به گزارش پارس نیوز، 

'هو دونگ' اظهار کرد ایران به عنوان یکی از کشورهای دارای جایگاه در صنعت فیلمسازی، حضور مناسبی در جشنواره فیلم پکن داشت و این حضور می تواند زمینه توسعه روابط دو کشور را فراهم کند.

به گزارش ایرنا هشتمین جشنواره بین المللی فیلم پکن از 15 آوریل (26 فروردین) آغاز شد و تا شب گذشته 22 آوریل ( 2 اردیبهشت) ادامه داشت در این مدت 330 فیلم از جمله دو فیلم ایرانی به نمایش گذاشته شد.

دو فیلم ایرانی «تابستان داغ» ساخته ابراهیم ایرج زاد و «ملی و راه های نرفته اش» به کارگردانی تهمینه میلانی در کنار دو فیلم چینی نامزد جایزه «تیان تان» بهترین فیلم جشنواره بین المللی پکن بودند که در نهایت 'مینا ساداتی' بازیگر فیلم «تابستان داغ»، به عنوان تنها بازیگر ایرانی این جشنواره ، جایزه «تیان‌تان» بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشنواره را از آن خود کرد.

این جایزه در حالی به این بازیگر ایرانی اعطا شد که در دوره گذشته جشنواره فیلم پکن نیز، 'گلاب آدینه' به خاطر فیلم «آبجی» موفق به دریافت جایزه «تیان‎تان» برای بهترین بازیگر زن شده بود.

** فیلم سازان ایرانی در چین شناخته شده هستند

معاون رادیو، تلویزیون و مطبوعات پکن با بیان اینکه فیلم سازان ایرانی در چین شناخته شده هستند اظهار کرد چین ارزش و جایگاه فیلم ها و همچنین فیلمسازان ایرانی را می داند و به همین دلیل نه تنها در این دوره بلکه در دوره‎های گذشته نیز فیلم های برتر ایرانی را نیز به نمایش گذاشته است.

وی با اشاره به حضور دو فیلم ایرانی در این جشنواره گفت: حضور این فیلم ها نشان دهنده کیفیت بالای فیلم‌های ایرانی و استقبال مخاطبان چینی، از فیلم های ایرانی است.

مسئول بخش بین الملل جشنواره فیلم پکن اظهار امیدواری کرد فیلم های ایرانی از طریق جشنواره بین المللی فیلم پکن، بیشتر با بینندگان ارتباط برقرار کنند.

او با اشاره به کسب یک جایزه توسط 'مینا ساداتی' بازیگر ایرانی اظهار امیدواری کرد کسب این عنوان زمینه ساز حضور بیشتر فیلمسازان ایرانی در جشنواره های آینده باشد.

** ضرورت همکاری سینمایی کشورهای مسیر یک جاده یک کمربند

این مسئول جشنواره بین المللی فیلم پکن با اشاره به ضرورت تقویت همکاری های فرهنگی میان کشورهای مسیر 'یک کمربند یک جاده' اظهار کرد یکی از برنامه های دولت چین در این زمینه تقویت روابط میان کشورهای این مسیر است.

او گفت: کشورهای این مسیر از جمله ایران و چین به دلیل برخورداری از اشتراکات فرهنگی و همچنین تاریخ غنی، باید در کنار حوزه های اقتصادی و سیاسی، در زمینه هنر و فیلمسازی نیز با یکدیگر همکاری داشته باشند.

«تابستان داغ» که برمبنای فیلمنامه پیام کرمی ساخته شده و جواد نوروزبیگی تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشته، محصول سال 1395 است که بازیگر ان تنها جایزه این جشنواره را کسب کرد.

این فیلم با بازی «علی مصفا» و «پری‌ناز ایزدیار» درباره زنی است که هنگام طلاق نمی‌تواند دختر 6 ساله‌اش را از شوهرش بگیرد و زندگی‌اش را جمع می‌کند و بی‌اطلاع شوهر به گوشه‌ای از شهر پناه می‌برد.

«ملی و راه های نرفته اش» دیگر فیلم راه یافته به این جشنواره نیز که توسط ' محمد نیک بین' ساخته شده است محصول سال 1395 است.

داستان فیلم با بازی «میلاد کی‌مرام»، «ماهور الوند» و «جمشید هاشم پور» به این صورت است که ملیحه، دختر جوان و کم‌تجربه عاشق جوانی به نام سیامک می‌شود و بر خلاف میل خانواده، با او ازدواج می‌کند و به زودی تفاوت دیدگاه و اختلاف فرهنگی بین این دو آشکار می‌شود.

جشنواره بین‌المللی فیلم پکن در سال‌های اخیر نه تنها در رده برترین جشنواره‌ های فیلم آسیا قرار گرفته بلکه جزء سه جشنواره مهم بین‌المللی فیلم دنیا نیز به حساب می‌آید.

جشنواره بین‌المللی فیلم پکن از سال 2011 کار خود را آغاز کرده و با حمایت دولت چین برگزار می‌شود.