مرتضی رییسی؛ معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس در واکنش به اینکه گفته می‌شود؛ دیوار فرسوده مدرسه در استان سیستان بلوچستان (خاش) موجب مرگ معلم شده است، اظهار داشت: مدرسه فرسوده نبوده است و در سال 82، 83 ساخته شده است؛ قدمت مدرسه کمتر از 13 سال است و خود ساختمان هیچ مشکلی نداشته است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در تشریح حادثه گفت: اتفاقی که افتاده این بوده که یک اتاق خشت و گلی با فاصله ای از فضای آموزشی وجود داشته است و هنگام بارندگی آب جمع شده و موجب مرطوب شدن دیوار شده و با شدت گرفتن باد، دیوار فرو می ریزد و در آن زمان دانش آموزان در آن محل بازی می کردند و به یک دفعه دیوار خراب می شود و معلم برای حفاظت از جان دانش آموزانش این فداکاری را می کند. این چیزی است که به بنده منتقل کرده اند. فیلم هم موجود است و شما می توانید ببینید که خود ساختمان مدرسه هیچ صدمه ای ندیده است.

رییسی با بیان این مطلب که ساختمان مدرسه کاملا ایمن و استاندارد بوده است؛ چرا که مدرسه اصلا دیوار نداشته, گفت: معمولا مدارس یک کلاسه و دو کلاسه دارای حصار نیست. دو کلاس در سال 82-83 به شکل استاندار ساخته شده و این یک ساختمانی بوده که مالکیت آن احتمالا متعلق به آموزش و پرورش نیست؛ چون مالکیت زمین ارتباطی به ما ندارد و ما فقط سازنده هستیم.

رییس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس با اعلام اینکه در حال حاضر بیش از 532 هزار کلاس درس در کشور وجود دارد که به دانش آموزان سرویس میذدهد، در پاسخ به اینکه چه تعداد کلاس خشت و گلی در کشور وجود دارد، گفت: تعداد کلاس های خشت و گلی بسیار پایین است؛ یعنی کمتر از حتی 2 دهم درصد است.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر هزار کلاس درس خشت و گلی در کشور وجود دارد، گفت: سال گذشته حدود 1200 - 1300 کلاس خشت و گلی را شناسایی کردیم که یک بخشی از اعتبارات برای بهبود وضعیت، تامین اعتبار شده و هم اکنون در استان های خراسان شمالی، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی کار جایگزینی شروع شده است و بخشی به پایان رسیده و بخشی همچنان نیمه تمام است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ظرف یکی دو سال آینده کلاس های خشت و کلی تخریب و کلاس های استاندارد جایگزین آن ها خواهند شد، گفت: برای ما هم قابل قبول نیست که بعضی از مدارس با بالاترین استاندارد، بیشترین سرانه و بالاترین امکانات باشند اما در بعضی مناطق دانش آموز در کلاس های خشت و گلی و سنگ و گلی درس بخوانند. در حال حاضر بیشترین تعداد مدارس خشت و گلی را استان سیستان و بلوچستان دارد که برای سال 95 اعتبار ویژه ای به این استان تخصیص داده شده است.

رییسی حذف اینها اولویت اول ما در سال 95 به شمار می رود، گفت: سمت و سوی اعتبارات ما رفع تنگناها و نواقص، ایجاد امکانات آموزشی برابر، برقراری عدالت آموزشی و تامین امکانات است برای اینکه دانش آموز روستایی احساس نکند، در مناطق شهری امکانات بیشتری حتی از لحاظ فضای آموزشی وجود دارد.

رییس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: رسالت جمهوری اسلامی رفع محرومیت و برقراری عدالت و رسیدگی به مناطق محروم تر است و ما در این جهت تلاش می کنیم. تلاش ما بر این است که اعتبارات دولتی و اعتباراتی که خیرین اختصاص می دهند به مناطق محروم اختصاص دهیم.

وی با بیان این مطلب که کمکی که سایر نهادهای غیر دولتی می کنند، رقم قابل توجهی است، افزود: بنیاد برکت، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و برخی بانکها از جمله این نهادها هستند و ما کلا منابعی که این نهادها می دهند را به سمت مناطق محروم کشور هدایت می کنیم.

رییسی همچنین به مدیران آموزش و پرورش توصیه کرد که نکات ایمنی را رعایت کنند؛ چرا که شما اگر بهترین امکانات و فضا و تجهیزات را استفاده کنید در صورتی که نکات ایمنی رعایت نشود باید منتظر حادثه ای بود. به نظرم ما به عنوان مسئولان آموزش و پرورش کشور و مدیران استان ها باید بدانیم که امانت های مردم در اختیار ما است و انشاله به وظایف خود به خوبی عمل کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دو سوم مدارس کشور کاملا ایمن است و یک سوم همچنان نیاز به بازسازی و مقاوم سازی و تخریب دارند، گفت: درصد مدارس تخریبی در قیاس با مقاوم سازی پایین تر است، اما اولویت اول ما مدارس تخریبی و مدارسی است که 40 یا 30 سال قدمت دارند.