مهدی مطهر، تهیه کننده مستند «قربانی»  گفت: 17 میلیون هکتار منطقه حفاظت شده در ایران وجود دارد که  توسط دو هزار و 617 محیط‌بان پوشش داده می‌شوند. به عبارتی حفاظت از هر 6 هزار هکتار به عهده یک محیط‌بان است، در حالی‌که که استاندارد جهانی برای هر محیط بان، حفاظت از هزار هکتار است.
 
این تهیه کننده ادامه داد: از سوی دیگر یک میلیون اسلحه غیرمجاز در کشور وجود دارد که هر محیط‌بان بایستی 300 نفر از آنها را مهار کند، این شرایط در 30 سال گذشته باعث به شهادت رسیدن 113 نفر از محیط بانان کشور شده است.

 

 وی تصریح کرد: در این میان پنج شکارچی نیز به دست محیط‌بانان به طور ناخواسته کشده شده‌اند. با وجود اینکه محیط‌بانان ضابط قضایی هستند، دادگاه این پنج محیط بان را به نام‌های کرامت برهانی، قدرت الله قربانی، ماشاءالله مهنایی، اسد تقی زاده و غلامحسین خالدی به قتل عمد و اعدام محکوم کرده است.

 

مطهر عنوان کرد: «قربانی» مستندی  است که در ارتباط با دشواری‌های کار محیط‌بانی و سختی‌های فراوانی که این افراد در راه حفاظت از محیط زیست کشورمان متحمل می‌شوند، ساخته شده است.
 
وی عنوان کرد: در این مستند به پرونده‌های قضایی این پنج محیط بان پرداخته می شود. ماشاءالله مهنایی از اتهام قتل عمد تبرئه و بعد از پنج سال از زندان آزاد شد، قدرت الله قربانی و کرامت برهانی با گذشت اولیاء دم از چوبه دار رهایی یافتند. حکم اعدام محیط بان غلامحسین خالدی طی پنج سال گذشته سه بار نقض و مجددا بررسی شده اما هر سه بار دیوان عالی کشور رأی به اعدام وی  داده است. در نهایت کار به بخشش اولیای دم واگذار شد و آنها نیز از دادگاه دو ماه برای سازش زمان خواسته اند که در این مدت باید دیه مقتول به آنها پرداخت شود. سرنوشت محیط‌بان اسد تقی زاده هنوز پس از گذشت هشت سال معلوم نیست.

 

گفتنی است؛ مستند «قربانی» پنجشنبه  سوم تیرماه ساعت 17:30 و 24 به روی آنتن شبکه افق می رود و ساعت‌های 8:30 و 11:30 روز بعد برای تکرار این برنامه در نظر گرفته شده است.