به گزارش پارس نیوز، 

در حالی که این روزها تهران خود را برای برگزاری نمایشگاه کتاب که یک رویداد بین‌المللی مهم است، آماده می‌کند در نقاط دیگر جهان نیز شاهد برگزاری نمایشگاه کتاب هستیم. در این هفته چهار نمایشگاه کتاب در شهرهای ابوظبی، ژنو، بوئنوس آیرس و کوالالامپور میزبان بازدیدکنندگان و دوستداران کتاب از سراسر جهان خواهند بود. به همین مناسبت بر آن شدیم تا گزارشی کوتاه از این نمایشگاه‌ها و نحوه برگزاری آن‌ها تهیه کنیم.

 

نمایشگاه بین‌المللی کتاب ابوظبی

 

بیست‌و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ابوظبی که بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب در خاورمیانه و شمال آفریقا به شمار می‌آید، از روز 25 آوریل ( 5 اردیبهشت) در شهر ابوظبی کشور امارات متحده عربی کار خود را آغاز می‌کند و تا روز اول ماه می (11 اردیبهشت) به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد. در این رویداد فرهنگی 1350 ناشر از 63 کشور در مساحتی به طول 35 هزار متر مربع گرد هم خواهند آمد.

در این نمایشگاه  هفت روزه، بیش از 500 هزار عنوان کتاب به 35 زبان مختلف عرضه خواهند شد و بیش از 830 همایش، رویداد فرهنگی و جلسات گفت‌و‌گو در خلال آن برگزار خواهد شد.

 امسال کشور لهستان با پیشینه ادبی هزار ساله خود به عنوان میهمان افتخاری در این دوره از نمایشگاه حضوری ویژه خواهد داشت و اغلب برنامه‌ها و سمینارهای این نمایشگاه به این کشور اختصاص خواهد یافت. کشور میهمان همچنین فرصتی خواهد یافت تا از این طریق، فرهنگ و ادبیات برجسته کلاسیک و معاصر خود را به جهانیان معرفی کند.

هم‌چنین قرار است جلسات بحث و گفت‌وگو پیرامون میراث شیخ زاید ‌بن ‌‌سلطان ‌آل‌نهیان به عنوان شخصیت محوری این دوره از نمایشگاه منعقد شود. دیدار با نامزدهای نهایی جایزه بوکر عربی و همچنین  اعلام برندگان جایزه شیخ زاید از دیگر برنامه‌های این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب ابوظبی عنوان شده است.

 

نمایشگاه بین‌المللی کتاب و مطبوعات ژنو

سی‌و‌دومین نمایشگاه کتاب و مطبوعات ژنو که دومین نمایشگاه بزرگ فرانسه‌زبان در دنیا است، از روز 25 آوریل (5 اردیبهشت) در مرکز پالکسپو شروع به کار خواهد کرد و در 29 آوریل (9 اردیبهشت) به کار خود خاتمه خواهد داد. شهر کانوتن وله(شهری در جنوب سوئیس) به عنوان مهمان ویژه در این دوره از نمایشگاه انتخاب شده و پیش‌بینی می‌شود بیش از 100 هزار بازدیدکننده و هزار نویسنده، امسال در این رویداد چهار روزه فرهنگی شرکت کنند. لازم به ذکر است که این دوره نمایشگاه ژنو بر موضوعاتی چون تفریح و لذت، تعامل و شوق کشف کردن متمرکز شده است.

ایزابل فالکونیر، مدیر نمایشگاه کتاب ژنو، در بیانیه‌ای به لزوم برقراری روابط بین ژنو و نیویورک در این دوره از نمایشگاه تاکید کرد. به همین مناسبت امسال علاوه بر نشست‌های مختلف با موضوعات نشر سوئیسی و فرانکوفونی قرار است برنامه‌های متنوعی با همکاری غرفه نیویورکی در زمینه معرفی انیمیشن‌های جدید و نمایش‌های هنری که ترکیبی از رقص، موسیقی و دیدارهای ادبی با نویسندگان مطرح نیویورکی است، اجرا شود. بازدیدکنندگان از این غرفه می‌توانند با نویسندگان مطرحی چون فردریک بگبدر، مارک لوی، نویسندگان فرانسوی و داگلاس کندی، نویسنده آمریکایی دیدار و گفت‌وگو کنند.

