شیطان در عوض آنها برخی گناهان را در بین جامعه شایع می کند. به همین سبب است که وقتی امام زمان (عج) ظهور می کنند تجدید کننده احکامی از دین هستند که در جامعه تعطیل شده است...

در قرآن کریم به ماجرای مطرود شدن شیطان از درگاه الهی اشاره می کند و سپس این شیطان است که در پیشگاه خداوند متعال قسم می خورد همه انسان ها را فریب خواهد داد:

«قَالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ.» (سوره ص، آیه ۸۲)

البته خداوند نیز پاسخ داد :«هرکس از شیطان و فریب های او پیروی کند جایگاهش جهنم خواهد بود.»

پس باید لحظه به لحظه مراقب بود تا نفس ما فریب حیله های شیطان را نخورد. اما در طرف مقابل ابلیس ملعون نیز بیکار ننشسته و با تمام توان از هر روشی برای بریفتن بهره می برد. گاهی مستقیما فردی را به گناه دعوت می کند اما غالبا این روش جواب نمی دهد. راهکار ابلیس برای فریب مومنان این است که امور را زینت بدهد یعنی گناه را رنگ کند و به جای ثواب به ما قالب کند! اگر به فردی که حداقلی هم از ایمان دارد بگویی این گناه را انجام بده قطعا قبول نمی کند اما اگر ظاهر همان گناه را زیبا کنی و نگذاری از باطنش خبردار شوند آن وقت است که به سادگی می پذیرند. مثال ساده اش لیوان آب گل آلود و کثیف است که هیچکس آن را نمی نوشد. اما اگر همین آب را با همان باطن آلوده و میکروبی ولی ظاهری شفاف و در بسته بندی زیبا و شکیل به مردم بدهید همگان آن را می نوشند مگر افراد با دقت فراوان که به ظاهر اشیاء اکتفا نمی کنند و حتما باطن آنها را نیز مورد مداقّه قرار می دهند.

در قرآن این مفهوم بارها تکرار شده است:

«کَذَلِکَ زُیِّنَ لِلْکَافِرِینَ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ» ﴿۱۲۲﴾ انعام

«وَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِیلِ فَهُمْ لَا یَهْتَدُونَ» ﴿۲۴﴾ نمل

چندین آیه دیگر نیز همین معنا را می رسانند که شیطان اعمال زشت را در نظر مردم زینت می دهد.

شیطان از همین روش تلاش می کند تا برخی احکام دین را تضعیف کند و حتی برخی را تقریبا تعطیل نماید. در عوض آنها برخی گناهان را در بین جامعه شایع می کند. به همین سبب است که وقتی امام زمان (عج) ظهور می کنند تجدید کننده احکامی از دین هستند که در جامعه تعطیل شده است.

یکی از این احکام که در جامعه ما در موارد فراوانی توسط شیطان از بین رفته بیع و تجارت است. در عوض آن ربا را با رنگ و لعاب زیبا در میان مردم ترویج می کند.

این در حالی است که خدا می دانست مردم این بیع حلال را کناری می نهند و در عوض آن ربای حرام را مرتکب می شوند لذا در قرآن می فرماید:

«أَحَلَّ اللّهُ الْبَیْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا»  ﴿۲۷۵﴾ بقره

خداوند متعال بیع را در بین انسان ها حلال قرار داد و به آن امر فرمود و از ربا نهی اکید فرمود تا آنجا که آن را جنگ با خود اعلام کرد.

بیع یاری دهنده اقتصاد یک ملت و کشور و جامعه است و ربا موجب توقف و سکون و از کار افتادگی چرخ اقتصاد. در بیع فروشنده و خریدار منتفع می شوند یعنی سود بین مردم توزیع می شود اما در ربا یک طرف سود فراوان می برد و طرف دیگر به ظاهر و به صورت موقتی مشکلش حل می شود ولی در واقع بدبخت و مقروض و بدهکار می شود. بیع با خود برکت به همراه دارد و ربا زیان و ضرر و خسران.

ای کاش حواسمان باشد و با دقت به ترفندهای شیطان در تغییر بیع به ربا توجه کرده و از آنها پرهیز کنیم.