25 تا 31 اردیبهشت ماه هر سال با عنوان هفته میراث فرهنگی و گردشگری شناخته شده است. شناخت میراث فرهنگی و گردشگری هر کشوری بر  ایجاد احساس تعلق و البته تعهد مردم یک کشور، موثر است. چه بهتر این شناخت از همان دوران ابتدایی تحصیل دانش‌آموزی افراد آغاز شود که بیشتر هم در ذهن می‌ماند و از طرفی با تحریک حس کنجکاوی رغبت آن‌ها را برای دانستن گذشته و تاریخ یک کشور با رجوع به این آثار تاریخی بیشتر می‌کند.
 
با این وصف به سراغ مسئولین میراث فرهنگی سه استان کشورمان (قزوین، همدان و مشهد) رفتیم و از برنامه‌های آنها به مناسبت هفته میراث فرهنگی و گردشگری جویا شدیم.


 
افتتاح هتل سه ستاره در قزوین
  
محمدعلی حضرتی‌ها: آغاز مرمت مسجد جامع در هفته میراث فرهنگی انجام می‌شود 
 
محمدعلی حضرتی‌ها مدیر کل میراث فرهنگی استان قزوین درباره ویژه برنامه‌های هفته میراث فرهنگی استان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ما در این ایام برنامه‌های مهمی داریم که از آن‌ها می‌توان به افتتاح هتل سه ستاره قصر 
آپادانا، کلنگ‌زنی دو هتل پنج ستاره با حضور دکتر شیرکوند معاون سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و استاندار، برگزاری نشست ویژه بانوان سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری، نیم بها بودن بلیط برای بازدیدکنندگان و شروع مرمت مسجد جامع شهر اشاره کرد. 
 
وی در ادامه اظهار کرد: برنامه‌ای با عنوان کاوشگران، موزه‌داران و مرمت‌گران برای دانش‌آموزان برگزار می‌کنیم. همچنین بازدید از موزه‌ها مخصوص دانش آموزان از ویژه برنامه‌های هفته میراث فرهنگی استان قزوین است. 
 
 
هفته میراث فرهنگی در همدان چه می‌گذرد؟ 

علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان در گفتگو با خبرنگار  حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص ویژه برنامه هفته میراث فرهنگی استان گفت: ما در این ایام برنامه‌های مختلفی را داریم که از میان آن می‌توان به برگزاری تور گردشگری، تاریخی و تفریحی خبرنگاران در محورهای ملایر و نهاوند، تور گردشگری مدیران کل و معاونین دستگاه‌های مرتبط جهت بازدید از پایگاه‌های میراث فرهنگی، برپایی کارگاه آموزشی در مدارس با حضور کارشناسان اداره کل جهت آشنایی دانش‌آموزان با میراث فرهنگی، برپایی نمایشگاه آثار نقش‌مایه‌های سفالی عصر بوعلی سینا در موزه هگمتانه، برپایی نمایشگاه دستاوردهای میراث در دو دهه اخیر، برگزاری نمایشگاه اسناد عدلیه در گذر زمان، برپایی همایش باستان‌شناسی در بوعلی و بازدید فدراسیون دوچرخه‌سواری کشور از اماکن تاریخی استان و استقرار در کاروانسرای فرسفج تویسرکان اشاره کرد. 
 
وی در خصوص افتتاح بنای تاریخی در این ایام گفت: بنایی برای افتتاح نداریم و به علت اینکه هنوز اعتباری به ما نرسیده، بنایی برای شروع مرمت نداریم. 
 
 
ویژه برنامه بزرگداشت فردوسی در مشهد 
 
حسین زارع صفت مدیر کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی در خصوص ویژه برنامه هفته میراث فرهنگی این استان گفت: ما ویژه‌ برنامه‌ های مختلفی در این ایام داریم که می‌توان به برگزاری بزرگداشت حکیم فردوسی در آرامگاه وی، پرده‌برداری از تندیس حکیم ابوالقاسم فردوسی در ابتدای بلوار شاهنامه (مسیر منتهی به آرامگاه فردوسی)، آغاز نمادین پروژه ساماندهی و بهسازی بلوار پردیس و حضور مسعود سلطانی‌فر معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در افتتاح این برنامه ها، نقالی اشعار شاهنامه، نواختن زنگ فردوسی، برگزاری تور نیشابور در مشهد، آشنایی با شهر مشهد و معرفی آن، تبلیغات محیطی در موزه مردم‌شناسی و اجرای شاهنامه‌خوانی  اشاره کرد. 
 
وی در ادامه اظهار کرد: ما در این مراسم از افراد مختلف در حوزه ادبیات هم دعوت کردیم و از 23 تا 26 میزبان مردم هستیم.