عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت ارشاد در نخستین نشست خبری بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که امروز 20 فروردین برگزار شد به تشریح فعالیت‌های این دوره از نمایشگاه پرداخت.

 

وی با بیان اینکه در آستانه چهلمین دوره پیروزی انقلاب اسلامی شاهد برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن هستیم اظهار داشت: 26 سال پیش چنین نمایشگاهی رقم خورد و اکنون نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به عنوان فعالیت‌های ویژه معاونت قرآن و عترت ارشاد قرار گرفت.

 

معاون قرآن و عترت ارشاد با اشاره به اینکه اقدامات معاونت را نباید تنها در حوزه هنر و مطبوعات تلقی کرد افزود: در دوره جدید برگزاری نمایشگاه قرآن سخت مورد توجه وزیر ارشاد قرار دارد و می تواند کار مهم دینی تلقی شود و ما اگر به این کلان پروژه در کنار سایر اقدامات فرهنگ دینی معاونت قرآن و عترت بنگریم میتوان اهتمام ارشاد به حوزه دین و فرهنگ قرآن و حدیث را دید که البته گاهی این امر از سوی رسانه ها مورد غفلت قرار دارد.

 

توجه به عترت در تمامی بخش‌های نمایشگاه قرآن

 

فقهی‌زاده با بیان اینکه ما مقدمات اجرایی و سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را از اول دی ماه سال گذشته با تشکیل مجامع مشورتی برگزار کردیم خاطر نشان کرد: پس از آن با تشکیل شورای برنامه‌ریزی و شورای سیاست‌گذاری روند را پیگیری کردیم و توانستیم با همراهی برجستگان حوزه فرهنگ دینی و قرآن دایره برنامه‌های سیاست‌گذاری را گسترش دهیم تا از سلایق گوناگون آگاهی داشته باشیم و بتوانیم امور مهم را در نمایشگاه پیاده کنیم.

 

شعار بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

وی با بیان اینکه در محضر اعضای شورای سیاست‌گذاری پس از تصویب اهداف سیاست‌ها و راهبردها شعار نمایشگاه به عنوان قرآن مصوب شد گفت: در این جلسات شعار چلچراغ هدایت به عنوان شعار بیست‌وششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تصویب رسید که امیدواریم ردپای شعار را در اهداف و راهبردها و بخش‌های علمی و اجرایی نمایشگاه مشاهده کنیم.

معاون قرآن و عترت ارشاد با اشاره به اینکه شعار نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از جوانب گوناگون مورد توجه است و با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نقطه عطف ارتقای مفاهیم قرآن و عترت در تناسب است تصریح کرد: ما تغییراتی را نسبت به سال گذشته پیش‌بینی کردیم به طوری که اهداف را بدون هم‌پوشانی در چهار بند به عنوان راهبردی‌های نمایشگاه تدوین شد که عبارتند از: تأمین و ارتقای باورهای قرآنی در جامعه، توسعه و ترویج فرهنگ و معارف قرآن و عترت، جهت دهی به جریان تولید آثار و محصولات قرآن و عترت و همچنین گسترش گفتمان نظام جمهوری اسلامی ایران در جهان امروز تصویب کردیم.

 

فقهی زاده با بیان اینکه در نمایشگاه قرآن امسال موارد متعدد عترت همپای قرآن کریم مورد توجه است گفت: بزرگان فرهنگ دینی بر لزوم توجه همگرا به مفاهیم قرآن و عترت تاکید داشتند و ما سعی داریم با تمرکز بر اتحاد این دو میراث گرانبها را همگرا به مخاطبان معرفی کنیم.

 

سیاست‌های نمایشگاه قرآن

 

رئیس بیست وششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با اشاره به سیاست‌های این دوره از نمایشگاه خاطر نشان کرد:

توجه به منویات قرآنی امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب با رویکرد سبک زندگی، ترویج قرآن در فضای خانواده و اخلاقی قرآنی، جلب مشارکت حداکثری از بخش خصوصی نخبگان قرآن و عترت در سطح ملی و بین‌المللی، توجه خاص به استفاده مجازی از رسانه نوین، توجه به هنر در تببین و انتقال آموزه قرآن و عترت، اولویت بخشی به کودک و نوجوان، توجه به قرآن و عترت با رویکرد تقویت وحدت اسلامی و توجه به اقتصاد فرهنگ و سیاستهای اقتصاد مقاومتی از مهم‌ترین سیاست‌های این دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است.

وی با بیان اینکه ما چند شاخصه و رویکرد در بیست‌وششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم داریم گفت: ما نمایشگاه قرآن را جشنواره ملی و سراسری در کشور تلقی می‌کنیم که منحصر به چند روز و چند هفته نیست بلکه برایند یک جشنواره همگانی است و سعی می‌کنیم نهادهای مردمی و سازمان‌های و ارگان‌های دولتی و نظامی را نیز دخیل کنیم.

