افشین هاشمی نمایشی را درباره برهه‌ای خاص از زندگی محمدرضا شاه پهلوی در تئاتر شهر به صحنه می‌برد. 

او که علاوه برکارگردانی و نویسندگی در این نمایش بازی هم خواهد کرد، پیش از این در سال ۸۳ «پرواز به تاریکی» را در تالار ارشاد آبادان نمایشنامه خوانی کرده بود و بعد در آبان و آذرماه سال ۹۰ آن را برای اجرا در جشنواره تئاتر فجر آماده کرد که پذیرفته نشد، گرچه در همان زمان بنیاد ادبیات نمایشی در دهمین جشن سالانه خود، متن «پرواز به تاریکی» را به عنوان یکی از متون برگزیده سال انتخاب کرد.

به گفته هاشمی خیالِ این نمایش بین فروردین ۱۳۳۷ و آبان سال ۱۳۳۸ یعنی در فاصله زمانی پس از جدایی شاه از ثریا و پیش از ازدواج با فرح می‌گذرد.

روایتی تئاتری از زندگی شاه پهلوی قبل از فرح

طبق «روزشمار تاریخ ایران؛ از مشورطه تا انقلاب اسلامی» نوشته باقر عاقلی در تاریخ ۲۳ اسفندماه ۱۳۳۶ اعلامیه دربار مبنی بر تصمیم جدایی بین محمدرضا پهلوی و ثریا اسفندیاری بختیاری انتشار یافت. یک ماه بعد شاه، ثریا اسفندیاری را طلاق داد و وزیر دادگستری وقت ماموریت یافت تا اسناد امضا شده طلاق را در آلمان تسلیم ثریا کند. سپس در اول آذرماه سال ۱۳۳۸ مراسم نامزدی شاه و فرح دیبا انجام گرفت و ۲۹ آذر همان سال نیز مراسم عقد و ازدواج برگزار شد.

 البته در این نمایشنامه به اتفاقات دیگری پیش از این ماجراها نیز اشاره شده است، از جمله لایحه سازمان اطلاعات و امنیت کشور که در تاریخ ۱۰ بهمن سال ۱۳۳۵ به تصویب مجلس سنا رسید و یک ماه بعد هم با وجود اینکه رضاعلی دیوان‌بیگی و ابراهیم خواجه‌نوری از دولت خواستند چنین سازمانی را در ایران تشکیل ندهد، مجلس شورای ملی بدون بحث و مخالفت تشکیل این سازمان را تصویب کرد.

هاشمی این نمایشنامه را که توسط نشر افراز چاپ شده، در سال‌های ۸۱ تا ۸۲ نوشته که ویرایش‌های نهایی آن هم در سال ۹۰ و ۹۲ انجام شده است.

«پرواز به تاریکی» با بازی مونا فرجاد، ایوب آقاخانی و افشین هاشمی از ۲۶ فروردین ساعت ۱۹ تا پایان اردیبهشت در تالار چهارسو به صحنه می‌رود.