به گزارش پارس نیوز، 

محمدرضا کارگر با بیان این‌که اداره کل موزه‌ها درخواست جدیدی مبنی بر افزایش نرخ بلیت ورودی موزه‌ها به دولت نداده است، اظهار می‌کند: انجام این کار نیاز به مصوبه دولت دارد که ما چنین چیزی را از دولت نخواسته‌ایم. از سوی دیگر بخشی از خدماتی که ممکن است به مخاطبان موزه‌ای ارائه شود مانند اینترنت رایگان، هیچ هزینه‌ای به مردم تحمیل نمی‌کند.

وی با تاکید بر احتمال ارائه‌ی خدماتی ویژه به مخاطبان موزه‌ای مانند "راهنمای همراه الکترونیک"، ادامه می‌دهد: با این راهنما، گردشگر در طول مسیر بازدید خود از موزه از اطلاعات مناسب می‌تواند استفاده می‌کند. مخاطب آزاد است که از چنین راهنمایی در زمان بازدید خود از موزه استفاده کند که در صورت تمایل باید با پرداخت هزینه‌ای آن را موزه اجاره کند، این نوع راهنما روی موبایل نصب نمی‌شود که امکان چنین کاری به صورت رایگان مهیا شود.

او توضیح می‌دهد: به عنوان مثال در موزه لوور، اگر تمایل به داشتن یک راهنما به زبان آلمانی دارید، با پرداخت مبلغی جزئی می‌توانید از یک نرم‌افزار راهنما استفاده کنید. این وسیله اطلاعات کاملی دارد، اما چون بخش غیردولتی باید با سرمایه‌گذاری آن را قابل استفاده کند، باید برای ان هزینه پرداخت و در پایان بازدید این وسیله بار دیگر به موزه برگردانده می‌شود.

وی با تاکید بر وجود چنین راهنماهایی در موزه‌های کشور، بیان می‌کند: در برخی مواقع نقشه و بروشور در زمان بازدید مردم به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد،‌ از سوی دیگر سیستم‌هایی مانند پیامک یا اپلیکشن به عنوان راهنمای الکترونیک روی تلفن همراه مخاطبان به صورت رایگان نصب می‌شود.

به گفته کارگر، گرفتن اطلاعات از طریق وسیله‌ای مستقل مانند "راهنمای الکترونیک موزه‌ها" یا راهنمای اختصاصی در موزه می‌تواند با پرداخت هزینه همراه باشد؛ مانند کاری که در سازه‌های آبی شوشتر انجام می‌شود.

او با این وجود نسبت به این اتفاق نیز تاکید دارد که گرفتن هزینه برای درخواست راهنما به مدیریت بناهای تاریخی در سطح ملی و جهانی بستگی دارد و تاکید می‌کند: بازدیدکنندگان از موزه ارمیتاژ، در صورت نیاز، از موزه می‌خواهند تا یک راهنمای انسانی متخصص در اختیار آن‌ها قرار گیرد، همه این افراد قطعا باید تائیدیه صلاحیت داشته باشند، درست مانند سازه‌های جهانی شوشتر که راهنماهایی که در این محوطه جهانی فعالیت می‌کنند باید نخست برگه صلاحیت خود را ارائه دهند، در نتیجه آن راهنما با پرداخت هزینه‌ای مشخص هر میزان ساعتی که گردشگر تمایل داشته باشد، در اختیار اوست.

کارگر، در ادامه با اشاره به یکسان‌سازی بلیت ورودی موزه‌های سعدآباد، گلستان، نیاوران و موزه ملی ایران اظهار می‌کند: سیستم ورودی موزه‌ها در آینده کلا متفاوت می‌شوند، چند سیستم به صورت پایلوت، تجربه شده‌اند، تا بتوانیم یک سیستم متفاوت که امکان خرید بلیت الکترونیکی را فراهم می‌کند، ایجاد کنیم. اما نهائی شدن این پروژه هنوز به زمان مناسب برای بررسی نیاز دارد.