به گزارش پارس نیوز، 

امیر مسعود شهرام‌نیا اظهارداشت: مراسم اختتامیه سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ساعت 15 روز شنبه 22 اردیبهشت با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در سالن گلگشت مصلی امام خمینی (ره) برگزار می شود.

وی افزود: در این مراسم از غرفه های برتر بخش ناشران داخلی و خارجی تقدیر می شود.

شهرام نیا درباره احتمال تمدید ساعت فعالیت نمایشگاه بین المللی کتاب تهران طی امروز و سه روز باقی مانده از این رویداد گفت: درباره افزایش ساعت فعالیت نمایشگاه برای امروز، هنوز به جمع بندی نرسیده ایم اما احتمال آن کم است.

قائم مقام نمایشگاه ادامه داد: احتمال دارد ساعت فعالیت نمایشگاه کتاب تهران روزهای پنج شنبه و جمعه با توجه به احتمال استقبال بیشتر مردم، حداقل 30 دقیقه تمدید شود.

**حضور آقای نوبل در نمایشگاه کتاب تهران

اورهان پاموک، نویسنده و برنده‌ جایزه نوبل ادبیات سال 2006 پنج‌شنبه 20 اردیبهشت‌ ماه میهمان نشر ققنوس در نمایشگاه کتاب تهران می‌شود.

هر روز هنرمندان ، نویسندگان، شاعران و بازیگران در غرفه‌های مختلف برای گفت وگو با مردم و یا رونمایی از کتاب‌هایشان حضور دارند.

** بالاترین حجم رشد تولید کتاب در سال 1396

مدیرعامل موسسه‌ خانه کتاب در بررسی کتاب «کتابشناسی توصیفی آثار منتخب جشنواره کتاب ایران در سال 96» گفت: در سال 96 بالاترین حجم رشد تولید کتاب را داشتیم و با توجه به سرعت انتقال داده‌‌ها در بعضی حوزه‌‌ها، باید مرجع‌‌هایی وجود داشته باشد تا کتاب‌‌های خود را برای مردم معرفی کنند.

نیکنام حسینی ‌پور افزود: درصدد بودیم تمام کتاب‌‌هایی که در طول سال جمع ‌آوری کرده‌ایم را در قالب بسته‌ مطالعاتی برای مردم معرفی کنیم.

به گفته‌ی وی؛ در سال 96 بیش از صدهزار عنوان کتاب با موضوعات مختلف چاپ شده که 60 هزار عنوان از این کتاب‌‌ها چاپ اول بوده است.

حسینی‌پور اضافه کرد: جشنواره‌‌ها فرصت خوبی برای مردم است تا بهترین کتاب‌‌هایی که معرفی می‌‌شوند را مورد مطالعه و ارزیابی قرار دهند و خود جشنواره‌‌ها نیاز به بررسی دقیق‌تری دارند تا جوایز بتوانند اثربخشی جریان نشر را رصد کنند.

** ایتالیایی‌‌ها سووشون می‌‌خوانند

ترجمه ایتالیایی سووشون اثر سیمین دانشور با حضور سفیر ایتالیا، بلقیس سلیمانی رمان‌نویس ایرانی و یکی از اعضای تیم ترجمه در سرای ملل سالن بین‌الملل نمایشگاه کتاب رونمایی شد.

سفیر ایتالیا در این نشست،گفت: اغلب درباره‌ روابط گذشته‌ ایران و ایتالیا صحبت می‌‌شود اما نباید روابط فعلی این دو کشور را از یاد ببریم.

مائورو کنچاتوری ادامه داد: زمان آن رسیده که فرهنگ نوین دو کشور به اهالی شناسانده شود.

وی افزود: امروزه حافظه‌ عمومی مردم با مسایل گوناگون خدشه‌دار شده و به همین دلیل نویسندگان وظیفه‌ی سنگینی بر دوش دارند.

سفیر ایتالیا در ایران خاطرنشان کرد: رمان با وقایعی که به تصویر می‌‌کشد، نوعی همزاد پنداری را برای خواننده ایجاد می‌‌کند و ترجمه‌ کتاب سووشون که تصویرگر دوره‌ مهمی از تاریخ ایران بوده، کاری ارزنده و قابل تقدیر است.

بانوی رمان‌نویس ایرانی در این نشست با بیان اینکه صحبت کردن درباره‌ دانشور سهل و ممتنع است، گفت: سهل از این منظر که درباره‌ دانشور بسیار سخن رفته و ممتنع از این نظر که فرصت دلجویی از وی را به خاطر نقدی که درباره جزیره سرگردانی منتشر کرده بودم هیچگاه نیافتم.

بلقیس سلیمانی با اشاره به اینکه سووشون بدون شک در لیست سه رمان مهم و برتر ایرانی قرار دارد، خاطرنشان کرد: رکورد کتاب‌‌های نویسندگان زن ایرانی با آثار زویا پیرزاد و فهمیه رحیمی شکسته شد اما معتقدم سووشون بهترین اثر زنان نویسنده‌ ایرانی است.

وی با بیان اینکه سووشون دوران تاریخی بسیار مهمی را نمایندگی می‌‌کند، گفت: اشغال ایران توسط قوای متفقین در پایان جنگ جهانی دوم، مبارزات مردمی علیه استعمار، ناامنی اجتماعی و جابجایی قدرت در رمان سووشون مدنظر قرار گرفته و گویی دانشور با این کتاب آیینه‌ا‌ی روبروی یک دوره‌ تاریخی از ایران گرفته است.

** کتابخوانی باید مفید و جهت‌دار باشد

رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس گفت: یکی از آسیب‌های مهمی ‌که متوجه کتابخوانی ایرانیان است، هدفمند نبودن آن است.

حجت الاسلام سید علی عماد افزود: نرخ کتابخوانی در ایران با شاخص‌های بین‌المللی جوامع توسعه‌یافته، جوامع درحال توسعه و بخصوص جوامعی که سوابق فرهنگی و تمدنی بسیاری داشته‌اند، فاصله قابل توجه دارد.

وی ادامه داد: سال‌هاست که کارهایی انجام می‌دهیم تا فضای مطالعه را در کشور ایجاد کنیم، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کتاب سال و هفته پژوهش ازجمله تلاش‌هایی است که ما برای توسعه کتابخوانی در کشور انجام می‌دهیم.

عماد با اشاره به آسیب دیگری که متوجه فرهنگ کتابخوانی کشور است، تاکید کرد: یک کتابخوانی درست باید مفید، هدفمند و جهت‌دار باشد، کتابخوانی در جامعه ما هدفمند و جهت‌دار نیست و این یکی از دغدغه‌های جامعه است.

وی با اشاره به شعار نمایشگاه کتاب امسال که «نه به کتاب نخواندن» است، گفت: این شعار اعتراضی یک فن است و به مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب امسال بابت انتخاب این شعار تبریک می‌گویم.

سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

انتهای پیام /