به گزارش پارس نیوز، 

در این دور از گفت و گوهای فرهنگی که به مدت دو روز پیگیری خواهد شد، استادان ایرانی و اندیشمندان افغانستان مقالات خود را در زیر عنوان کلی جایگاه عرفان و تصوف در متون کلاسیک ادبی، نسبت عرفان و تصوف با ادبیات و عرفان در نگاه و اندیشه بزرگان ادبیات به بحث خواهند گذاشت.

«حمید الله فاروقی» رئیس دانشگاه کابل در شروع این نشست علمی گفت که این رخداد نقطه عطفی در همکاری های علمی دو کشور و فرصتی برای تبادل داشته هایمان است، زیرا هر دو طرف نیازمند محصولات علمی یکدیگر هستیم .

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این جلسه گفت که ناطق بودن از ویژگی های بشر است و باید بدانیم فقط با گفت و گو می توان مشکلات جامعه بشری را بر طرف کرد و امروز این میزان خشونت جاری در منطقه تنها برآمده از ناتوانی افراطیون از گفت و گو است.

«ابوذر ابراهیمی ترکمان»، زبان گفت و گوی فرهنگی را با زبان علم متفاوت خواند و افزود: در گفت وگو وسخن گفتن به زبان علمی هرگز اختلاف بوجود نمی آید زیرا مبانی و استاندارد واژگان این زبان مورد تفاهم است اما زبان فرهنگ همان زبان معرفت است که به تعداد انسان ها می تواند درک واژه وجود داشته باشد.

وی ظهور عرفان را در ادبیات بشر، برآمده از همین سیالی زبان معرفت دانست و گفت: معرفت در حقیقت نوری است که خداوند برای شناختش به دل انسان می اندازد و از همین رو قرابت ایران و افغانستان یک نزدیکی عرفانی است زیر مبتنی بر فهم مشترک برآمده از یک بستر معرفتی یکسان است.

رئیسان دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه گیلان و استادان دانشگاه های یزد، بیرجند، سیستان وبلوچستان، الزهرا (س) تهران و علامه طباطبایی در این نشست که فردا در دو نوبت صبح و عصر ادامه خواهد داشت، حضور دارند.

سطح همکاری های فرهنگی دو کشور ایران و افغانستان بعد از برگزاری نشست های تخصصی کمیته های مشترک که برای تدوین سند جامع همکاری های این دو کشور انجام شد ، رشد چشمگیری یافته است.

قرار است دبیرخانه دائمی این دور از گفت و گوهای فرهنگی ایران و افغانستان در دانشگاه کابل و یکی از دانشگاههای ایران فعال شود.