نشست پرسش و پاسخ فیلم «گشت 2» با حضور سعید سهیلی کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه‌نویس و عوامل سازنده فیلم در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست که با حضور سعید سهیلی، کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس، حمید فرخ نژاد، پولاد کیمیایی، بهاره افشاری و ساعد سهیلی بازیگران فیلم، مهدی محمدنژادیان فیلمنامه‌نویس، حسن ایوبی تدوینگر، مسعود سلامی مدیر فیلمبرداری و با اجرای محمود گبرلو در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد، سهیلی اظهار داشت: وظیفه خود می‌دانم که با تمام سلول‌های بدنم از تک‌تک افرادی که در این جمع حضور دارند تشکر کنم و از کسانی که فیلم را دیدند، چه دوست داشتند و چه نداشتند، سپاسگزار باشم.

وی با اشاره به حواشی روزهای اخیر جشنواره گفت: حق دوست داشتن و نداشتن یکی از حقوق اولیه هر آدمی است که متأسفانه کمتر به این موضوع پرداخته شده است. حق هر آدمی است که فیلمی را دوست داشته باشد و یا نداشته باشد و هیچ کارگردانی حق ندارد از این موضوع ناراحت شود. همه آدم‌ها می‌توانند راجع به فیلم نظر دهند و حتی پرخاش کنند اما آنچه مهم است، احترام متقابل است. 

کارگردان «گشت ٢» با اشاره به کم شدن زمان فیلم، توضیح داد: در طول دوره جشنواره و دیدن واکنش مردم، فریم‌ها و دیالوگ‌هایی را پیدا کردم که آن‌ها را برای اکران عمومی در خواهم آورد و زمان فیلم را به ٩٠ دقیقه خواهم رساند.

سهیلی، در پاسخ به انتقاد خبرنگاری که برخی قسمت‌های فیلم را توهین به مخاطب می‌دانست، گفت: من فکر می‌کنم «گشت٢» فیلم سخیفی نیست و حتی به مخاطب احترام گذاشته است. کم انصافی است برای چند دیالوگ، کل فیلم را زیر سوال ببریم. 

وی با اشاره به توقیف فیلم «گشت ارشاد» افزود: سال ٩١ اتفاقی افتاد که اگر جلوی آن گرفته می‌شد، نوع برخورد با سینما ادامه پیدا نمی‌کرد اما خانه سینما در آن زمان سکوت کرد و دو فیلم پرفروش از پرده پایین کشیده شد که امیدوارم که هیچ‌گاه این اتفاق برای سینما تکرار نشود.

وی تصریح کرد: در زمانه‌ای که ظرفیت جامعه بالا رفته و هر دو جناح چپ و راست با هم گفتگو می‌کنند مطمئناً شاهد همچنین اتفاق‌هایی نخواهیم بود. امیدوارم اتفاقی برای این نیفتد و اکران خوبی داشته باشد. 

سهیلی با تأکید بر اینکه ما این فیلم را فقط برای مردم و تماشاچی ساخته‌ایم، ادامه داد:  من اگر بخواهم برای منتقدان فیلم بسازم شاید بتوانم اما این فیلم برای جذب مردم به سالن‌های سینما ساخته شده و اگر این اتفاق بیفتد ما به هدفمان رسیده‌ایم. 

سهیلی درباره انتخاب موضوع آقازاده‌ها در فیلم توضیح داد: هر کارگردانی ضمن ساخت یک قصه خودش را عریان روی پرده به نمایش می‌گذارد و برخی موضوعات از ناخودآگاه فیلمساز می‌آید و من فیلمساز آرامی نیستم.

وی در توضیح شباهت سکانس پایانی فیلم با فیلم «پاپیون» گفت: قطعا «پاپیون» فیلم مورد علاقه من است و اگر شباهتی وجود داشته، به دلیل تأثیری است که این فیلم بر ضمیر ناخودآگاه من گذاشته است. 

سهیلی درباره واکنش پولاد کیمیایی به خبرنگاران در حاشیه نشست «قاتل اهلی» گفت: برای هر فرزندی پدرش قهرمان اوست. مخصوصا که آن پدر قهرمان‌ساز یک کشور هم باشد. این حس تشدید می‌شود و واکنش پولاد نیز به همین دلیل بود. 

حسن ایوبی درباره تدوین فیلم گفت: تدوین کارهای طنز بسیار مشکل است. به این دلیل که اندازه دیالوگ‌ها بسیار مهم است. تمام تلاش ما این بود که فیلم، هارمونی کامل و جذابی داشته باشد. 

وی اضافه کرد: فیلم دوازده ساعت قبل از جشنواره آماده شد و زمان نداشتیم فیلم را روی پرده ببینیم. بعد از جشنواره باید در تدوین تغییراتی را جهت بهتر شدن فیلم داشته باشیم. 

بهاره افشاری نیز درباره حضور کوتاهش در این فیلم گفت: آقای سهیلی فرد قابل احترامی برای من است. فرقی ندارد چه فیلمنامه‌ای را پیشنهاد دهند و چشم‌بسته برایشان بازی می‌کنم. دلیل حضور من شخص آقای سهیلی بود. 

ساعد سهیلی نیز گفت: معمولا قسمت دوم فیلم‌ها نگرانی دارد. من با «گشت ارشاد» وارد سینما شدم و این فیلم برایم مهم است. خوشحالم که «گشت 2» اگر از قسمت اول بهتر نشده، بدتر هم نشده و مخاطب با آن ارتباط گرفته است. 

مهدی محمدنژادیان که به همراه سعید سهیلی فیلمنامه این فیلم را نوشته است، درباره ابتذال در فیلم توضیح داد: شوخی به ذاتش مبتذل نیست، باید کارکردش را دید. ابتذال نیز نسبی است. کمدی یک نوع جهان‌بینی است که قرار است زشتی‌های دنیا را به ما نشان دهد، ما را بخنداند و پشتش حرفی را بزند. 

وی ادامه داد: برخی منتقدان اصرار دارند نگاه اجتماعی فیلم را نبینند و کل فیلم را تنها به دلیل برخی قسمت‌ها مبتذل می‌دانند. هر شوخی باید در خدمت فیلم باشد که در این فیلم نیز شوخی‌ها در همین راستاست. 

پولاد کیمیایی ساخت فیلم کمدی را در ایران سخت دانست و ادامه داد: به این دلیل که تحمل جامعه پایین آمده و صحبت راجع به هر نکته‌ای باعث ناراحتی افرادی می‌شود. 

وی ادامه داد: «گشت 2» در عین حال که تلخ است، لایه‌های کمیک دارد. صداقت آقای سهیلی در فیلم‌شان جاری است و من از کار کردن با ایشان لذت بردم.

پولاد کیمیایی در توضیح رفتارش در حاشیه نشست «قاتل اهلی» و توهین به خبرنگاران گفت: پدر من ٥٠ سال است که در این سینما فیلم می‌سازد و باید احترامش حفظ شود. من نگران حال پدرم بودم که آن واکنش را نشان دادم.