اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر که اجرای مراسم تشییع پیکر زنده یاد نقی سیف جمالی را بر عهده داشت ضمن ابراز تأسف از فقدان این هنرمند بیان کرد: ۵۹ سالگی برای یک هنرمند تازه اول جوانی است که باید از آنچه در گذشته خود دریافت کرده بهره برداری کند و به نظر من نقی سیف جمالی از جمله افرادی بود که تازه به جنب و جوش افتاده بود.

وی ادامه داد: به هر ترتیب از دست دادن هنرمند بزرگی چون نقی سیف جمالی ضایعه بزرگی برای اهالی تئاتر است. این عزیز از جمله هنرمندانی بود که در چند سال اخیر با تمام مشکلات و مصائبی که داشت، فعالیت های ارزشمندی را در عرصه تئاتر ایران انجام داد.

تشییع نقی سیف جمالی

حمیدرضا نعیمی نویسنده و کارگردان تئاتر هم در این مراسم گفت: بین ما ایرانی ها، آدم ها وقتی از دنیا می روند عزیز می شوند اما نقی سیف جمالی با مرگش عزیز نشد بلکه عزیز بود و زیباتر شد.

وی افزود: از چند وقت پیش تصمیم گرفته بودم تعدادی از دوستانم را نبینم اما با مرگ نقی سیف جمالی این درس را گرفتم که اینقدر روی بودن ها میان دیگران حساب نکنم. او از جمله هنرمندانی بود که عاشقی را خیلی خوب به جا می آورد و هیچ گاه از نظر رفاقت با بزرگانی چون پرویز پرستویی و بهزاد فراهانی برای مسائل شخصی خود وام نمی گرفت. او از این عزیزان به سهم عاشقی خود اسم می برد که بفهمیم وجود لایزالی دارد. به جرأت می گویم که دلم برای آوازهایش تنگ شده، او یک نفر از نسل گذشته بود که به جوان ها مهر می داد و ای کاش ۱۰ سال زودتر او را می شناختم اما همین چندسال هم برایم کافی بود که بدانم که او چقدر عاشق بود بنابراین تا روزی که زنده ام بودن با زنده یاد نقی سیف جمالی را فراموش نخواهم کرد.

تشییع نقی سیف جمالی

حسن ریاضی پزشک، نویسنده و از دوستان نزدیک زنده یاد نقی سیف جمالی نیز در ابراز تأسف از ضایعه درگذشت این هنرمند بیان کرد: من با نقی دوست و یار غار بودیم و در کنار این دوستی با هم نسبت خانوادگی هم داشتیم. نقی بچه جنوب شهر بود که من نیز همراه  با او دوران خاطره انگیزی را گذراندم و خاطرم هست وقتی استاد بهزاد فراهانی با گروه کوچ در محله های پایین شهر، نمایشی را اجرا می کرد دوان دوان برای دیدن این نمایش ها مشتاق بودیم.

وی ادامه داد: آقای فراهانی شما تئاتر را به پایین شهر آوردید و ما افتخار می کنیم که یکی از کسانی که با شما در معرفی تئاتر به بچه های جنوب شهر تلاش کرد زنده یاد نقی سیف جمالی بود. او تئاتر، خوبی و انسانیت را برای ما به ارمغان آورد و مردی بود که در راه هنر و آرمانش همه چیزش را فدا می کرد.

بهزاد فراهانی نویسنده و کارگردان تئاتر نیز در این مراسم که زیر بارش شدید باران برگزار می شد با تقدیر از هنرمندان و مسئولانی که در این برنامه حضور پیدا کردند بیان کرد: این جمع شدن ها چیزی جز عشق نیست. ضمن اینکه نقی سیف جمالی هم از جمله افرادی بود که منش و اخلاقش به شکلی میان هنرمندان معرفی شد که اینگونه ما را در کنار خود جمع کرد. او عاشق آرمانش بود و در حوزه مطالعاتی به قدری اندیشه های خوبی داشت که برای همه ما مثال زدنی بود.

من می دانستم او از چه مشکلاتی رنج می برد اما در همین روزها که مشغول تمرین یک نمایش بودیم، تا پای جان سر تمرین می آمد و هیچ چیز جز ارجمندی را هدیه نمی کرد

وی افزود: نقی سیف جمالی مرد بزرگی بود و خودش چیزی را نمی گفت که به آن عمل نکند. او اسطوره وحدت بود که در راهی که برای آن انتخاب کرده بود همه توانش را می گذاشت. او در روزهایی که اخلاق هنری غارت شده، سمبل نظم و کنش های انسانی هایی بود که همواره در کنار او بودند و نکات بسیار ارزشمندی را آموختند. من می دانستم او از چه مشکلاتی رنج می برد اما در همین روزها که مشغول تمرین یک نمایش بودیم، تا پای جان سر تمرین می آمد و هیچ چیز جز ارجمندی را هدیه نمی کرد.

