به گزارش پارس نیوز، 

محمد حقی، مشاور مجمع ناشران انقلاب اسلامی و عضو هیئت مدیره نشر کتابستان معرفت درباره نقاط ضعف و قوت سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: یکی از نقاط ضعف نمایشگاه کتاب تهران این است که معیارهای واگذاری غرفه به ناشران - هم به لحاظ مساحت و هم موقعیت- ابهام دارد و تبعیض‌آمیز به نظر می‌رسد. مثلا دو ناشر هر دو کتاب‌های ترجمه‌ای عرضه می‌کنند و هر دو هم عناوین و فروش شبیه به هم دارند، اما یکی از آنها بهترین موقعیت را در نمایشگاه به دست آورده و دیگری در جای پرتی قرار گرفته است. به همین دلیل هم احساس می‌شود که قاعده‌ای برای تعیین مکان و متراژ غرفه برای ناشران وجود ندارد و هر کس نفوذ یا پشت گرمی بیشتری دارد، موقعیت بهتری به دست می‌آورد و هر کس هم مأخوذ به حیاست، مظلوم واقع می‌شود.

وی همچنین غلبه کمی‌گرایی بر کیفی‌گرایی در مدیریت این نمایشگاه را مشکل دیگری دانست و افزود: مدیریت نمایشگاه کتاب تهران فقط تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده توسط ناشران را در نظر می‌گیرد. مثلا صرفا به خاطر اینکه یک ناشر 300 عنوان کتاب چاپ کرده و دیگری 40 عنوان، بین آنها تفاوت قائل می‌شود. درحالی که ممکن است یک ناشر با کتاب‌سازی به عناوین خودش افزوده باشد و ناشری با تعداد کمتر اما کتاب‌های بهتر و باکیفیت تری داشته باشد. مسئله بی‌توجهی به شاخص‌های کیفی، سال هاست در نمایشگاه کتاب تهران رخ می‌دهد.

حقی در پایان گفت: اما به طور کلی به نظر من، فضای نمایشگاه کتاب تهران خوب است و با ناشران هم که صحبت می‌کنم، اغلبشان نسبت به شرایط این دوره از نمایشگاه راضی هستند، چون با انتقال دوباره نمایشگاه کتاب تهران به داخل شهر، مراجعه ساکنان تهران به نمایشگاه نیز افزایش یافته و در نتیجه گردش مالی نسبت به سال قبل بهتر شده است.


انتهای پیام/