محمدتقی فهیم  منتقد سینما و تلویزیون درباره اینکه سینما چقدر می‌تواند در زمینه ارائه ارزش‌های ماه مبارک رمضان و مناسبت‌های دینی مذهبی ما ایرانیان موثر باشد، به نکاتی در این زمینه اشاره کرد: سینما اساسا و ماهیتا به گیشه متکی است و در تمام دنیا بر مبنای سرمایه‌گذاری از گیشه ساخته و پرداخته می‌شود و در پی آن سرمایه‌گذاران هم به دنبال آن هستند که در چه زمانی چه فیلمی با چه موضوعی برایشان سودآور است. اما کشور ما کمی از این ماهیت دور است، اگرچه تلاش‌هایی صورت می‌گیرد اما انتظار ما از سینما این بوده که در جایگاه فرهنگی قرار بگیرد و صرفا بر گیشه خلاصه نشود. حال اینکه سینمای ما در ایامی مثل ماه مبارک رمضان فیلم مرتبط با این ایام برای مخاطبین داشته باشد، به نظرم بیشتر برعهده نهادهای تبلیغاتی و وابسته به دولت و همچنین کمپانی‌هاست که بخشی از سرمایه‌شان را در راستای ارائه آثاری قرار بدهند که مخاطبان ماه رمضان را هدف‌گذاری کنند.
 
وی ادامه داد: اگر چنین هدف‌گذاری در سینماها باشد، می‌توان فیلم‌های معنوی برای این ایام تدارک دید و از طرفی اتفاقا برای این ماه مبارک می‌توان آثاری با رویکردی شاد همراه با خروجی خوب خلق کرد و قطعا موفق هم خواهد شد. من فکر می‌کنم در این زمینه متولیان فرهنگ باید وارد میدان شوند. ولی متاسفانه از آنجایی که ما از تولید چنین دستگاه‌هایی استراتژی‌های روشنی نمی‌بینیم این اتفاق هنوز نیفتاده است. از طرفی اصولا سینمایی که به دنبال پول و درآمدزایی و به نوعی تجارت است، نباید انتظار داشت مناسبت‌ها را هم در خود جای بدهد. به هرحال این انتظار می‌رود این اقدام انجام شود چون وقتی می‌بینیم ماه رمضان این‌قدر در میان مردم نفوذ دارد حالا سینمایی که بتواند با این وضعیت کاری تولید کند مسلما می‌تواند از عهده خودش برآید و گیشه موفقی هم داشته باشد اما این اتفاق منوط بر طراحی هدفمند برای تولیدات است تا به نتیجه برسد.
 
فهیم در بخشی دیگر در زمینه بحث شعاری بودن برخی مجموعه‌های مناسبتی تلویزیون و اینکه چه راهکاری برای پرهیز از این مسئله دارد، خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم ما کلا در ساخت کارهای مناسبتی‌مان دچار افراط و تفریط بودیم و هستیم؛ چون واقعا برخی کارهای رمضانی به شکل کاملا گل‌درشت نشانه‌های رمضان را فریاد می‌زنند. اینکه به عنوان مثال دائم می‌گویند روزه‌ام و یا سفره‌های افطار و سحر را نشان می‌دهند، ماه رمضان که فقط روزه گرفتن نیست بلکه بحث عدالت، رعایت اخلاق، رسیدگی به مستضعفان و ... از ارزش‌های بزرگ این ماه است که می‌توان به شکل درست در کارها تزریق شود تا مخاطب حس خوبی داشته باشد، نه اینکه مثل برخی کارها به شکل گل‌درشت به این موضوعات پرداخته شود. باید در این گونه کارها درستی و تعادل را برقرار کرد. به اعتقاد من فیلم یا سریال فرقی ندارد اساسا باید از ابتدای برنامه‌ریزی با محتوای ماه مبارک رمضان نوشته و ساخته شوند. 
 
او همچنین تأکید کرد: این مسائل یک سری ظرافت‌هایی دارد که فیلم‌‌سازان باید بتوانند آن ها را شناسایی و رصد کنند و اساسا تحقیق و پژوهش فیلم‌نامه قبل از آغاز کار بسیار مهم است. به عنوان مثال می‌توان در کارهای مختص ماه مبارک رمضان از برخی آداب و رسوم و حتی بازی‌های مردم در این ایام استفاده کرد، من به یاد دارم کودک که بودم یک سری بازی‌هایی در این ماه داشتیم. در مجموع استفاده از آداب و رسوم شهرهای مختلف، توجه به روستاها و شهرستان‌ها و نقاط دورافتاده کشور و ماه‌ رمضان‌های نسل‌های گذشته می‌توانند ایده‌های خوبی برای این ایام باشند و ما اگر به سمت این سوژه‌ها برویم من فکر می‌کنم می‌توانیم از شعارزدگی کارهایمان هم فاصله بگیریم. چنین کارهایی به پژوهش‌های میدانی و تاریخی و همچنین تحقیق سراسری نیاز دارد تا بتوانیم پاسخ‌گوی مطالبات همه مردم کشورمان باشیم.