به گزارش پارس نیوز، 

 «پروازها» نوشته اولگا توگارزوگ و با ترجمه جنیفر کرافت برنده جایزه بوکر بین‌المللی سال ۲۰۱۸ شد. جایزه ۵۰ هزار پوندی به طور مساوی بین نویسنده و مترجم کتاب تقسیم شد.

اولگا توگارزوگِ ۵۶ ساله تاکنون برنده چند جایزه معتبر شده و آثارش در لهستان مخاطبان زیادی دارد. وی در دانشگاه ورشو رشته روانشناسی خوانده است و علاقه‌اش به ایده‌های «کارل یونگ» در همه آثارش هویداست.  نخستین اثر وی مجموعه شعری بود که در سال ۱۹۸۹ منتشر شد، پس از آن توگارزوگِ هشت رمان و دو مجموعه داستان کوتاه به نگارش درآورد. «پروازها» اولین داستان این نویسنده است که به زبان انگلیسی ترجمه شده است. ارائه مفهوم سفر در قرن‌های مختلف موضوع اصلی این کتاب است.

جنیفر کرافت، مترجم «پروازها» در دانشگاه آیووا ترجمه ادبی خوانده و چند سال در لهستان و آرژانتین زندگی کرده است. او از زبان‌های لهستانی، اسپانیایی و اوکراینی کتاب ترجمه می‌کند. وی در حال حاضر در نیویورک سکونت دارد و سردبیر مجله ریویو بوینس آیرس است.

هیئت داوران این دوره با ریاست لیسا آپیگنانشی ۱۰۸ کتاب مختلف را بررسی کردند و ۱۳ کتاب را به عنوان نامزدهای اولیه انتخاب کردند. رئیس هیئت داوران درباره نویسنده لهستانی گفت: «توگارزوگِ دارای تخیلی بسیار قوی است. در داستان «پروازها»، که البته بسیار هنرمندانه توسط جنیفر کرافت ترجمه شده است، ما را با کهکشانی از داستان‌ها آشنا می‌کند و در عین حال موضوعات زمانه ما را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد.»

از دیگر نامزدهای نهایی بوکر بین‌المللی در سال ۲۰۱۸ می‌توان به احمد سعداوی، نویسنده عراقی با اولین رمان خود تحت عنوان «فرانکشتاین در بغداد» اشاره کرد که گفته می‌شد بخت اصلی دریافت جایزه است. احمد سعداوی، نویسنده رمان «فرانکشتاین در بغداد» داستان هیولای داستان مری شلی را در بغدادِ در حال جنگ روایت می‌کند. وی پیش از این و در سال ۲۰۱۴ برنده جایزه بین‌المللی داستان عربی شده بود که از آن با عنوان من‌بوکر ادبیات عرب نیز یاد می‌شود.

هان کانگ، نویسنده معروف کره‌ای نیز برای داستان «کتاب سفید» در فهرست نهایی قرار داشت. کنگ پیش از این با داستان «گیاهخوار» برنده این جایزه شده بود. نویسنده کره‌ای در این کتاب داستان زندگی خواهر خود را که پیش از به دنیا آمدن نویسنده چشم از دنیا فرو بست و همچنین معانی ضمنی رنگ سفید را روایت می‌کند.

لاسلو کراسناهورکایی، نویسنده شناخته‌شده مجارستانی با کتاب «دنیا ادامه دارد» در فهرست نهایی امسال قرار گرفته بود. کراسناهورکایی در سال ۲۰۱۵ نیز برنده بوکر بین‌المللی شده بود و اغلب از او به عنوان یکی از بخت‌های اصلی به دست آوردن جایزه نوبل ادبیات یاد می‌شود.

«ورنون ساباتکس» نوشته ویرجینی دیسپنتس و «چون سایه‌ای محو» نوشته آنتونیو مولینو دو اثر دیگر حاضر در فهرست نهایی بوکر بین‌المللی بودند.


انتهای پیام/