به گزارش پارس نیوز، 

 آئین اختتامیه سومین دوره جشنواره خاتم عصر امروز 27 فروردین ماه در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.

* سنگری: مطرح کردن الگو و اسوه در عصر حاضر

بر اساس این گزارش سنگری در این مراسم گفت: در نگارش آثار مکتوب چهار گونه رویکرد نسبت به پیامبر اکرم(ص) وجود دارد، نخستین رویکرد، مناسبتی است، یعنی 17 ربیع الاول، 28 صفر و 27 رجب مناسبت‌های مربوط به آن حضرت بوده و پس از آن چندان با این شخصیت بزرگ ارتباطی نداریم. و زود هم به فراموشی سپرده می‌شود.

وی افزود: رویکرد دوم، ارتباط تقابلی یا انفعالی است، یعنی یک رویدادی رخ دهد که زمینه توجه به شخصیت آن حضرت را ایجاد کند، مانند کتاب «آیات شیطانی» و یا توهین به پیامبر اکرم(ص) در دانمارک که سبب ممنوعیت شیرینی دانمارکی شد. رویکرد سوم تاریخی است، یعنی در تاریخ ببینیم که چه نگاه پژوهشی وجود داشته یا آنچه در غرب رخ می‌دهد، ممکن است انتقادی باشد.
سنگری ادامه داد: رویکرد دیگر که مربوط به جشنواره «خاتم» نز هست، رویکرد مطرح کردن الگو و اسوه در عصر حاضر است، اینکه پیامبر را در سال 1440 ببینیم و برای مردم این زمان، ایشان را به عنوان اسوه مطرح کنیم؛ همانگونه که خداوند می‌فرماید؛ پیامبر از مردم، برای مردم و با مردم است و زیستی، همانند مردم زمان خود دارد.
وی با اشاره به آثار ارسالی گفت: از مجموع 345 اثر به زبان فارسی و 10 اثری که به زبان عربی خواندم، ارزیابی من این است که در 75 داستان، آغاز داستان با روایتی از پیامبر بوده که در برخی از آنها این گره‌خوردگی ضعیف بوده است، در تعدادی نیز موضوع مشابه را در عصر امروز یافتند. 32 داستان روح تداعی سیره و سلوک آن حضرت را مورد توجه قرار دادند، آن گونه که مورد انتظار ما است، یعنی روایت تصنعی نیست. در 18 اثر نیز کاملاً رویکرد تاریخی وجود داشته و بازآفرینی کرده‌اند و 30 اثر نیز بسیار بی‌ربط بودند و تعدادی هم از نظر عناصر زمانی ارتباط نداشتند.
عضو هیئت داوران جشنواره خاتم گفت: نکته مهم این است که امسال چند پله از سال قبل بالاتر بودیم و از این نظر می‌توان 50 داستان را قابل چاپ دانست که رقم مناسبی است.

* قیصری: حضور چشمگیر نویسندگان زن در سومین دوره از جشنواره خاتم

در بخش دیگری از این مراسم، مجید قیصری، دبیر سومین جشنواره «خاتم» به روند برگزاری این جشنواره در سه دوره پرداخت و گفت: امروز در حالی سومین اختتامیه جشنواره ادبی خاتم را برگزار می‌کنیم که سه سال پیش براساس یک نیاز، یک خلاء که در ادبیات داستانی خودمان مواجه بودیم ،این جشنواره را پی ریزی و پایه گزاری کردیم. خوشبختانه با اهتمام و توجه نویسندگان خوش فکرو جوانی که در طی این سالها ما را همراهی کردند به این نقطه رسیدیم که حاصل آن، چند مجموعه داستان بوده است.

دبیر سومین جشنواره «خاتم» افزود: سه سال است که در سالروز بعثت پیامبر مهربانی‌ها گردهم می آییم تا ازسیّره وشخصیت پیامبری سخن به میان بیاوریم که برای هدایت ما مبعوث شده است. اگر بعثت را برانگیخته شدن آن حضرت به مقام رسالت بدانیم که می دانیم، داستان کوتاه خاتم قرار است اول در مقام نویسنده ،دوم در مقام خواننده برانگیزنده ما باشد.

