به گزارش پارس نیوز، 

در نمایشگاه‌ های بین المللی کتاب که تاکنون برگزار شده، مکان‌هایی چون سرای اهل‌ قلم، سرای ملل، سرای فرهنگ وران و سایر سراها، محلی برای برگزاری نشست‌های جنبی است که هر سازمان و نهادی، فراخور حال خود برپا می‌کند؛ موضوعاتی چون معرفی و بررسی کتابخانه های دیجیتالی ایران، آسیب شناسی رابطه ناشران و نویسنده ها، کارگاه آشنایی با فیپا و شابک ایران و چرخه جهانی صنعت نشر و دهها مراسم رونمایی از کتاب که همه با حضور کارشناسان و متخصصان مربوطه به مسائل و مشکلات پیش‌ رو می‌ پردازد.

برنامه هایی از این دست در نمایشگاه برای مخاطبان با زحمت و هماهنگی های زیاد تدارک دیده می‌شود ولی متاسفانه شرکت ‌کنندگان در آن گاه به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد.

به نظر می‌رسد این نشست‌ها و برنامه ها و حضور اهالی فن، فرصتی مغتنم است تا به معلومات و تجربیات افراد بیافزاید، آنهم نه با پرداختن وجهی بلکه فقط با نشستن چند ساعتی پای آنها می‌توان اندوخته ‌های فراوان کسب کرد.

**سخنرانی های تخصصی را از دست داده ام

یک فعال عرصه نشر در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: تاکنون به دلیل مشغله زیاد در نمایشگاه کتاب، فرصت حضور در این نشستها و سخنرانی های تخصصی را از دست داده‌ ام زیرا بسیاری از این برنامه ها همزمان برگزار شده است.

علی محمدپور می افزاید: اگر فایل های صوتی و یا مکتوب این نشست‌ها در اختیار علاقه‌مندان قرار ‌گیرد، محتوای آنها می‌تواند کمک بزرگی به رفع برخی مشکلات مرتبط و کسب آگاهی و افزایش اطلاعات کند.

وی با بیان اینکه هیچ مستندی از این برنامه‌ها در دسترس نیست، ادامه می‌دهد: خوب است فایل این سخنرانی و نشست ها در شبکه های اجتماعی برای بهره‌مندی مخاطبان در دسترس قرار گیرد.

ناشر دیگری می‌گوید: هزینه‌های زیادی صرف برپایی این نشست‌ها و سمینارهای تخصصی می‌شود، در حالی که همه مطالب تهیه شده در ارتباط با آنها در انبارها می پوسد.

به گفته فریبا صادقی، در صورتی که این محتواها بی ارزش است و قابلیت انتشار ندارد، پس چرا چنین جلساتی برگزار می شود و اگر هم دارای ارزش است چرا در انبارها مانده و از بین می‌رود.

وی می افزاید: ناشران در ایام نمایشگاه فرصت حضور در این کارگاه‌ها و نشست‌ها را ندارند، زیرا سرگرم فروش کتاب و ارتباط با مخاطبان خود هستند بنابراین حداقل کاری که می توان کرد، این است که این محتوا در سایت خانه کتاب یا سایت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی کشور برای استفاده ناشران و مردم در دسترس قرار گیرد.

یک کتابفروش مستقر در نمایشگاه نیز معتقد است: وقتی نمی توان از کارگاه‌ها و نشست‌های بزرگ آموزشی جزوه و فایل برای استفاده های بعدی تهیه کرد و در اختیار نسل جوان قرار داد، نتیجه این می شود که اکنون شاهدیم به عبارتی سال‌هاست که دور خود می چرخیم و همان کارهای 30 سال گذشته را تکرار می کنیم.

زهره بشیری می افزاید: این نشست ها دارای این ظرفیت است که بازدیدکننده های زیادی را به سوی خود جذب کند و کارهای تحقیقی انجام شود، به عنوان مثال دغدغه‌ها و نیازهای مخاطبان در آن بررسی شود و بتوان به نتیجه های خوبی برای برپایی نمایشگاه‌های بهتر در سال‌های آتی دست یافت.

یکی دیگر از مخاطبان هم می‌گوید: حضور در چنین نشست‌هایی به معلومات انسان می افزاید از این رو خوب بود فیلم هایی که از سخنرانی شخصیت‌ها و چهره‌های فرهنگی در این برنامه‌ها تهیه می‌ شود برای استفاده های بعدی در اختیار علاقه مندان قرار می گرفت.

برگزاری برنامه های جنبی در هر نمایشگاهی بسیار ارزشمند است ولی با توجه به زمان، وقت و انرژی که برای هماهنگی و برگزاری این برنامه ها از دست اندرکاران آن گرفته می شود، باید دید هزینه و فایده این برنامه ها چقدر است؟

سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت ماه امسال در مصلای امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

انتهای پیام /