فراهانی افزود: من هرگز ندیدم که نقی از چیزی بنالد، او نه از تنگ دستی ها و نه از غصه مندی ها گلایه داشت. همواره هنرمندی عاشق بود که به جز تئاتر به چیز دیگری نمی اندیشید پس تنها راهی که برای ما پس از فقدان مانده چیزهایی است که باید از او بیاموزیم. من خاطرم می آید که مادرش به رحمت خدا رفته بود او همزمان نقش «سیاه» را در یک اثر نمایشی که در سالن سنگلج روی صحنه رفته بود ایفا می کرد. ما در آن زمان گفتیم که همان اجرایی را داشته باشد که هر شب داشت اما او روی صحنه رفت و در شب مرگ مادرش زیباترین و قشنگترین نقش سیاه را اجرا کرد.

پرویز پرستویی بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما نیز در این مراسم اظهار کرد: افتخار من این بود که قبل از حضور در گروه تئاتر «کوچ» با نقی سیف جمالی دوست بودم. ما در این سال ها برنامه های زیادی را در کنار هم حضور داشتیم و ضایعه درگذشتش برای من هم بسیار غم انگیز است اما جالب اینجاست که هم اکنون در قطعه هنرمندان بهشت زهرا یک نفر منتظر نقی است. وقتی چند وقت پیش در بیمارستان با او ملاقات کردم و به او گفتم که مراقب خودش باشد او شکواییه ای کرد که برای من هم ناراحت کننده بود و بسیار جالب بود که وقتی پس از این شکواییه از طرف خانواده او دوباره به من زنگ زدند و پس از مطلع کردن از مرگش به من گفتند که قرار است در جوار محل دفن مرتضی مسجدجامعی (یکی از بازیگران فقید گروه تئاتر کوچ) آرام بگیرد. آنها می خواستند که به دلیل قول و قراری که من با مرتضی داشتم از من اجازه بگیرند که این اتفاق بیفتد و من گفتم حتماً این کار را انجام دهند.

وی افزود: به هر صورت مسجدجامعی عزیز هم اکنون منتظر یار دیرینه اش نقی سیف جمالی است و این برای من کفایت می کند و خوش به سعادت نقی عزیز که امروز در کنار مرتضی مسجدجامعی آرام می گیرد.

محمد علی نوروش عضو انجمن بازیگران خانه تئاتر نیز در سخنان کوتاه بیان کرد: زنده یاد نقی سیف جمالی از جمله هنرمندانی بود که خیلی به صنف خود احترام می گذاشت. او طی سال های اخیر همواره اوقات فراغت را در خانه تئاتر می گذراند و این اواخر به قدری به این فضای صنفی عادت کرده بود که دوست داشت به هیات مدیره انجمن نیز راه پیدا کند. من بر او و آرمانش درود می فرستم.

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: امیدوارم مثل همیشه در زمانی که هنرمندان در قید حیات هستند، قدر آنها را بدانیم. خود من وقتی در مواقعی که با زنده یاد سیف جمالی صحبت می کردم او را هنرمندی با وقار و با اخلاق می دیدم و آنچه در این دنیا باقی می ماند همین است. امیدوارم با شرایطی که به وجود می آید بتوانیم در رفع مشکلات همه هنرمندان کشورمان بهتر از گذشته عمل کنیم.

سیاوش چراغی پور بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون نیز در پایان این مراسم قطعه ای را در تجلیل از مقام هنری زنده یاد سیف جمالی قرائت کرد.

مانی حقیقی، پیمان شریعتی، شهرام کرمی، کریم اکبری مبارکه، بهنام تشکر، علی بی غم، شیوا ابراهیمی، منوچهر علیپور، علی صالحی، محمد ساربان، سعید داخ، بهناز نازی، شکرخدا گودرزی، امیرکاوه آهنین جان، قطب الدین صادقی، مائده طهماسبی، فرهاد اصلانی، مسعود رحیم پور، بهروز پورگرجی، محمود جعفری، حمیدرضا افشار، مهدی آگاهی، خسرو حمیدی، فهیمه رحیمیان، اتابک نادری، میکائیل شهرستانی، امیر دژاکام از جمله هنرمندانی بودند که در مراسم تشییع پیکر زنده یاد نقی سیف جمالی حضور داشتند.

مراسم ترحیم این هنرمند نیز روز جمعه ۸ اردیبهشت از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ در مسجد پیامبر تهران واقع در میدان سرو محله سعادت آباد تهران برگزار می شود.

تشییع نقی سیف جمالی