به گزارش پارس نیوز، 

هر روز صبح پس از اینکه از خانه بیرون می آمد، سکه یا پول خُردی از جیب برمی داشت و در صندوق صدقات سر خیابان می انداخت، چندباری که با او سرکار می رفتم، باکنایه او را از این کار منع کردم. ولی خندید و گفت: «این پول را برای حفظ جان و برکت طول روز و کارم می دهم. خدا بزرگه به دست صاحبش می رسه پول.» کمی نگذشت که در دفتر شیشه پشت سرمان ترک برداشت و در لحظه ای روی سرمان آوار شد. اما خواست خدا و صدقه او بود که جان سالم به‌در بردیم و اتفاقی رخ نداد.

یکی از برکات صدقه یا انفاق دوری از بلایا و مرگ است، و آثار برکات بسیاری در زندگی انسان هم به صورت مادی و نیز معنوی دارد. همانطور که اشاره شد، دوری از بلایا، مرگ بد، طول عمر، شفای مریض و ... از جمله اثراتی است که در زندگی هرکدام از ما به صورت عینی مشاهده و لمس شده است.

 

آثار و برکات صدقه از نگاه ائمه اطهار

دوری از بلا و مرگ بد

رفع بلا، دوری از مرگ سوء و... از آثار انفاق است. امام باقر (ع) می‌فرماید: «صدقه هفتاد بلا را از انسان دور می‌کند و نیز مرگ سوء را از انسان دور می‌نماید؛ چرا که صاحب صدقه هرگز با مرگ سوء از دنیا نمی‌رود».

طول عمر

پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «صدقه و صله رحم شهر‌ها را آباد می‌کند و بر عمر‌ها می‌افزاید.»

شفای مریض

از دیگر آثار مهم صدقه و انفاق، شفای مریض است. در حدیثی از معصومان (ع) آمده است: «بیمارانِ خود را به وسیله صدقه درمان کنید»؛ و در حدیث دیگری می‌خوانیم که مستحب است مریض با دست خود صدقه بدهد.

دورکننده فقر

از امام باقر (ع) نقل شده است که می‌فرماید: «نیکی و صدقه فقر را دور می‌کند...»


انتهای پیام/