آیت‌الله جوادی آملی در جلسه سوم از تفسیر سوره مبارکه قمر اظهار داشت: اگر انسان یک‌ وقت، یکجا نشسته ناگهان خلاف و گناه بیست سال قبل یا سی سال قبلش یادش ‌آید، این فرد باید خدا را شکر کند که به یادش انداخته تا استغفار کند.

وی خاطرنشان کرد: در مورد توبه کردن نه رو به‌قبله بودن لازم است، نه غسل لازم است، بلکه فرد می‌تواند همان‌جا بگوید خدایا بد کردم، اشتباه کردم، مرا ببخش. این روایتی است که مرحوم مجلسی آن را نقل کرده و فرمود اگر یک‌ وقت انسان در مجلسی که نشسته گناهی که چندین سال قبل کرده به یادش آمده باید خدا را شکر کند که یادش آمده و استغفار کند. خدا که قریب‌الاجابه است، سریع‌الرضاست، الآن هم گناه فرد را به یاد او انداخته تا استغفار کند.

وی در ادامه با اشاره به روایتی از حضرت سیدالشهدا(ع) اذعان داشت: حضرت سیدالشهدا(ع) می‌فرماید دینداری خیلی از مردم مانند جویدن آدامس است! آدامس اثرش چیست؟ یک مقداری انسان آن را می‌جود، وقتی به‌صورت تفاله شد، آن را دور می‌اندازد. حضرت فرمود: «النَّاسَ‏ عَبِیدُ الدُّنْیَا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلَی أَلْسِنَتِهِمْ‏ یَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَایِشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّیَّانُون» فرمود برخی اسلامشان مانند آدامسی است که تا در کام این‌ها مَزه دارد آن را می‌جوند، اما وقتی مزه خود را از دست داد آن را دور می‌اندازند. چرا که به تعبیر امام، ایمانی در درون آن‌ها نیست، بلکه فقط در همین محدوده زبان آن‌ها است خلاصه اسلام آن‌ها در لسان است نه حلق.

انتهای پیام/