مصطفی اکبری درباره امکان استفاده از کاغذ ایرانی در چاپ کتاب به خبرنگار فرهنگی ایرنا،گفت: تنوع کاغذ خارجی در بازار به اندازه ای است که کاغذ ایرانی در این میان دیده نمی شود و کاغذ داخلی نیز به دلایل مختلفی همچون پائین بودن کیفیت آن، متقاضی چندانی ندارد.
وی افزود: برخی ناشران به سمت کاغذ تحریر اندونزی می روند و شاید ناشری که برای اولین بار قصد چاپ کتاب دارد، مجبور به استفاده از چنین کاغذی باشد. چون بعضی از دست اندرکاران چاپخانه به نویسندگان و فعالان عرصه فرهنگی چند نوع کاغذ را پیشنهاد می دهند و در واقع خود ناشر تصمیم نمی گیرد که از چه کاغذی استفاده کند.
اکبری با اشاره به فراگیر شدن نوعی کاغذ خارجی سبک به نام 'بالک' گفت: این کاغذ به صورت صنعتی تولید می شود و در ساخت آن کمتر از درخت استفاده شده و قیمت تمام شده آن برای ناشران نیز بسیار مناسب است.
وی افزود: امروز بازار نشر به سمت کاغذ بالک می رود و اگر بتوانیم فناوری تولید کاغذ بالک ایرانی را داشته باشیم، در آینده این کاغذ بازار خوبی در کشور خواهد داشت.
مدیر فرهنگی انتشارات سروش اضافه کرد: بسیاری از ناشران در سراسر جهان به ویژه برای انتشار رمان از کاغذهای بالک استفاده می کنند که به دلیل سبک بودن با استقبال اهل کتاب روبرو شده است.
اکبری با اشاره به نوسانات قیمت ارز در کشور، گفت: ناشران با استفاده از کاغذ بالک که بیشتر تولید سوئد بوده و بعد از کاغذ تحریر اندونزی بیشترین مصرف را دارد به سودآوری خوبی می رسند. به عبارت دیگر کاغذ بالک به دلیل گرانی ارز، بازار خوبی پیدا کرده ولی اتفاق دیگری که در این حوزه رخ می دهد این است که برخی ناشران از بی اطلاعی مردم در این زمینه سوء استفاده کرده و با استفاده از کاغذ بالک قیمت کاغذ تحریر را محاسبه می کنند.
اکبری این کار برخی ناشران را توهین به مخاطبانی که اطلاعی از بازار کاغذ ندارند دانست و تاکید کرد: سود ناشران معمولا 10درصد از قیمت پشت جلد کتاب است و هر ناشری می تواند با 35 درصد سود به منافع خود دست یابد درحالی که برخی ناشران با استفاده از کاغذ بالک درحدود چهار برابر قیمت کتاب سود می برند و قیمت کتاب بی دلیل افزایش می یابد.
وی ترویج فرهنگ استفاده از کاغذ ایرانی برای چاپ کتاب را نیازمند حمایت دولت دانست و گفت: اگر بتوانیم صنعت تولید کاغذهای بالک را در کشور راه اندازی کنیم، در آینده باعث می شود تا از نابودی درختان جلوگیری کنیم و از طرف دیگر بسیاری از ناشران از آن استقبال خواهند کرد.
اکبری درباره برنامه های انتشارت سروش در این زمینه گفت: ما برای انتشار بعضی از رمان ها چنین برنامه ای داریم و به دنبال تهیه کاغذ بالک هستیم. البته بعد از نمایشگاه طی یک ماه با توجه به نیاز، تیراژ ، جوهر و کیفیت دستگاه و مسائل فنی برای نمایشگاه سال آینده برنامه ریزی می کنیم و اگر کاغذ بالک ایرانی وجود داشته باشد، به طور حتم از آن استفاده می کنیم.
فراهنگ**1003** 1701