حسن بنیانیان روز چهارشنبه در آیین اختتامیه دومین همایش دین و رسانه استان همدان افزود: در شرایط موجود جامعه باید یک روحانی ثابت در مساجد مستقر باشد تا قبل از سخنرانی، مخاطب خود را بر اساس بازه سنی دسته بندی و نیازهای مخاطبان خود را واکاوی کند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: روحانیان مساجد نباید جلسات وعظ و خطابه ها را برای همه مخاطبان خود در همه سنین یکسان برگزار کنند بلکه باید محتوای خطابه های کودکان و نوجوانان با بزرگسالان و سالمندان متفاوت باشد.
رئیس کمیسیون فرهنگی و پیوست نگاری شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: روحانیان در بالای منبر باید با روایت قصه های قرآنی و تبیین زندگی پیامبران با هنرمندی مخاطبان جوان و نوجوان را به دین جذب کنند.
بنیانیان بیان کرد: واعظان دینی باید قبل از سخنرانی تحلیل محتوا داشته باشند و شرایط و ویژگی های مخاطبان خود را سنجیده و به اقتضای شرایط سخن بگویند.
وی تاکید کرد: مسجد یک رسانه است و نباید بگذاریم این رسانه های تاریخی که یک هزار و400 سال اسلام را تبلیغ کرده اند با نقشه های شوم دشمنان نابود شوند.

***700 اثر به دومین جشنواره دین و رسانه همدان ارسال شد
مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان نیز در این همایش گفت: سال گذشته در نخستین دوره برگزاری جشنواره دین و رسانه حدود 200 اثر به دبیرخانه ارسال شد.
حجت الاسلام علی دشتکی افزود: امسال دومین دوره جشنواره دین و رسانه برگزار شد و با استقبال رسانه های استان، بیش از 700 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال و از این تعداد 47 اثر برگزیده و تجلیل شد.
وی با تاکید بر اهمیت رسانه در ترویج آموزه های دینی ادامه داد: در گذشته منبرها، خطابه ها و مساجد وظیفه اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه را بر عهده داشتند اما امروزه فناوری نیز به این ظرفیت ها افزوده شده اند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان اضافه کرد: اثرگذاری این فناوری های نوظهور به حدی است که در هرجایی می توان با استفاده از آن با جامعه ارتباط برقرار کرد.
وی با بیان اینکه رویکرد نظام جمهوری اسلامی تعمیق باورهای دینی، ارتقای دین در جامعه و نهادینه کردن سلامت اجتماعی است، گفت: جشنواره دین و رسانه کمک می کند تا با استفاده از ظرفیت وسایل ارتباط جمعی، رسانه ها و با بهره گیری از اطلاعات و هنر اهالی نشریات و خبرگزاری ها، آموزه های دینی به بهترین شکل به گوش مخاطبان رسانده شود.
حجت الاسلام دشتکی بیان کرد: ابزار و امکانات رسانه های مجازی و غیر مجازی در نهادینه کردن پیام اسلام و انقلاب نقش موثری ایفا می کند لذا در نظام اسلامی، رسانه ها باید ویژگی رسانه های دینی را داشته باشند و معیارهای دینی در چارچوب اولیه آنها لحاظ شود.
گفتنی است؛ آثار الهام تدین و زهرا زارعی خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز همدان به عنوان آثار برتر دومین جشنواره مطبوعات استانی 'دین و رسانه' ارزیابی و تجلیل شدند.
1181/2090