به گزارش پارس نیوز، 

نیشابور با قدمتی  کهن در غرب خراسان رضوی واقع شده و از نظر طبیعی یکی از شهرهای مهم این استان به شمار می رود.

برخورداری از جاذبه های متعدد ، نیشابور را از منظر گردشگری منحصر به فرد کرده است. با رسیدن به فصل بهار و شکوفایی طبیعت، شور و شوق مردم برای استقبال از فصل نو  به اوج خود می رسد و هر سو را که می نگری نشانی از زیبایی طبیعت را نظاره می کنی، در این میان  نیشابور نیز مملو از چشم اندازهای طبیعی زیبا می شود که گردشگران زیادی برای استفاده از این طبیعت زیبا به این شهرستان سفر می کنند.

بوژان

طبیعت  نیشابور که در دامنهٔ رشته‌کوه‌های البرز و بینالود و مناطق کوهستانی قرار دارند، از مراکز گردشگری به حساب می‌آیند شهرها و روستاهای دیزباد، خرو، بار، دررود و بوژان و غار و کوه ابراهیم ادهم از جمله مراکز گردشگری طبیعی نیشابور است. بوژان نام روستایی است با ارتفاع ۱۶۰۰ متر که در ۱۳ کیلومتری شمال شرق نیشابور و ۱۲۰ کیلومتری مشهد ، این روستای کوهستانی که در شکل دره مانندی در جنوب بینالود قرار گرفته دارای آب و هوای معتدل کوهستانی و زمستانهای سرد و تابستان های معتدل است.

آبشار گرینه

آبشار گرینه در فاصله ۶ کیلومتری شمال روستایی به همین نام در میان دره ای سرسبز به نام باغرود در استان خراسان رضوی قرار گرفته است.  برای دسترسی به آبشار از روستای گرینه به سمت شمال حرکت کنید، پس از طی مسافتی در حدود ۱.۵ کیلومتر در دره رودخانه، به محل انشعاب رودخانه به دو بخش شمالی و شرقی خواهید رسید. ادامه مسیر دره شمالی به آبشار گرینه منتهی می شود. این روستا در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی نیشابور در چهارده کیلومتری شمال جاده اصلی (مشهد-نیشابور) و در ضلع شرقی شهر توریستی دررود و شهر زیارتی قدمگاه و در دامنه کوه واقع شده است.

خرو علیا

روستای خرو علیا در ۲۰ کیلومتری شرق نیشابور و در مسیر جاده مشهد قرار گرفته است. این روستا دارای دره ای خرم و مصفا می باشد و پوشیده از درختان گوناگون میوه و درختان غیرمثمر است. آبشاری نیز از ارتفاعات این منطقه کوهستانی به پایین می غلتد که بر جذابیت های طبیعی ناحیه افزوده است. روستای خرو در تابستان جایگاهی مطبوع به عنوان استراحتگاه مردم نیشابور مورد استفاده قرار می گیرد.

دیزباد

دیزباد در ناحیه شمال کیلومتر ۸۰ جاده مشهد نیشابور و روی سلسله جبال بینالود و در میان رودخانه ها و چشمه های جوشان و باغ های سرسبز قرار دارد. تاریخ استنادی این روستا به سال ۹۵ هجری شمسی برمی گردد. نام آن در قرن سوم قصر الریح و سپس چهل اشکوب بوده است.

 آبشار بار

شهر بار در استان خراسان رضوی و در دره های رشته کوه بینالود، با فاصله ۵۵ کیلومتری شمال غرب نیشابور قرار گرفته است. رودخانه بار نیز در کنار این روستا واقع شده. شهر بار دارای آبشاری زیباست که در دل کوه و میان باغهای گردو قرار گرفته است که به عنوان جاذبه های بار می توان نام برد. از میوه های اصلی و وافر آن می توان به سیب، هلو، گردو، گلابی، زردآلو و آلو اشاره کرد. آبشار بار یکی از زیباترین آبشار های این منطقه است. این آبشار پلکانی بوده و ارتفاع آن یک جا قابل دیدن نیست.

رشته کوه های بینالود

مشهورترین کوه  خراسان رضوی به ارتفاع ۳۲۱۱ متر که در چند کیلومتری شمال نیشابور قرار دارد «بینالود» است. این کوه بخشی از رشته کوه البرزه و به بام خراسان شهرت دارد. کوه بینالود بین نیشابور و مشهد واقع شده  و با توجه به گرم و خشک بودن منطقه دارای بارندگی قابل توجهی است. از دیگر قلل این رشته کوه می شه به شیرباد، فلسکه و قوچگر اشاره کرد. در بخش شمالی این رشته کوه، رشته کوه فرعی وجود دارد که دره های صخره ایی زیبایی در آن ایجاد شده است.

آبشار هو

آبشار هو در فاصله ۸ کیلومتری شمال روستای باغشن گچ واقع شده است.روستای باغشن گچ با جمعیتی بالغ بر ۵۰۰۰ نفر جمعیت و ۱۳۰۰ خانوار در ۱۲ کیلومتری شمال نیشابور و همجوار با نیروگاه سیکل ترکیبی و فولاد خراسان قرار دارد. آبشار این روستا از میان شکاف کوه از ارتفاع ۲۵ متری به پایین میریزد و مناظر زیبایی ایجاد کرده است. برای دسترسی به این آبشار از روستا به سمت شمال وارد دره باغشن گج شوید و پس از رسیدن به محل اتصال دو رودخانه دره سمت چپ (شمالی) را ادامه دهید تا به آبشار هو برسید. این آبشار در ارتفاع ۱۷۹۰ متری از سطح دریا واقع است.

باغرود

باغرود منطقه ای سرسبز در ۱۲ کیلومتری شمال نیشابور است که در دره ای سرسبز و باطراوت جای گرفته است. در این دره رودخانه ای جریان دارد که محبوبیت زیادی را برای این منطقه به ارمغان آورده و آن را تبدیل به منطقه ای ییلاقی و خوش آب و هوا کرده است.

به برکت همین رودخانه درختان میوه زیادی در این منطقه هست که چشم اندازهای سرسبزی را به وجود آورده اند. این منطقه از معروف ترین جاذبه های طبیعی نیشابور است و خیلی از مردم این شهر در آخر هفته ها برای استراحت به باغرود می روند. در مسیر رسیدن به این منطقه هم جاذبه های زیادی هست که دیدن از آن ها سفرتان را شیرین تر می کند. در این منطقه امکانات تفریحی زیادی مثل قایق سواری و شنا برای گردشگران در نظر گرفته شده است.