اسلام، سرمایه‌داری، لیبرالیسم، تحلیل نفسی و حقوق حیوانات از موضوعات مورد بحث این نویسندگان در طی روزهای برگزاری این نمایشگاه خواهد بود. هم‌چنین در این دوره، فضایی هم به فرهنگ و ادبیات عرب و کتاب و صنعت نشر آفریقایی با حضور هنرمندان معاصر عرب و آفریقایی اختصاص خواهد یافت.

 

نمایشگاه بین‌المللی کتاب بوئنوس آیرس

چهل‌و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بوئنوس آیرس که از بزرگ‌ترین رویدادهای ادبی آمریکای لاتین و جهان اسپانیایی‌زبان است و هم‌چنین جز 5 نمایشگاه برتر صنعتی جهان در کنار نمایشگاه‌های فرانکفورت، لندن، گوادلاجارا و بوک اکسپوی آمریکا محسوب می‌شود، این هفته در تاریخ 26 آوریل (ششم اردیبهشت) گشایش می‌یابد و تا تاریخ 14 می (24 اردیبهشت) به فعالیت خود ادامه خواهد داد. میهمان افتخاری این دوره از این نمایشگاه مونته‌ویدئو، پایتخت کشور اروگوئه و شعار آن «یک آینده با کتاب‌ها» است.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب بوئنوس آیرس با بیش از هزار رویداد فرهنگی هرسال بیش از یک میلیون بازدید‌کننده را در ماه آوریل به سوی خود جذب می‌کند تا در برنامه‌های مختلف فرهنگی از جمله میزگردها، گفتگوها و جلسات رونمایی کتاب و شعرخوانی، شرکت و با نویسندگان مطرح دیدار کنند. از رویدادهای مهم فرهنگی این دوره از نمایشگاه که تحت عنوان «هفته ناشران در بوئنوس آیرس» برگزار می‌شود، دیدار بین مترجمان و ناشران ،مریکایی و اروپایی معرفی شده است.

از ویژگی‌های نمایشگاه بوئنوس آیرس، حضور نویسندگان برجسته و سرشناس در آن است. امسال نیز نویسندگان مطرحی چون پل استر، ریچارد فورد، مگی استیفودر، یاسمینا رضا، ماریو بارگاس یوسا حضور خواهند یافت و یک ماراتن کتاب‌خوانی نیز به یاد و احترام مانوئل پوییگ، نویسنده آرژانتینی برگزار خواهد شد.

 

نمایشگاه بین‌المللی کتاب کوالالامپور

 

دوازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب کوالالامپور که از مهم‌ترین رویدادهای سالانه در عرصه چاپ و نشر جهانی است با حضور مراکز نشر مالایی و ناشران داخلی و خارجی در مرکز تجارت جهانی مالزی برگزار خواهد شد. این نمایشگاه به مدت ده روز از  27 آوریل (7اردیبهشت) تا تاریخ 6 ماه می(17اردیبهشت) دایر خواهد بود.

وزارت آموزش مالزی با همکاری شورای ملی کتاب این کشور و 6 انجمن در بخش صنعت نشر کتاب، مسئول برگزاری این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب کوالالامپور خواهند بود. این نمایشگاه از سال 2013 تاکنون توانسته بیش از 2 میلیون نفر از علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی و همچنین ناشران بین‌المللی را گرد هم آورد و پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از دو و نیم میلیون بازدیدکننده از این نمایشگاه دیدن کنند.

در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب مالزی در کنار برنامه‌های فرهنگی مختلفی که از سوی ناشران در این نمایشگاه برگزار خواهد شد، جشن امضای کتاب‌ها، برگزاری سمینارها، کارگاه‌های آموزشی و سخنرانی نویسندگان از دیگر فعالیت‌هایی است که پاسخگوی نیاز کتاب‌دوستان از سراسر جهان خواهد بود.