به گزارش پارس نیوز، 

شهرام شهید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی در ستون طنز روزنامه شهروند نوشت: خوب که فکرش را می‌کنم، کشور ما کلا با مشکل خروج روبه‌روست. خروج ارز و سرمایه، خروج و فرارمغزها، خروج آب‌های رودخانه‌های مرزی، خروج بدهکاران و کلاهبرداران بانکی و...

خب نباید برای این موضوع راه‌حلی پیدا کرد؟ ما در گمشده‎ها وظیفه‌مان پیداکردن همین چیزهاست. اگر پیش از این فکری برای این موضوع کرده بودیم، الان هم محمود خاوری با پول‌هایش در کانادا صفا نمی‌کرد و هم کاوه مدنی نمی‎توانست فرار را بر قرار ترجیح دهد، هم این بحران ارزی پیش نمی‎آمد.

بنابراین ما هرچه می‌کشیم، از همین مرز است. حالا راه‌حل‌های ما چیست:

١- بستن کلیه فرودگاه‌های بین‌المللی در کشور. بدین ترتیب‌ درصد زیادی از مردم به خاطر سختی رسیدن به مرزهای کشور و این‌که حال ندارند، با پای پیاده و در لباس گوسفند از مرز رد شوند، بی‌خیال خروج شده و همین‌جا می‌مانند.

٢- کاهش حریم مرزها تا در ورودی خانه هر شهروند. به‌ویژه شهروندانی که بیم خروجشان می‌رود. در این طرح هر شهروند برای خروج از خانه و قدم‌گذاشتن به خیابان و اماکن عمومی می‌بایست ویزا داشته باشد (چیزی مثل مجوز طرح ترافیک که هم درآمدزا باشد و هم گنگ) و بعد از اخذ ویزا می‌بایست عوارض خروج بپردازد. بدین ترتیب نه‌تنها شهروندان هوس نمی‌کنند از خانه خارج شده و بروند سمت فرودگاه که با این تیر چند نشان دیگر را هم می‌زنیم. مثلا این طرح درآمدزا بوده و باعث کاهش ترافیک و شلوغی شهر هم می‌شود.

٣- به هر شهروند خسته در معرض خروج و به هر نخبه وارد شده به کشور، بگوییم «گذرنامه‌ات را بده عمو ببینه» بعد گذرنامه‌اش را پاره کرده یا قورت بدهیم.

٤- به محض جذب نخبگان به کشور و ورودشان یک میهمانی ترتیب بدهیم و با دعوت از خبرنگاران رسانه‌های خارجی، مراسم را پوشش دهیم. در پایان با اهدای مدال جاسوسی از همه نخبگانی که به کشورشان برگشته‌اند، بابت جاسوسی از سرزمینی که در آن اقامت دارند و برای سرزمین مادری‌شان قدردانی کنیم. می‌دانم جاسوسی نکرده‌اند اما اگر ما این نمایش را اجرا کنیم، نخبگان عزیز دیگر جرأت نمی‌کنند پایشان را از کشور بگذارند بیرون، چون به محض ورود به کشوری که مقیمش هستند، به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت می‌شوند و تا بیایند ثابت کنند چی بوده و چی نبوده... خودتان باقی‌اش را بهتر می‌دانید.

٥- دورتادور مرزهای کشور را دیوار بکشیم. البته دیواری که تا ثریا برود. این کار باعث افزایش اشتغال شده و کلی جوان می‌روند سر کار. دیوار باید طوری باشد که تا فضا برود و خروج فضایی را هم بتواند مهار کند.

٦- خوشبختانه اعلام شد «دانشمندان درحال بررسی امکان تولید مثل انسان در فضا هستند» دیگر مشکلی هم بابت حضور طولانی‌مدت معماران و کارگرانی که در پروژه «احداث دیوار از زمین تا ثریا» در فضا نداریم و این عزیزان چون مسیر طولانی است و امکان بازگشت به خانه ندارند، می‌توانند با استفاده از یافته‌های پژوهش علمی اخیر همان‌جا گذر عمر کنند.