به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،مراسم پایانی سیزدهمین جشن تصویرسال در میانه صدا و هیاهوی دوربین‌ها و با حضور مجید رجبی معمار، جمشید بایرامی، بهرام کلهرنیا، ساعد نیکذات، کامبیز درمبخش، علیرضا زرین دست، فرزاد هاشمی، عباس احمدی، مسعود زنده‌روح کرمانی، نادر داودی، سعید روستایی، حسن غفاری، علی قلم‌سیاه، محسن راستانی، مصطفی اسداللهی، مسعود سپهر، احمد عربانی، بزرگمهر حسین‌پور، سعید دستوری، صمد قربانزاده و عبداله صمدیان در تالار شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

 
نادر داودی که اجرای این مراسم را عهده‌دار بود، در ابتدا ضمن اشاره به همراهی با صمدیان در راه‌اندازی نشریه تصویر و اقدامات وی در این عرصه، صمدیان را پدر تصویر ایران خواند.
 
پس از این سیف‌اله صمدیان، دبیر سیزدهمین جشن تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر عنوان کرد: به قول یکی از دوستان امسال با پشت سر گذاشتن این دوره از جشن تصویر سال، نحسی 13 از سرمان گذشت و یک سال دیگر تا دیدن زیبایی ماه 14 باقی مانده است.
 
وی در ادامه استقلال فرهنگی و زیربار سیاستگذاری‌ها نرفتن را از دلایل ادامه پیداکردن جشن تصویر سال عنوان کرد و گفت: بجز دورهمی و شرکت جوانان در این رویداد، یکی دیگر از زیباترین اتفاقات این جشن گردهمایی و حضور هنرمندان به نامی از عرصه‌های گوناگونی چون گرافیک، سینما، کاریکاتور و .... است که بی دریغ در این دوره ما را یاری کردند.
 
وی افزود: وجود فضایی با عنوان خانه هنرمندان یکی از خوش اقبالی‌های ماست و همچنین حضور و پشتیبانی 4 مدیر این خانه از جشن تصویر سال یکی دیگر از شانس‌ها بوده که در این دوره با مدیریت  مجید رجبی معمار امیدواریم سال آینده نیز این برنامه را با قدرت داشته باشیم.
 
صمدیان در ادامه با اشاره به جزئیات جشن تصویرسال؛ از تعداد زیاد آثار دریافتی و سختی انتخاب‌ها گفت و بعد از حمایت‌های مرحوم محمد بهتویی به مجله تصویر یاد و با تقدیم تندیسی به خانواده وی از او قدردانی کرد به عمل آورد.
 
بعد از این تقدیر و پخش مالتی مدیایی از پروژه «محمد رسول‌الله» و عکس‌های محمد فوقانی، مجید رجبی معمار مشاور فرهنگی‌هنری شهردار تهران و مدیرعامل خانه هنرمندان ایران برای اهدای تندیس به فوقانی به روی صحنه آمد و گفت: میزبانی از این رویداد از توفیقات خانه هنرمندان است و ما در این دوره آنچه در توانمان بود را در اختیار سیف‌اله صمدیان گذاشتیم؛ اما من این قول را می‌دهم که در دوره‌های بعد به طرق گوناگونی همراهی و همکاری بیشتری با این رویداد مهم هنری داشته باشیم.
 
معرفی برگزیدگان جوانان زیر 25 سال بخش دیگری بود که صورت گرفت و طی آن توسط بنیاد محسن رسول اف و جشن تصویر سال  جوایزی به برندگان اعطا شد.
 
در همین راستا در بخش گرافیک به داوری بهرام کلهرنیا، مصطفی اسدالهی و مسعود سپهر؛ لوح تقدیر و جایزه نقدی 3 میلیون ریالی به محمد آراسته‌نسب و حسین اسکندری اهدا شد. همچنین دیپلم افتخار و جایزه نقدی 7 میلیون ریالی به حسام ده‌محمدی و هانیه حیدری تعلق گرفت و تندیس، جایزه ویژه جوانان زیر 25 سال و جایزه نقدی 10 میلیون ریالی به عاطفه آشوری اهدا شد.
 
