ابوالفضل صمدی، شاعر در خصوص وضعیت فعلی حاکم بر عرصه شعر کشورمان گفت: هم‌اکنون بخشی از شعر ما در خانه نشسته است و خاک می‌خورد؛ زیرا جوانی که برای نخستین بار پای در این عرصه می‌گذارد، در صورتی که در نخستین گام‌های خود وارد جمع یکی از گروه‌های تعریف شده برای شاعران امروز شود و مراتب استاد و شاگردی را به جای آورد، قطعا شعرش قبول می‌شود و نامش شناخته خواهد شد؛ اما اگر بخواهد به صورت مستقل کار کند و اشعارش را بر اساس نوع جهان بینی خودش بسراید در اکثر مواقع از سوی جامعه شاعران پذیرفته نمی‌شود. کارش به جایی نمی‌رسد. این فرد در نهایت در خانه می‌نشیند و کمتر پیش می‌آید که مخاطبان مجموعه‌ شعر وی و کارهایش را بشناسند.

 

وی افزود: امروزه مخاطبان مجموعه‌های شعر به برندها توجه می‌کنند و آشنایی چندانی با اصل شعر و ادبیات ندارند. این افراد گذشته شعر کشورمان و تاریخ ادبیات این مرز و بوم را درک نکرده‌اند و فقط با لایه سطحی شعر برخورد می‌کنند.

 

صمدی ادامه داد: زمانی وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی یارانه کاغذ را به ناشران می‌داد و ناشر می‌توانست با اتکا به این یارانه کتاب‌های بیشتری را با تیراژ بالا منتشر کند. بعدها بودجه این وزارتخانه را کم کردند و مسئولان آن نیز بیشتر به بعد ارشادی کارهایشان پرداختند. این امر باعث شد که یارانه کاغذ اختصاص داده شده به ناشران قطع شود و به تبع آن برخی از فعالان عرصه نشر ورشکسته شدند و قیمت کتاب‌ها افزایش یافت.

 

وی تصریح کرد: به دنبال افزایش قیمت کتاب‌، این محصول فرهنگی از سبد خرید خانوارها حذف شد و مردم کم‌کم با آن قهر کردند.

 

این شاعر افزود: رونق گرفتن راه‌های ارتباطی الکترونیک و شبکه‌های مجازی، مطالعات سطحی و بدون عمق مردم در این شبکه‌ها آنها را از جریان اصلی شعر، بی‌اطلاع نگه داشت.

 

صمدی خاطرنشان کرد: امروزه رسانه ملی برای جلب توجه مردم به کتاب و کتابخوانی می‌تواند بدون توجه به میزان شناخت مردم نسبت به نام کتاب‌ها، آثار منتشر شده را معرفی کند و شاعران آن آثار را به میدان بیاورد. از تجربیات و نوع نگاه آنها به شعر استفاده کند و در ضمن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به شاعران جوانی که به طور حتم برای انتشار اولین کتابهایشان متحمل پرداخت هزینه زیادی خواهند شد، وام انتشار کتاب با بهره بانکی پایین بدهد تا این افراد بتوانند با پشتوانه این وام خودشان را به جامعه ادبی کشور و مردم معرفی کنند.

 

یادآور می‌شود، امروزه جوانانی که وارد عرصه شعر می‌شوند با مشکلات عدیده‌ای در مراحل معرفی اثر، نقد بدون غرض آن و انتشارش مواجه هستند.