به گزارش پارس نیوز، 

آیت الله علیرضا اعرافی عصر شنبه در «آیین افتتاحیه دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ویژه طلاب جهان اسلام» در قم افزود: بخش زیادی از معارف در باب قرآن وجود دارد که در میان مذاهب، مشترک است.
وی اضافه کرد: در روایات خاص پیروان اهل بیت(ع) شاهد حجم وسیع و غنی از توصیف در باب قرآن هستیم؛ کسی که مجموعه اخبار و احادیث وارده در سنن پیامبر(ص) و خاندان را ملاحظه کند می بیند که در حجم بسیار انبوه در روایات ما تاکید شده است.
اعرافی گفت: از ویژگی های تمدن اسلامی آن است که بر محور قرآن می چرخد و آن را اشرف الکلام نامیده اند؛ در روایات مشترک مذاهب قرآن با توصیفاتی چون احسن الحدیث و دوا و شفا و شافع المشفع، حبل الله، حبل المتین، مادبه الله و غیره بیان شده است.
وی اضافه کرد: این کتاب بزرگ، آنگاه در میان جامعه و جان و جهان ما، فرهنگ ساز و تمدن آفرین خواهد شد که در محضر قرآن حضور پیدا کنیم.
امام جمعه موقت قم بیان کرد: مراکز علمی و دینی ما باید گام های جدی تری در زمینه تفسیر بردارند، در آستان شکل گیری تفسیرهای موضوعی ناظر به علوم انسانی قرارداریم و این مساله یک عزم جدی را می طلبد.
اعرافی گفت: امید است که با اهتمام نهادهای فعال در این مسابقات ویژه، شاهد یک ارتقا و ترقی سالانه باشیم؛ انتظار می رود که این مسابقات با سایر مسابقات، فصل ممیزه داشته باشد؛ این مسابقات، مسابقات عام قاریان نیست، بلکه اینجا مسابقات خاص مفسران و اندیشه ورزان حوزوی است.
وی تصریح کرد: توسعه مرزهای دانش و تفسیر علوم قرآن باید در این مسابقات شکل گیرد؛ باید اینجا یک محور عرضه ویژه پژوهش ها و اندیشه های قرآنی در فضای حوزه علمیه باشد.
وی افزود: این مسابقات با توجه به بعد جهانی، می تواند همه قرآن دوستان را در پیرامون قرآن جمع کند؛ از همه فرق و نحل و صاحبان فکر و سلایق می توانند در این مسابقات حضور یابند.
اعرافی ابراز امیدواری کرد که حوزه های نو در پژوهش های قرآنی در مراکز علمی و دینی مورد توجه قرار دهیم و راه را برای شکل گیری یک گفتمان جهانی برای قرآن کریم بگشاییم.
مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: فراموش نکنیم که قرآن آمد و بشر را وارد یک تمدن نوین کرد؛ بعثت رسول خدا و نزول آیات وحی، جامعه جهانی را وارد یک فصل نو کرد؛ امروز از بعثت و تمدن سازی قرآن دور هستیم.
وی گفت: چرا امروز مسلمانان در این شرایط دشوار قرار گرفته اند؛ تنها به این دلیل که از آموزه های قرآن فاصله گرفته ایم؛ چرا باید در جهان اسلام و کشورهای اسلامی شاهد این همه تفرقه و عقب ماندگی باشیم؟ چرا باید به این اندازه سست باشیم که دشمنان به طور دائم ما را در معرض حمله قرار دهند.
وی بیان کرد: نظام سلطه امروز، حاکمیت یک فکر و فرهنگ شیطانی را بر عالم می خواهد و از جان گرفتن اندیشه تمدنی قرآنی در هراس است؛ این مسابقات باید ما را به آن اندیشه تمدنی نزدیک کند.
وی گفت: طلاب، اساتید و فضلای مذاهب مختلف باید به دنبال جاری ساختن قرآن در شریان فکر و تمدن و فرهنگ بشر باشند؛ طلاب حوزه های جهان اسلام باید با منطق و دانش و تولید علم و به کار گیری روش های مختلف پیام قرآن را به جهان برسانند.
آیین افتتاحیه دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ویژه طلاب جهان اسلام در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد.
در این مسابقات 71 طلبه از 47 کشور جهان حضور دارند و طی سه روز مسابقات خود را در قم برگزار می کنند.
1175 /