در بخش مالتی‌مدیای کاریکاتورها و کارتون‌های منتشر شده در مطبوعات سال 1394، پس از نمایش آثار، با حضور داوران این بخش، کامبیز درم‌بخش، احمد عربانی و بزرگمهر حسین‌پور؛ لوح تقدیر و جایزه نقدی 3 میلیون ریالی به محمد باباکوهی، مجید داوودی، آرش فرخی و مجتبی حیدرپناه اهدا شد. شاهین کلانتری و سحر فتاح دیپلم افتخار و جایزه نقدی 7 میلیون ریالی را کسب کردند و تندیس، جایزه ویژه جوانان زیر 25 سال و جایزه نقدی 10 میلیون ریالی به مجتبی حیدرپناه تعلق گرفت.
 
در بخش دیگری از این مراسم مالتی‌مدیایی از آثار عکاسانی که مذاکرات 1+5 را پوشش دادند، پخش شد.
 
سپس با حضور محمد صیاد و محسن شاندیز عکاسان پیشکسوت؛ لوح سپاس و تندیس ویژه تصویر سال به مهدی قاسمی، امید وهاب‌زاده و علی محمدی برای پوشش تصویری مذاکرات 1+5 اهدا شد.
 
برگزیدکان بخش عکس با داوری کاوه کاظمی، فرزانه خادمیان و صمد قربان‌زاده؛ با حضور مسعود زنده‌روح کرمانی، مهدی منعم و صمد قربان‌زاده لوح تقدیر و جایزه نقدی 3 میلیون ریالی در بخش عکس مستند اجتماعی به محمدمهدی کاربخش تعلق گرفت. دیپلم افتخار و جایزه نقدی 7میلیون ریالی به مهران میرزایی و محمد نظری و تندیس، جایزه ویژه جوانان زیر 25 سال و جایزه نقدی 10 میلیون ریالی به سینا شیری اهدا شد.
 
در بخش عکس نگاهی دیگر با حضور سعید دستوری، محسن راستانی و صمد قربان‌زاده؛ لوح تقدیر و جایزه نقدی 3 میلیون ریالی به سامان عبدیانی اهدا شد. دیپلم افتخار و جایزه نقدی 7 میلیون ریالی به بهراد حسین‌پور و تندیس، جایزه ویژه جوانان زیر 25 سال و جایزه نقدی 10 میلیون ریالی به میلاد مختاری تعلق گرفت.
 
در بخش عکس هنر و هنرمندان با حضور صمد قربان‌زاده، عبدالله صمدیان و ساعد نیکذات؛ لوح تقدیر و جایزه نقدی 3 میلیون ریالی به سینا عدلی اهدا شد. دیپلم افتخار و جایزه نقدی 7میلیون ریالی به حسین اسماعیلی و سینا شیری و تندیس، دیپلم افتخار و جایزه ویژه جوانان زیر 25 سال و جایزه نقدی 10 میلیون ریالی به رژین دلفان رسید.
 
در ادامه پس از نمایش مالتی‌مدیایی از عکس‌های ورزشی احمد معینی‌جم، علی قلم‌سیاه برای اهدای جوایز بخش عکس ورزشی به روی صحنه رفت و در سخنانی از تشکیل انجمن عکاسان و زنده‌یاد ابراهیم هاشمی و افشین شاهرودی که در سالن حاضر بود، یاد و به شکل‌گیری مکتب ایران در عکاسی اشاره کرد و گفت: هیچ عکاس ورزشی‌ در جهان بدون ورزش کردن، در صحنه عکاسی ورزشی موفق نیست زیرا نمی‌داند که چه صحنه‌هایی مهم و جذاب است.
 
علی قلم‌سیاه سپس لوح سپاس و تندیس ویژه تصویر سال را به احمد معینی‌جم اهدا کرد. همچنین دیپلم افتخار و جایزه نقدی 7میلیون ریالی این بخش به پیام ثانی و علی شریف‌زاده و تندیس، جایزه ویژه جوانان زیر 25 سال و جایزه نقدی 10 میلیون ریالی به خشایار جوانمردی تعلق گرفت.
 
در بخش عکس خبری با حضور مونا هوبه‌فکر، یلدا معیری و صمد قربان‌زاده؛ لوح تقدیر و جایزه نقدی 3 میلیون ریالی به مهدی بلوریان و یاسمن دهمیانی تعلق گرفت و آرمین کرمی و عرفان کوچاری دیپلم افتخار و جایزه نقدی 7میلیون ریالی را دریافت کردند. تندیس، جایزه ویژه جوانان زیر 25 سال و جایزه نقدی 10 میلیون ریالی به محمدباقر شاهین اهدا شد.
 
