صدمین نشست سینماروایت شامگاه یکشنبه به رونمایی از مستند فرج‌الله سلحشور به کارگردانی «محمدسعید قدیریان» اختصاص داشت. در این نشست که با حضور، «محمدسعید قدیریان» و «محسن‌علی‌اکبری» برگزار شد نقش فرج‌الله سلحشور در سینمای ایران مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

«محمدسعید قدیریان» کارگردان مستند فرج‌الله سلحشور درباره شخصیت این کارگردان متعهد سینمای ایران، بیان کرد: به نظرم سلحشور یک هنرمند انقلابی بود. جدای از اینکه هنرمند باشد، انسان معتقدی بود. کسی که با تعهد کار کند جنس تعهد او در فیلم‌هایش هم هست.

وی گفت: ادبیات و جنس کارهای سلحشور در فیلم‌هایشان مشهود بود. عادت‌های ایشان در فیلمسازی مثل نماز شب خواندن و در سحر فیلم نوشتن متفاوت است. چندین بار از دوستان شنیدم که سلحشور حتی زاویه دوربین را بر اساس داستان قرآن تنظم می‌کردند.

این مستندساز گفت:‌ فیلم‌های سلحشور قصه داشت و قصه‌های او خاکستری نبود و بلکه روایتگر انسان کامل بود. آثار پرمخاطب دنیا نیز از این ویژگی‌ها استفاده می‌کنند.

«محسن‌ علی‌اکبری» تهیه کننده و همکار مرحوم سلحشور، اظهار داشت: سلحشور از قرآن به هنر رسید. ایشان سالیان، سال برای قرآن وقت گذاشت و از ابتدا در مسجد جوادائمه تلاش‌های زیادی را برای فرهنگ قرآنی انجام داد. فرج‌الله هر قدر به موفقیت دست می‌یافت آن را مدیون قرآن می‌دانست.

وی گفت: اوج همکاری ما در فیلم «پرواز شب» بود. بیشترین دغدغه سلحشور در طول 34 فعالیت قرآن بود، او دغدغه دستمزد نداشت. شاخصه مهم سلحشور این بود که ایشان از قرآن به هنر رسید.

حجت‌الاسلام سلحشور فرزند مرحوم فرج‌الله سلحشور در ادامه این نشست اظهار داشت:‌ پدرم از دوران کودکی با قرآن و اهل بیت مانوس بود. ایشان 16 سال داشت که شاگردان قرآنی داشت. همه این‌ها برای قدم برداشتن و تداوم داشتن در عرصه قرآن مهم بود.

وی گفت: سلحشور هنر را در اختیار آرمان‌های انقلاب و اسلامی می‌دانست. سینما برای سینما و سینما برای سرگرمی را قبول نداشت. سلحشور می‌گفت وقتی ما این همه اتفاقات و داستان‌های واقعی در قرآن داریم و توسط خدا رقم زده خورده و دارای پیام و عبرت آموز است چرا به سمت داستان‌های غیر قرآنی برویم!

فرزند فرج‌الله سلحشور عنوان کرد: پدر ما تاکیدی بر تکنیکی بودن کارهایش نداشت ضمن اینکه از تکنیک استفاده می‌‌کرد.

حجت‌الاسلام سلحشور گفت:‌ مهمترتر از قصه حضرت موسی در قرآن، قصه‌ای وجود ندارد. مرحوم سلحشور بسیار زحمت کشیدند تا فیلمنامه موسی کاری باشد که علما از آن ایراد نگیرند. متولیان اصلاً دغدغه‌ای برای ساخته شدن فیلم موسی ندارند.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب سه بار بر تولید فیلم حضرت موسی تاکید داشته است، گفت: این فیلم‌ها می‌تواند مشکلات فرهنگی را رفع کند اما ظاهرا هیچ دغدغه‌ای از سوی مسئولین برای تولید آن وجود ندارد. این پروژه لب پیش تولید و آماده است. متن فیلمنامه آماده و بی نقص است. اگر مدیریت برون مرزی برای فیلم حضرت موسی به کار گرفته شود حتما فروش خواهد کرد و بودجه فیلم برخواهد گشت. فیلم آماده پیش تولید است اما بودجه تولید نیامده است.

«محمدحسین نیرومند» مدیر عامل عامل سینمای انقلاب و دفاع مقدس در سخنانی بیان کرد: سلحشور بین‌المللی‌ترین کارگردان سینمای ایران است. مجموعه یوسف نزدیک به یک میلیارد ببنیده در دنیا داشته است که در تاریخ سینمای ایران بی سابقه است.