به گزارش پارس نیوز، 

حجت الاسلام امید آقایی روز دوشنبه در حاشیه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در پردیس چارسو به خبرنگار سینمایی پارس‌نیوز گفت: شاید تا 15سال پیش کسی از ضرورت سینما به عنوان یک ابزار برای تبلیغ و ترویج دین سخن نمی گفت اما امروز همه قبول دارند که سینما یک نیاز است و یاد گرفتن زبان سینما از ضروریات امروز به ویژه برای قشر روحانی و طلبه است.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب بارها در این زمینه تاکید کردند که نیاز است حوزه زبان سینما را یاد بگیرید چون زبان روز است و با این زبان می توان ارتباط بهتری با دنیا برقرار کرد.
نویسنده کتاب «اخلاق کریمان» اتفاق مهم در این زمینه را تغییر نگاه طیف قابل توجهی از روحانیت و حوزه های علمیه نسبت به سینما و هنر هفتم دانست و گفت: امروز این نگاه مثبت شکل گرفته و باید گروهی در این زمینه ورود کنند که البته به راحتی ممکن نیست، چون گاهی برای ساختن یک فیلم باید زندگی خود را بفروشید و به مسائلی همچون بودجه، حوصله و به ویژه تخصص نگاهی خاص داشته باشید و این آغاز کار یک فیلمساز است.
این هنرمند افزود: یکی از دلایل وارد نشدن قشر روحانی به این عرصه، سخت بودن مراحل تهیه یک فیلم است که تجربه آن را بسیاری از کارگردانان و نویسندگان سینما دارند و می دانند که چه مشکلاتی بر سر راه آنان وجود دارد.
وی با بیان اینکه در دو سال اخیر فیلمنامه ای را نوشته ولی هنوز نتوانسته آن را به فیلم تبدیل کند، اظهار داشت: تهیه کننده و سرمایه گذار باید قانع شود که چنین فیلمی پرفروش خواهد بود تا بتواند به بازگشت سرمایه اش امیدوار باشد و فیلم پر فروش نیز شرایط خاص خود را دارد.
آقایی افزود: این مساله باعث سختی کار در تولید فیلم می شود؛ به ویژه اگر بخواهیم فیلم در فضای طنز یا درامی پر کشش باشد و اگر بخواهیم ارزش های مدنظر یک روحانی را در قالب یک درام جذاب ارائه کنیم تا پرمخاطب باشد، تهیه چنین فیلمی خیلی مشکل تر می شود.
وی میان تهیه فیلم برای سینما و تلویزیون تفکیک قائل شد و گفت: برخی هنرمند هستند و می توانند ارزشها را در کانون یک طنز فاخر ارائه دهند ولی در مجموع، در سینما ساختن یک طنز کار سختی است و یک روحانی نیز نمی تواند برای تولید یک فیلم طنز هر فیلمنامه ای را بنویسد.
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: در عرصه سینما، فروش و گیشه نکته مهمی است و برای آشنایی با مشکلات فیلم باید وارد فضای سینما شد و تا زمانی که کسی در این عرصه ورود نکند، هیچ اتفاقی نمی‌افتد و به مرور می توان فهمید که چه کارهایی باید در زمینه فیلم های دینی انجام داد.
وی که فیلمنامه «تک دل» را با ژانر طنز نوشته و امیدوار است آن را به سرانجام برساند، تاکید کرد: به عنوان یک روحانی همواره در زمینه سینما این دغدغه را داشتم که اگر یک فیلم بسازم و هرچند فیلم موفقی نباشد، ولی دیده می شود و اقبال خوبی صورت خواهد گرفت چون به دنبال آن، فضایی برای طرح مسائل دینی باز خواهد شد.
آقایی درباره سینمای غرب به اظهارات «شان استون» پسر الیور استون کارگردان آمریکایی اشاره کرد و گفت: زمانی که شان استون به اسلام رو آورد و مسلمان شد، نامه ای مفصل به او نوشتم و به صورت اجمالی آموزه های اسلام را برایش توضیح دادم و او نیز به نامه من پاسخ داد و نوشت که با استفاده از فضای سینما می‌توان یک پل ارتباطی ایجاد کرد تا نگاه غرب و شرق را نسبت به یکدیگر تلطیف کرد.
این پژوهشگر مذهبی افزود: نامه من به این سینماگر آمریکایی، در واقع فرصت مناسبی بود تا به تبلیغ دین برای کسی بپردازم که افکار عمومی او را دنبال می کنند و اسلام را به او معرفی کردم و نکته جالب این بود که چند سال بعد نیز رهبر معظم انقلاب طی نامه ای اسلام واقعی را به جوانان اروپا و آمریکا معرفی کرد.
قرار است الیور استون طی چند روز گذشته برای حضور و تدریس در کارگاه های آموزشی سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، به ایران سفر کرده است.
سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از پنجشنبه (30 فروردین) آغاز شده و تا هفتم اردیبهشت در تهران ادامه دارد.