها و سرنوشت‌های مختلف به مدت  ۱۰ روز در نگارخانه فرهنگسرای امید در معرض دید عموم قرار گرفته است.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از ۳۰ اردیبهشت تا ۹ خردادماه به نگارخانه آبی فرهنگسرای امید  واقع در میدان امام حسین(علیه‌السلام) خیابان ۱۷ شهریور، خیابان خشکبارچی، بوستان خیام مراجعه کنند.

 

کاخ گلستان

نمایشگاه‌های «گزیده نامه نگاری‌های عهد قاجار»، عکس «باسمه‌ای آلبوم خانه کاخ گلستان»، «فرش‌های کاشان در کاخ و تأثیر آن در مناطق دیگر» دوم خرداد افتتاح شده و به مدت دو هفته در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان واقع در میدان ارگ از ساعت ۹ تا ۱۸ میزبان هنردوستان است.

به گفته مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، کاخ گلستان گنجینه‌ای از هنر دوره قاجار است که به جهت معرفی این گنجینه، این سه نمایشگاه در هفته میراث فرهنگی برگزار می‌شود.

 

موزه ملک

نمایشگاهی از آثار نقاشی پشت شیشه ۱۳ هنرمند با عنوان «شاهنامه فردوسی؛ چاپ سنگی میرزا علی قلی خویی» در موزه ملک برگزار شده است.

این نمایشگاه به مناسبت بزرگداشت فردوسی برپا شده است و هنرمندان حاضر در آن، دو سال روی تصاویر «شاهنامه» چاپ سنگی میرزاقلی خویی کار کردند.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا پایان ماه مبارک رمضان، در روزهای کاری موزه از ساعت ۹ تا ۱۶ به موزه ملک واقع در خیابان امام خمینی، خیابان ملل متحد (باغ ملی) مراجعه کنند.

 

کاخ موزه نیاوران

آثاری هنری از یکی از هنرمندان معاصر نقاشی به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی در موزه جهان‌نما در کاخ موزه نیاوران به نمایش درمی‌آید.

در این نمایشگاه پنج اثر از عبدالرضا دریا بیگی برای نخستین بار از مخازن موزه‌های این مجموعه خارج شده و در موزه جهان نما از تاریخ ۲۸ اردیبهشت به مدت دو هفته به نمایش گذاشته می‌شود. عبدالرضا دریابیگی از مهمترین هنرمندان سبک هنر مفهومی در ایران است که با توجه به شرایط و زمینه‌های ایجاد شده در طی قرن بیستم به عنوان نمادی از آزادی هنری مطرح شد.   

***

مجموعه‌ای از آثار نقاشی هنرمندان هنر نوگرای ایران با نام «نادیده‌ها»  نیز در روز جهانی موزه در کاخ اختصاصی نیاوران رونمایی می‌شود.

این مجموعه که برای اولین بار در معرض نمایش قرار می‌گیرد، شامل آلبومی از آثار نقاشی در ابعاد کوچک متعلق به تعدادی از هنرمندان برجسته جنبش نوگرای ایران است که با تکنیک‌های مختلف رنگ روغن، مداد رنگی و پاستل، طراحی مدادی، ترکیب مواد و ... خلق شده است.

آثاری از مارکو گریگوریان، مسعود عربشاهی، جعفر روح‌بخش، سهراب سپهری، ابوالقاسم سعیدی، محمد احصایی، فرامرز پیلارام، منیر شاهرودی فرمانفرماییان، بهجت صدر، صادق تبریزی و تعدادی دیگر از هنرمندان جنبش نوگرای ایران را در این نمایشگاه حاضر است.

علاقمندان برای بازدید از نمایشگاه‌ها در روز جهانی موزه می توانند از ۲۸ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد از ساعت ۹ تا ۱۸ به کاخ اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند، این مجموعه تا ساعت ۱۹ فعال است.

 

گالری هپتا

نمایشگاهی با نام «خیامی» و با محوریت «خیام» از دید هنرمندان معاصر، در گالری هپتا برگزار شده است.

«خیام» شاعر، فیلسوف، ریاضی‌دان و منجم، از شناخته شده‌ترین دانشمندان و شاعران ایرانی در جهان است این نمایشگاه در یادبود و گرامیداشت جهانی که او آن را ترسیم کرده و به باور هنرمندان این نمایشگاه، ما همچنان در آن زندگی می‌کنیم، برگزار می‌شود.

«خیامی» تا ۹ خرداد، در گالری هپتا در برابر دید بازدیدکنندگان است و روزهای یکشنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ و پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود. گالری هپتا در خیابان کریمخان، خیابان ایرانشهر، روبه‌روی پارک هنرمندان، بن‌بست نیکوشهر، شماره‌ سه واقع شده است.

 

 

 

گالری محسن

۱۱ قطعه عکس از آثار مهرداد افسری در نمایشگاهی با عنوان «چهل؛ رساله‌ای در باب سلوک زمینی» در گالری محسن به نمایش درآمده است و علاقه‌مندان می‌توانند تا ۱۱ خرداد از این نمایشگاه به نشانی ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک۴۲ بازدید کنند.

مجموعه «چهل؛ رساله‌ای در باب سلوک زمینی» که ایده آن بر پایه فلسفه سهروردی و حکمت اشراق استوار است، در اصل شامل چهل عکس می‌شود که در کتابی با همین عنوان منتشر شده است.

 

گالری راه ابریشم

نمایشگاه عکس ابراهیم نوروزی با نام «روایت یک رویا» در گالری راه ابریشم برگزار شده است.

این نمایشگاه در دو بخش عکس‌های رنگی و سیاه و سفید روی دیوار رفته است. در بخش سیاه و سفید ۱۰ عکس روی دیوار خواهد رفت که بیانگر نگاه عکاس به دنیای واقعی است و در بخش رنگی نیز پنج عکس که روایت او از رویاهایش هستند به نمایش گذاشته شده است.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا ۱۳ خرداد به گالری راه ابریشم واقع در بلوار کشاورز، بین وصال شیرازی و قدس، ساختمان تکنو آجر، پلاک ۲۱۰ مراجعه کنند. گالری روزهای دوشنبه تعطیل است.

انتهای پیام/