به گزارش پارس نیوز، 

در پیام سید عباس صالحی به این همایش آمده است: شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری بدون تردید یکی از مفاخر و مشاهیر طراز اول و بلکه یکی از ستارگان درخشان آسمان علم و ادب و عرفان و معرفت ایران است.
این پیام می افزاید: عطار، شخصیت ممتاز و بی بدیلی است که آوازه نام بلندش قرنهاست با اقتدار و افتخار مرزهای جغرافیائی را درنوردیده و آثار گرانبار و پر اسرارش حدیث دل و نجوای درون خیل صاحب دلان و اهالی فکر و اندیشه و حال و کمال در سرتاسر گیتی گردیده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام گفت: عطار، پیر وارسته ای است که نامش زینت بخش دفتر و دیوان بزرگان و سرآمدان عرصه شعر و شور و شعور از جمله مولانا جلال الدین محمد بلخی شده است.
وی افزود: عطار، سالک راه دان و راز آشنایی است که در پرتو چراغ شریعت محمدی (ص) طریقت عشق و پاک بازی را به لایتناهی حقیقت پیوست و غبار تنگ چشمی و تعصب را به زلال نیک اندیشی و روشن دلی از چشمان بسیاری زدود، همو که نام و یاد اهل بیت پیامبر اکرم (ص) را در دیباچه مثنوی های گرانبارش به روشن ترین بیان و نیکوترین زبان بزرگ داشت و جانب حقیقت و انصاف را دقیقه ای فرو نگذاشت.
وی اظهار کرد: عطار، شاعر نغز گفتار و شورآفرینی است که به شیواترین شیوه شعر و شرع را در هم آمیخت و با پرهیز از ظواهر و کدورتهای دنیوی و درباری پایه آن را به عرش رساند.
صالحی در این پپام گفت: اینک ماییم و یک نام بزرگ و پرافتخار شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری و مجموعه ای ژرف و شگرف از رشحات زلال ذهن و زبان او از جمله منطق الطیر، اسرار نامه، الهی نامه، مختارنامه، مصیبت نامه، دیوان غزلیات و قصاید و تذکره الاولیا.
وی افزود: برماست که به عنوان میراث داران این گنجینه گرانبار نهایت کوشش و تلاش خود را در راه نگهبانی و بهره برداری از آن بکار بریم.
وی اظهار کرد: در این میان نقش و وظیفه اصحاب فکر، اندیشه، پژوهش و ادب و هنر بیش از دیگران است و بر همین اساس بر عرفان پژوهان و عطار شناسان خبره و تواناست که با تحقیقات ژرف و پژوهش های عالمانه در شخصیت، احوال و افکار و آثار عطار، چهره ای واقعی، صورتی پیراسته و روایتی روشن از سالک هفت شهر عشق پیش چشم و در دسترس انبوه شیفتگان قرار دهند، همچنانکه بر شاعران، نویسندگان، هنرمندان نو اندیش و نوگراست که آثار نغز عطار را مایه و پایه آفرینش های ادبی و هنری خویش برای پدید آوردن آثار بدیع و فاخر و متناسب با نیاز زمانی جامعه و به خصوص نسل جوان و جویای حقیقت و معنویت خود قرار دهند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه پیام خود گفت: همایش بین المللی زندگی و آثار عطار نیشابوری به مناسبت روز ملی بزرگداشت وی که در نیشابور و تهران برگزار می شود در راستای همین هدف اساسی است.
وی افزود: اینجانب ضمن گرامیداشت 25 فروردین ماه روز بزرگداشت عطار نیشابوری از تمام تلاشگران و مجریان این همایش عظیم و همه برپا دارندگان سایر برنامه ها و آیین های علمی، ادبی و فرهنگی به مناسبت این روز بزرگ در نیشابور، کدکن و تهران و سایر شهرها سپاسگزاری و قدردانی می نمایم و همت والای این استادان، پژوهشگران، شاعران، نویسندگان و هنرمندانی که تمام تلاش خود را در راه بزرگداشت این شخصیت بزرگ به کار بسته اند ارج می نهم.
وی اظهار کرد: از موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران و دانشگاه مک گیل، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، ستاد بزرگداشت مفاخر در استان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی و ستاد بزرگداشت روزهای عطار و خیام در فرمانداری نیشابور نیز تقدیر و تشکر می نمایم، امید که این تلاشها راه به سر منزل مقصود که اعتلای فرهنگ و ادب ایران اسلامی است ببرد.
شهرستان 450 هزار نفری نیشابور در 127 کیلومتری غرب مشهد واقع است.
9869 / 6053