گودرز کریمی فر مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت: در ایام نوروز ۳۴۵ مرکز آموزشی و رفاهی با ۱۴ هزار و ۴۶۰ تخت، ۵۰ پردیس دانشگاهی، ۳۰۰ سوئیت اردوگاهی و ۱۰۰ هزار کلاس درس با حضور ۲۵ هزار نفر از عوامل اجرایی برای خدمت‌رسانی به مسافران فرهنگی پیش‌بینی شد.

وی با بیان اینکه شعار ما در ایام نوروز «امنیت پایدار، کیفیت مطلوب و مسافرت ارزان» بود، ادامه داد: در ایام نوروز در ۷۰۷ پایگاه اسکان فرهنگیان، نمایشگاه بومی- محلی برپا شد.

کریمی‌فر، استفاده از سیستم نوبت‌دهی در پایگاه‌های اسکان به منظور ارائه خدمات عادلانه، توسعه نظارت‌های همه جانبه، ارائه گزارش روزانه آن‌لاین، تشکیل جلسات و کارگروه‌های تخصصی در سطح استان و منطقه و پوشش بیمه حوادث و مسئولیت مدنی مسافران فرهنگی را از جمله فعالیت‌ها در ایام نوروز عنوان کرد و افزود: بر اساس نظرسنجی، بیش از ۸۳ تا ۸۴ درصد فرهنگیان از خدمات ارائه شده، رضایت داشتند.

وی اضافه کرد: یکی از سیاست‌های ما ساماندهی نظام‌نامه رفاهی فرهنگیان است که این نظام‌نامه دارای ۱۷۶ برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.

مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: تقویت خانه‌های معلم و بهره‌وری مدیریت با رویکرد کاهش هزینه‌ها از جمله سیاست کلان و راهبردی ما محسوب می‌شود.

وی از بهبود وضعیت درمانی فرهنگیان با رویکرد بیمه تکمیلی خبر داد و گفت: در سال جاری بیمه تکمیلی فرهنگیان مورد بازنگری قرار می‌گیرد که در نظر داریم با حداقل فرانشیز، حداکثر تعهدات و بدون سقف باشد.

کریمی‌فر از راه‌اندازی باشگاه پیشکسوتان فرهنگی خبر داد و اظهار داشت: این طرح هم‌اکنون در ۱۰ استان در حال اجراست و تا هفته معلم حداقل در ۵ استان شامل البرز، تهران، تبریز، خراسان رضوی و اصفهان راه‌اندازی می‌شود؛ این باشگاه‌ها دارای امکاناتی همچون سالن مطالعه، اسکان، استراحت، ورزش، مشاوره و کافی نت هستند.

وی به اجرای طرح نوروزبانان بی‌نوروز اشاره کرد و گفت: بر اساس این طرح، فرهنگیانی که از امکانات سفر در ایام نوروز استفاده نکردند، می‌توانند با همکاری سازمان گردشگری از هتل‌های ۳ تا ۵ ستاره بهره‌مند شوند.

مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به ارائه وام به فرهنگیان اشاره کرد و اظهار داشت: ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای وام کم بهره مرابحه و مسکن در نظر گرفته شده است که از چندی پیش شروع شده و ادامه دارد.

وی تصریح کرد: راه اندازی اتاق ایده، راه اندازی مطب پزشک در ساختمان مرکزی وزارت و اجرای بیمه منازل مسکونی فرهنگیان و راه اندازی تور‌های سیاحتی زیارتی برای فرهنگیان با مشارکت آموزش و پرورش به صورت ۵۰ درصد تسهیلات قرض الحسنه از دیگر برنامه‌های ماست.

ناصر سلیمان‌زاده سرپرست اداره‌کل امور اداری و تشکیلات آموزش و پرورش در این نشست، اظهار داشت: نیروی انسانی، سرمایه هر دستگاهی محسوب می‌شود و باید گفت: خدماتی که در امور اداری ارائه می‌کنیم، وظیفه اصلی ما محسوب می‌شود و تلاش می‌کنیم این خدمات را به خوبی انجام داده و به بهترین شیوه ارائه شود.

وی افزود: وضعیت معیشتی فرهنگیان از دغدغه‌های همیشگی ماست و تلاش‌های بسیاری در این زمینه در دست انجام داریم، اما رسانه‌ای نمی‌کنیم و این رسانه‌این نکردن مبنی بر عدم پیگیری نیست.

سلیمان‌زاده با بیان اینکه جلسات کمیته بهره‌وری آموزش و پرورش با جدیت در حال تشکیل است، گفت: اصلاح ساختار سازمانی و حذف پست‌ها و وظایف موازی را در سال جدید انجام می‌دهیم و برای این کار، مدرسه را محور قرار دادیم.

وی به نقل و انتقالات فرهنگیان اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته بیش از ۱۳ هزار نفر از کارکنان آموزش و پرورش با درخواست، جابجا شدند، اما این موضوع را به استان‌ها تفویض اختیار کردیم.

سرپرست اداره‌کل امور اداری آموزش و پرورش گفت: هفته آینده بخشنامه تبدیل وضعیت خدمتی نیرو‌های قراردادی ایثارگر را ابلاغ خواهیم کرد.

وی به کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش و بازنشستگی فرهنگیان در ۴ تا ۵ سال آینده اشاره کرد و گفت: به دنبال برنامه‌ریزی برای حل این مشکل هستیم.

وی در خصوص طرح طبقه‌بندی مشاغل نیز گفت: طرح طبقه‌بندی مشاغل اصلاح شده است که پس از تأیید ابلاغ می‌شود.