مراسم رونمایی از کتاب فاضل نظری عصر امروز با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، محمدعلی بهمنی شاعر، فاضل نظری شاعر و چند تن از شاعران در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.  

 

در این مراسم غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در خصوص فاضل نظری گفت: فاضل نظری یک اتفاق در شعر معاصر و شعر فارسی است. من حرف‌هایم را مفصل راجع به این شاعر در مقاله‌ای تحت عنوان «به همین سادگی که می‌بینید» در نامه فرهنگستان چاپ کرده‌ام.

 

وی افزود: آنچه با شعر فاضل نظری ثابت می‌شود این است که برای شعر گفتن ضرورتا نیازی به شکستن قالب نیست. وی وزن و قافیه را حفظ کرده و موسیقی کلام را از دست نداده؛ اما مسیر تازه‌ای خلق کرده است. این ویژگی شعر او خیلی از حرف‌ها را باطل می‌کند. نظری به چهارچوب‌های وزن و قافیه ملتزم باقی مانده است.  

 

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اختلاف نظر خود با فاضل نظری در خصوص نامگذاری کتابهایش بیان کرد: در اسلام کتاب دیگری به نام «الکتاب» اثر سیبویه وجود دارد. این کتاب در زمان خود دوران ساز بوده است. فاضل نظری در زمینه نامگذاری کتابش زرنگی کرد هنگامی که یک چیزی به طور کلی گفته می‌شود، بر تمام‌ترین آن دلالت می‌کند. در زمان دانشجویی در دانشگاه تهران، استادانم به دلیل تعصبی که داشتند عنوان دانشگاه را فقط برای دانشگاه تهران به کار می بردند. فاضل نظری هم که کتابش را با عنوان «کتاب» نامگذاری کرد، به این معناست که تنها یک کتاب وجود دارد و آن کتاب فاضل نظری است.

 

در ادامه مراسم محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری با اشاره به افتخار دوستی با فاضل نظری اظهار اشت: فاضل نظری از جمله کسانی است که با وی دوست هستم. شعرهای وی همان اندازه خوب است که شخصیتش و حتی شخصیتش از شعرهایش خوب تر است. وی هر موقعیتی که موفقیتی به دست می آورد، آن را از فضل خداوند می‌داند.

 

وی افزود: فاضل نظری انصافا اهل کارهای خیر و عمل صالح است و از دستاوردهای ادبیات فارسی محسوب می شود.

 

رئیس حوزه هنری در خصوص ویژگی‌های شخصیتی فاضل نظری بیان کرد: مغرور نشدن و فروتنی از ویژگی‌های اوست. کسانی هستند که در ایران زندگی نمی‌کنند اما او را می‌شناسند.

 

در ادامه مراسم فاضل نظری شاعر با اشاره به اینکه شکرگزاری یک مقام برای آدم‌هاست، گفت: انسان‌ها به یک مقامی می‌رسند که می‌توانند شکرگزار باشند. خدا را شکر می کنم که به این بنده کمترین تفضل داشت. به خاطر دوستان و مهربانانی که فرصت دیدارشان را داشتم نیز از خداوند تشکر می‌کنم.  

 

وی افزود: روزگار به گونه‌ای چرخید که این وقت را داشتم با قربان‌زاده مدیر مسئول روزنامه همشهری هم دانشگاهی باشم. به خاطر جایی که کار کرده‌ام نیز از خداوند تشکر می کنم. برای کار دیگری به حوزه هنری رفتم و در آنجا مشغول به کار شدم.

 

این شاعر با اشاره به همراهی، همت و پیشنهاد خوب احمدی در خصوص چاپ اثرش اظهار داشت: آقای احمدی و جمعی از دوستان همدل پیش هم جمع شدند و در خصوص آثارم نظر دادند.

 

در ادامه مراسم محمدعلی بهمنی شاعر با اشاره به اینکه به خودم برای رونمایی «کتاب» اثر فاضل نظری تبریک می‌گویم، بیان کرد: «کتاب» اثر فاضل نظری بدون آنکه رونمایی شود هم می‌دانیم جایگاه آثار این مجموعه کجاست و نگفته خودمان از جایگاه این شاعر اطلاع داریم. درباره فاضل نظری مصاحبه ای کرده ام که خودش خواهد دید. فقط به او می‌گویم خیلی فراتر از این‌ها هستی که بخواهم درباره‌ات صحبت کنم.

 

از حاشیه های مراسم می توان به شعرخوانی فاضل نظری، محمدعلی بهمنی، بهروز رضوی و اجرای موسیقی کیوان ساکت اشاره کرد.