به گفته وی، سوال جشنواره ادبی خاتم این است؛ آیا ما به پیامبر خود ایمان داریم؟ آیا ما به پیامبر نیاز داریم یا نه؟ جایگاه پیامبردرزندگی ما براستی کجاست؟ داستان کوتاه قراراست به این سوال ها پاسخ بدهد. ازآنجایی که نوشتن داستان کوتاه به معنای اخص کلمه، نه حکایت، مثل، قصه، بلکه داستان کوتاه درساحت رسول اکرم (ص)حرکت نو و تازه‌ای است، همچون هر حرکت تازه‌ای نیازمند مطالعه،تحقیق و کوششی مضاعف است. برهمین اساس درسال گذشته یک دوره ی سه روزه درجهت ارتقاع سطح آموزشی هنرجویان دعوت شده برگزارکردیم.

وی افزود: هم چنین با راه اندازی یک گروه مجازی در فضای تلگرام این اقدام را پشتیبانی کردیم و امیدواریم در سال آینده این روند را ادامه دهیم. پشتوانه نظری و تئوری ما در این زمینه بسیار اندک است. خوشبختانه در دوره اخیر، با تمام کم و کاستی‌هایی که در اطلاع رسانی داشتیم، شاهد ارسال بیش از572 اثر به دبیرخانه ی جشنواره خاتم بودیم که از این میان 210 اثر در حوزه کودک و نوجوان و تعداد 362 اثر درحوزه ی بزرگسال بدست ما رسیده است. در مرحله اول با تفکیک آثار که توسط هیأت علمی جشنواره صورت گرفت ،دربخش کودک و نوجوان به 36 اثرو دربخش بزرگسال به 32 اثر درمرحله نهایی رسیدیم.

دبیر این دوره خاطر نشان کرد: ملاک‌های داوری، ابتدا از جهت ساختار داستانی مورد توجه قرار گرفت و در مرحله بعدی پیوندی که داستانها با موضوع جشنواره یعنی اسوه بودن شخصیت رسول مکرم اسلام که گاهاً داستان‌هایی از حیث زبان و ساختار بسیار پرقدرت بودند ولی از نظر ارتباط با موضوع کم رنگ یا بالعکس بودند. دربین آثاررسیده با توجه به روی کردی که در فراخوان سوم اعلام کرده بودیم نگاه و توجه ویژه به اسوه بودن شخصیت رسول اکرم (ص) مد نظربرگزارکنندگان جشنواره بود که این مهم درکمترداستانها مشاهده شد، که جا دارد مورد کنکاش و پژوهش محققان این حوزه قرار بگیرد. درداستانها بیش از آنکه به اسوه بودن پیامبر توجه کرده باشند ،نوعی گم گشتگی و جستجو برای حضورو ظهور شخصیت پیامبر مکرم اسلام را در زندگی شخصیت‌ها و راوی‌های داستانها شاهد بودیم. این جستجو و کنکاش به خانه و کاشانه و خاک و مرز ایران محدود نشده و به فراتر ازتاریخ و مرزهای ایران زمین نیزرسیده بود. انگارسرنوشت اویس قرنی درحال تکراربود.

قیصری با تاکید بر این مطلب که از نکاتی که باید به آن متذکر شوم، حضور چشمگیر نویسندگان زن در این دوره از جشنواره بود گفت: به گونه ای که در میان 36 اثر رسیده به مرحله نهایی کودک و نوجوان فقط یک اثر از آقایان به مرحله نهایی رسیده است.

امیدوارم در سال جاری شاهد شکوفا شدن داستان ایرانی خاصه درحوزه ی ادبیات دینی و شخصیت رسول مکرم اسلام باشیم.هر چند که بضاعت ما کم است ولی امید بسیار داریم. همان طور که مولانا می فرمایید.

گفت پیغمبر که گر کوبی دری

عاقبت زان در برون آید سری

چون توهر روزی کشی ازچاه خاک

عاقبت اندر رسی در آب پاک

* رحماندوست: به برخی نوشته‌ها حسادت کردم

مصطفی رحماندوست نیز که از اعضای هیئت داوران بخش کودک و نوجوان است ضمن اهدای جوایز گفت: من نوشته‌های خوبی را از این گروه سنی خواندم و به برخی نوشته‌ها، حسادتم می‌شد و این نوید خوبی برای حوزه داستان است.

* تقدیر از نقی سلیمانی به دلیل نگارش آثاری درباره پیامبر اکرم

یادآور می‌شود، در انتهای این مراسم، پس از اهدای جوایز، از نقی سلیمانی به دلیل نگارش آثار فاخر درباره پیامبر اکرم(ص) تجلیل شد.
همچنین در این مراسم، علی اکبر اشعری، رئیس شورای راهبردی جشنواره خاتم و نویسندگانی چون زهرا زواریان، سیدعلی کاشفی خوانساری، طاهره ایبد و ... حضور داشتند.
انتهای پیام/