سیدعباس صالحی در نشست خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با بیان اینکه این جابجایی مقدمه ای برای اتفاقات خوب است و با همکاری خوب اصحاب فرهنگ نیز می تواند بهتر و بهتر نیز شود، افزود: ما می توانیم امسال برای اولین بار احساس کنیم که روز بعد از نمایشگاه کتاب روز اول و آغازی برای نمایشگاه سی‌ام کتاب است.

 
وی با بیان اینکه نمایشگاه بیست و نهم سیاست تبدیل به حوزه خصوصی را سرعت می بخشد، گفت: با همکاری بیشتر تشکل های مختلف نمایشگاه امسال فعالیت های جدیدی انجام شد زیرا منتخبان نشر در جلسات سیاست گذاری نمایشگاه بیست و نهم حضور داشتند و به ارائه نظرات خود می پرداختند.
 
صالحی با اشاره به حوزه حمایتی و ارائه تسهیلات در نمایشگاه بیست و نهم کتاب افزود: اتفاقات جدیدی از جمله ارائه بن دانش آموزی بین کتابداران و مهدکودک ها به زیرساخت کتابخوانی ما کمک می کند که برای اولین بار در بیست و نهمین دوره اتفاق افتاد.
 
وی با بیان اینکه با مدیریت جهادی شهرداری تهران شهر آفتاب می تواند پایگاهی برای کتاب و کتابخوانی باشد، گفت: اولین تغییر محسوس نمایشگاه کتاب مکان آن است که با بافت نمایشگاهی ساخته شده است و نمایشگاه می تواند شهر آفتاب را خانه خود بداند نه اینکه اجاره نشین و آواره باشد.
 
صالحی افزود: از شهرداری تهران می خواهیم تسهیلات خود را تا آخرین روز ارائه دهد و با نگاه مثبت شهرداری تهران به حوزه فرهنگ و کتاب بتوان فعالیت های گسترده ای را در نمایشگاه کتاب برای مخاطبان کتاب عرضه کرد.
 
وی گفت: بیش از 300 هکتار زمین برای توسعه شهر آفتاب وجود دارد که 160 هکتار آن در مرحله اول به بهره برداری رسیده است و می تواند مکان خوبی برای بزرگترین اتفاق فرهنگی کشور باشد.  
 

وزارت ارشاد؛ خرید 1/5 میلیاردی کتاب از ناشران فعال در نمایشگاه کتاب

 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت ارشاد از ناشران غرفه دار فعال بیست و نهمین  نمایشگاه بین المللی کتاب یک و نیم میلیارد تومان کتاب خریداری می کند.
 
صالحی افزود: صرفه جویی در این دوره از نمایشگاه کتاب از مهمترین رویکرد وزارت ارشاد برای برگزاری این نمایشگاه بوده است و به همین منظور ارائه غرفه بصورت رایگان به ناشران منتفی شد زیرا این اقدام باعث فراهم کردن عوارض برای صنعت نشر و کاهش منابع پایدار نمایشگاه کتاب می شود.
 
رئیس بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: اما با این حال میانگین 50 درصد از هزینه ای که ناشران برای تحویل غرفه خود متحمل می شوند، در اختیار ناشران فعال در نمایشگاه بیست و نهم کتاب قرار می گیرد