وقتی نقشی گل می‌کند و پرده سینما را به تسخیر خود در می آورد، همه جا از آن بازی و البته بازیگر صحبت می‌شود. چه مخاطب سینما باشی و چه نباشی، هنر آن بازیگر زبانزد عام و خاص می‌شود و در نهایت می‌گویند بلیط آن بازیگر برده است. به عنوان مثال حاج کاظم «آژانس شیشه ای» و یا بازی شهاب حسینی در «جدایی..» یا هنرنمایی کمدین معروف رضا عطاران در «نهنگ عنبر» و ...
 
در حقیقت نبض حیاتی شهرت این بازیگران در دست مخاطبان سینما است و به گفته خود بازیگران بدون مخاطب هیچ اند. حالا امین حیایی هم در 45 سالگی یکی از بازیگران خاص سینماست که توانسته است با حرکات خاص و کلام منحصر به فرد خود مخاطب هنر سینما را مجذوب کند. به طور حتم قریب به 70 هزار نفر دنبال کننده در صفحه شخصی مجازی او نشان از محبوبیتش در میان هنر دوستان سینما دارد.
 
 از رفتارش معلوم است روحیه اش خشن و تند نیست. همسرش نیلوفر خوش خلق معتقد است: «امین انسانی منطقی و قابل انعطاف است و وقتی با او منطقی سخن بگوییم، خیلی از مسائل را می پذیرد. من از زندگی با او راضى هستم». البته کار کردن این بازیگر با 40 کارگران سینمای ایران بر این مطلب صحه می گذارد.
 
بازی در 65 فیلم سینمایی تجربه‌ای است، دست نیافتنی برای بسیاری از بازیگران. خودش در این مورد می‌گوید: «دیگر نقشی نمانده که بازی نکرده باشم». مطلب دیگری هم که نمی شود از آن گذشت این است که هر کسی با حیایی کار هنری انجام می‌دهد، تمایل شدیدی به کار کردن با وی در فیلم های بعدی پیدا می‌کند. «دست های آلوده»، «مزاحم»، «هتل»، «کارتون» و «تله» همه از آثار سیروس الوند هستند که حیایی در آن نقش آفریده و یا سه گانه «اخراجی ها»ی مسعود ده نمکی و 3 کار فریدون جیرانی. البته در این میان کارگران هایی هم هستند که با حیایی تجربه دو همکاری را دارند. 
 
سال 86 را میتوان سالی مطلوب برای بازیگر فیلم «بادام های تلخ» دانست. حیایی با بازی در فیلم «شب» رسول صدر عاملی توانست سیمرغ 26ام بهترین بازیگر نقش اول مرد را به خانه ببرد.
 
از طرف دیگر، نه فقط سینما که تلویزیون نیز امین حیایی را کم در قاب خود ندیده است. «آمین»، «همسایه ها»، «دیگری»، «آسمان من»، «خوب بد زشت» و ... فیلم هایی هستند که مردم ایران از آنها خاطره دارند.
 
به هر حال از زمانی که امین حیایی در نیروی هوایی ارتش خدمت می‌کرد و در صحنه تئاتر به اجرای نمایش می پرداخت، ذات هنری اش را به خوبی نشان داد. 19 خرداد زاد روز بازیگر محبوب سینما و تلویزیون، امین حیایی است که با توانایی روحی و جسمی بالای خود، می تواند تا مدتی طولانی در عرصه هزار رنگ سینما هنرنمایی کند.