به گزارش پارس نیوز، 

حجت‌الاسلام علی محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، در نشست ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور و مراسم رونمایی از سی‌ و‌ پنجمین پوستر مسابقات بین‌المللی قرآن که پیش از ظهر امروز (دوشنبه 20 فروردین) برگزار شد، گفت: یکی از مسائلی که باید همه ما به آن توجه کنیم حُسن اجرای آن چیزی است که در جلسات مطرح می‌شود چراکه اگر یک ناهماهنگی در کلیت کارها وجود داشته باشد خللی در انجام کل امور به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه به نظر بنده یکی از موضوعات مهم در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، اداره میهمانان و اداره سالن اصلی مسابقات قرآن است، عنوان کرد: از آنجا که مسابقات بین‌المللی است و بُعد بین‌المللی مسابقات با حضور میهمانان خارجی تحقق پیدا می‌کند مسئولان مربوطه باید توجه کافی در این زمینه داشته باشند. البته حضور مردم در سالن مسابقات موضوعی است که باید به آن توجه کرد اما در این میان اداره مهمانان خارجی بیش از پیش مهم است زیرا آنها از دو مجموعه داور و متسابق تشکیل می‌شوند، در برخی موارد این افراد مورد توجه قرار نگرفتند در حالی که این افراد به مدت یک هفته در اختیار ما هستند که باید از برکات انقلاب، امام راحل و رهبری و شهدا برای آنها روایت کنیم.

محمدی با تأکید بر ارائه عملکرد مجموعه قرآنی از نظام جمهوری اسلامی ابراز داشت: چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گذشته است و جامعه قرآنی باید عملکرد خود را در یک جایی عرضه کند و عملکرد کلان نظام جمهوری اسلامی را به رخ میهمانان بکشاند، این موضوع محدود به یک سازمان و ارگان نیست بلکه کلیت نظام در رأس امور است و کلیه میهمانان و مردم باید از این برنامه‌های قرآنی آگاه شوند.

وی ادامه داد: اینکه یک نظام طبق جهت‌گیری کلان و برنامه مشخص به قرآن بپردازد بسیار خوب است اما ما تا به امروز در این خصوص خوب عمل نکردیم، بنابراین رفتن به سوی منظومه فکری قرآنی مقام معظم رهبری نیز موضوعی دیگر است که باید به آن توجه ویژه شود زیرا ما از این نعمت الهی برخوردار هستیم و باید از ایشان بهره لازم را ببریم.

* مسابقات قرآنی قم دیده نمی‌شود

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به  امور بین بخشی و کمیته‌های برگزاری این مسابقات پرداخت و گفت: هرکدام از مجموعه‌های ما نمی‌توانند بدون حضور یک کمیته کار خود را پیش ببرند لذا سایر هماهنگی‌ها باید مراقبت شود و مسئولان مربوطه، امور بین کمیته‌ها و اجزاء مختلف را تعریف کنند.

وی خاطرنشان کرد: از جمله موضوعات مهم دیگری که می‌توان در اینجا عنوان کرد، دیده شدن شهر مقدس قم است، ما تمام تبلیغات خود و هم و غم را برای استان تهران گذاشته‌ایم، در حالی که مسابقات قرآنی در تمام حوزه‌های علمیه قم را نیز داریم، از این رو مراجع عظام نیز تذکراتی داشتند و از سال بعد قرار است طلاب خواهر و بانوان دانشجوی مسلمان نیز بتوانند در مسابقات حضور پیدا کنند.

محمدی با اشاره به اینکه مدیران مدارس می‌توانند سهمیه‌ای در هر مدارس داشته باشند و از این رو در مسابقات حضور پیدا کنند، بیان داشت: در این میان نسبت به پیگیری تمام وظایف مجموعه‌های قرآنی نیز باید اقدامات لازم انجام شود، امروز اگر مؤسسات قرآنی خود را نشان ندهند نمی‌توان کاری را پیش برد، امروز جامعه قرآنی باید خود را برای قرآن اثبات کند پس موسسات قرآنی باید داشته‌های خود را در مقام مربی و دانش‌پژوه نشان دهند.