 

فقهی‌زاده با اشاره به اینکه نمایشگاه قرآن در ابعاد گسترده فرصت بسیار مغتنمی برای عرضه آثار هنری قرآنی است یکی از شاخصه‌های اصلی نمایشگاه را جریان‌سازی در حوزه فرهنگ دینی جامعه دانست و افزود: این نمایشگاه باید سرمنشا ارتقای استعدادهای کشورمان در خدمت قرآن کریم باید باشد. نمایشگاه قرآن بزرگترین رویداد عمومی قرآن در سطح ملی است که از حیث گستره مخاطبان جایگاه منحصر بفردی دارد بر همین اساس برای کمک به ماندگاری آثار باید نگاه برنامه ای به آن داشته و تحول گرایی را در محتوا و روش دنبال کنیم.

 

معاون قرآن و عترت ارشاد به لزوم مشارکت گسترده نهادهای مردم و تشکیلات صنفی در نمایشگاه قرآن اشاره کرد و گفت: ما چند شاخصه و رویکرد در بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم داریم به طوری که نمایشگاه قرآن را جشنواره ملی و سراسری در کشور تلقی می‌کنیم که منحصر به چند روز و چند هفته نیست بلکه برایند یک جشنواره همگانی است و سعی میکنیم نهادهای مردمی و سازمان های و ارگان های دولتی و نظامی را نیز دخیل کنیم.

 

فقهی‌زاده با اشاره به اینکه نمایشگاه قرآن در ابعاد گسترده فرصت بسیار مغتنمی برای عرضه آثار هنری قرآنی است یکی از شاخصه های اصلی نمایشگاه را جریان سازی در حوزه فرهنگ دینی جامعه دانست و افزود: این نمایشگاه باید سرمنشا ارتقای استعدادهای کشورمان در خدمت قرآن کریم باید باشد. نمایشگاه قرآن بزرگترین رویداد عمومی قرآن در سطح ملی است که از حیث گستره مخاطبان جایگاه منحصر بفردی دارد بر همین اساس برای کمک به ماندگاری آثار باید نگاه برنامه ای به آن داشته و تحول گرایی را در محتوا و روش دنبال کنیم.

 

معاون قرآن و عترت ارشاد به لزوم مشارکت گسترده نهادهای مردم و تشکیلات صنفی در نمایشگاه قرآن اشاره کرد و گفت: بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در ماه رمضان خواهد بود و تلاش کردیم برای مشارکت استان‌ها چند روز قبل این نمایشگاه آغاز شود اما به دلیل نزدیکی نمایشگاه قرآن با نمایشگاه کتاب امکان برگزاری نمایشگاه چند روز قبل از ماه مبارک نیست بر همین اساس شب چهارم ماه مبارک این نمایشگاه افتتاح می‌شود و اختتامیه هم متناسب با همین زمان شب 20 ماه مبارک رمضان قبل از شروع دومین شب لیالی قدر به برپا خواهد شد که البته امکان تغییراتی نیز وجود دارد.

 

فقهی‌زاده با بیان اینکه مکان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن هنوز قطعی نشده است افزود: اولویت اول ما در شرایط کنونی برگزاری نمایشگاه در مصلی است بر همین اساس مذاکراتی سال گذشته با مسؤولان مصلی داشتیم اما هنوز قرارداد فی مابین امضا نشده است و امیدواریم با توجه به اولویت مصلی از حیث سهل‌الوصول بودن برای تردد و دسترسی و امکان وجود مترو این تفاهم‌نامه به زودی منعقد شود. در عین حال گزینه‌های دیگری هم پیش‌بینی شده اما امیدواریم مصلی زمینه را فراهم سازد و این امکان را به جامعه دهد.

وی در ادامه به ابتکارات این دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی سامانه اطلاع‌رسانی iqfa، انتشار فراخوان طرح‌های نوین برای حمایت، راه‌اندازی باشگاه همراهان نمایشگاه با هدف کسب نظرات و پیشنهادات و اجرای نظام پیشنهادها که می‌تواند نقش موثری در به روز رسانی اقدامات فرهنگی باشد از مهمترین ابداعات این دوره از نمایشگاه است.

فقهی‌زاده با بیان اینکه تقویت و توجه به عترت در ابعاد گوناگون به ویژه غدیر عاشورا، امام رضا(ع)، بعثت و مهدویت

می‌تواند از اختلافات جلوگیری کند، گفت: اقدام دیگر ما تقویت بخش بین‌الملل به صورت خاص و توجه عمده به حوزه اقتصاد فرهنگ و تشویق موسسات قرآنی مردم نهاد به تلاش برای استقلال از دولت و ارگان‌های حمایتی و همچنین توجه خاص به محتوای قرآن در حوزه و کمیته‌های جدید عترت اعجاز قرآن و کمیته مهم رسانه و فضای مجازی است که در این دوره به خوبی پیگیری می‌شود.