در بخش عکس ویژه موبایلی با حضور از افشین شاهرودی و روشن نوروزی؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی 5 میلیون ریالی به فواد اشتری، خشایار جوانمردی، دانیال خدایی، مسعود قرایی و علی کشاورز تعلق گرفت.
 
در بخش ویژه موبایلی گربه‌های ایرانی با حضور علیرضا غفاری و سیف‌اله صمدیان؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی 5 میلیون ریالی به شهروز الستی، خشایار جوانمردی، آرش چمن‌آرا، علی کشاورز و قدیر وقاری شورجه اهدا شد.
 
در این بخش 3 جایزه ویژه دبیر جشن تصویر سال شامل لوح سپاس و تندیس ویژه گربه‌های ایرانی به پریوش نظریه، بابک چمن‌آرا و ماهور احمدی تعلق گرفت. 
 
صمدیان همچنین طی تقدیری از علیرضا غفاری از همکاری‌های او به عنوان مدیر روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل خانه هنرمندان ایران، به دلیل حضور در دو برنامه تقدیر از محمود کلاری و عکاسان شهید؛ لوح سپاس ویژه تصویر سال را به او تقدیم کرد.
 
نمایش مالتی‌مدیایی از عکس‌های حمیرا طیبی‌پور و گروه‌های آفرود بخش دیگری از این برنامه بود که پس از آن لوح سپاس و تندیس ویژه تصویر سال توسط فرزاد هاشمی به حمیرا طیبی‌پور اهدا شد. 
 
در بخش عکس ویژه ایران ما با حضور فرزاد هاشمی، جمشید بایرامی و حسن غفاری؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی 5 میلیون ریالی به تهمینه رازقی، ولی محسنی، حسین علیزاده، محبوبه فرج‌الهی، امین فایضی، محمد نسایی، آیلا سادات هاشمی، داوود ایزپناه، آذین حقیقی و سینا شیری تعلق گرفت.
 
در این بخش از مراسم، لوح تقدیر جشنواره اردیبهشت هرمزگان به حسام‌الدین انصاریان اهدا شد.
 
حضور نام آوران در جشنواره فیلم تصویر
 
سیزدهمین جشنواره فیلم تصویر با داوری رخشان بنی‌اعتماد، علیرضا زرین‌دست و سعید روستایی برگزار شد. 
 
فیلم «امحا» به کارگردانی کوثر حیدری و شفق ابوسبا، فیلم «بازتاب» به کارگردانی جعفر صیادی و فیلم «بیگانه» به کارگردانی فردین انصاری از آثاری بودند که در این بخش با حضور سعید روستایی، ساعد نیکذات و سیف‌اله صمدیان در بخش فیلم‌های زیر 15 دقیقه تقدیر شدند. همچنین دیپلم افتخار به فیلم «تاریک‌روشن» به کارگردانی بهنام عابدی و دو فیلم «قرمز» و «پنج‌شنبه و نیم» به کارگردانی سید‌مهدی حسینی و سید‌حمید حسینی و تندیس جایزه جوانان زیر 25 سال به فیلم «خوشبختی بدون پول» به کارگردانی مهیار حمیدیان اهدا شد.
 
در بخش فیلم‌های بالای 15 دقیقه نیز از فیلم‌های «چاق کچل سیبیلو» به کارگردانی محسن نجفی مهری، فیلم «بردی» به کارگردانی محسن کولیوندی، فیلم «وقتی صنم گریست» به کارگردانی مجید شیدا و فریبرز آهنین، فیلم مستند «طیب» به کارگردانی مهدی مطهر و احمد کشاورز و فیلم «کشتارگاه» به کارگردانی بهزاد آزادی تقدیر شد. همچنین دیپلم افتخار این بخش به فیلم‌های «سبز کله‌غازی» به کارگردانی آرمان خوانساریان و فیلم «چشم جنگ» به کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا و مهدی برجیان تعلق گرفت. تندیس این بخش نیز به فیلم «سکوت کن» به کارگردانی حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری اهدا شد.
 
در بخش بهترین تصویر فیلم، از علی طالبی برای فیلم «قرمز» تقدیر شد و تندیس بهترین تصویر به طور مشترک به آرام طهماسبی و ابوالفضل آبشت برای فیلم «امحا» تعلق گرفت.