وی تصریح کرد: اطلاع رسانی نیز موضوعی مهمی است که باید در آن به خوبی اقدامات انجام شود؛  هماهنگی و پایبندی تمام مجموعه‌های قرآنی تا زمان حضور در محضر مقام معظم رهبری بعد از مسابقات قرآنی امری بسیار مهمی است و در همین قالب تقاضا داریم در جمع‌بندی نهایی چه کسانی که از قوا و دستگاه‌های مختلف نسبت به این برنامه قرآنی پای کار آمدند چه موسسات قرآنی سریعا کمیته برای برنامه سال بعد تشکیل دهند زیرا ما باید بعد از مسابقات قرآنی سریعا سراغ برنامه‌ریزی مسابقات سال بعد قرآن برویم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: برنامه‌های خوب و قرائت‌های خوب باید مدنظر قرار بگیرد و باید ببینیم چه برنامه‌ای خوب است و در اختیار مردم و میهمانان قرار دهیم، همچنین حضور خانم‌ها در مسابقات مغتنم است ولی باید یک رقابت بین آقایان و بانوان در این خصوص انجام شود.

وی با بیان اینکه موضوع انتقادات و پیشنهادات در مدت زمان برگزاری مسابقات بین‌المللی باید کنترل شود، گفت: بسیاری از پیشنهادات جای خاص خود را دارد و نباید در صحن مسابقات مطرح شود، گاهی ما انتظار شنیدن سخنانی را از کسانی که اهل این خانواده هستند را در حضور میهمانان خارجی نداریم، نه اینکه ما از انتقاد ناراحت می‌شویم بلکه اگر انتقادات و پیشنهادات، سازنده و دلسوزانه و به جا باشد از آنها استقبال هم خواهیم کرد.

پیش‌بینی حضور حدود 3 هزار نفر جمعیت در این مراسم 

در بخش دیگری از این نشست، عبدالرضا عابد رئیس ستاد برگزاری سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اظهار داشت: مانور آیین گشایش سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم سه‌شنبه آینده 28 فروردین پس از تحویل سالن برگزاری مسابقات در مصلی با حضور تمامی عوامل و دست‌اندرکاران مسابقات برگزار خواهد شد و تلاش ما بر این است تا آمادگی لازم ایجاد و نواقص و کاستی‌های احتمالی برطرف شود.

وی از پیش‌بینی حضور حدود 3 هزار نفر جمعیت در این مراسم خبر داد و افزود: ایجاد نظم و انسجام در سالن مصلی، تبلیغات مناسب و مشهود در سطح شهر تهران و سراسر کشور پیرامون مسابقات بین‌المللی و مفاهیم و آموزه‌های قرآنی، اطلاع‌رسانی گسترده و توجه به شعار حمایت از کالای ایرانی از جمله محورهایی است که همه دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان مسابقات باید نسبت به آن اهتمام لازم را داشته باشند.

ایران میزبان بیش از 300 میهمان قرآنی از 84 کشور جهان در مسابقات بین‌المللی قرآن  

همچنین حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید مصطفی حسینی، دبیر سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از میزبانی از بیش از 300 میهمان قرآنی از 84 کشور جهان در مسابقات بین‌المللی قرآن و بخش‌های بانوان، طلاب، دانشجویان، روشندلان و پژوهش‌های قرآنی خبر داد.

وی تصریح کرد: کارگاه توجیهی و آموزشی عوامل، دست‌اندرکاران و مسئولان کارگروه‌ها روز سه‌شنبه هفته جاری در سازمان اوقاف برگزار خواهد شد.

وی در پایان از برگزاری 15 همایش استانی پژوهش‌های قرآنی از امروز در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور در آستانه برگزاری یازدهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی خبر داد.

سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از 30 فروردین‌ماه تا 6 اردیبهشت در مصلی بزرگ امام خمینی تهران برگزار خواهد شد.