به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،سونیا پوریامین متولد دوازدهم بهمن ماه سال 1341 در تهران است. او فعالیت هنری خود را در سال 1359 با برنامه «همگام با جنگ» شروع کرد. وی مجری برنامه‌های «تهران بیست»، «سؤال» و... است. در ادامه گفتگوی ما را با این هنرمند می‌خوانید:

 
 
* از خودتان برایمان بگویید؟ از خانواده‌ای که در آن متولد و بزرگ شدید؟
 
متولد دوازدهم بهمن سال 1341 در تهران هستم. فرزند دوم خانواده بودم و چهارتا خواهر دارم. پدرم کارمند عالی‌رتبه بانک مرکزی و مادرم خانه‌دار بود. تحصیلاتم در مقطع فوق لیسانس در رشته‌ پژوهش هنر است و دو فرزند پسر دارم.
 
 
* بچه آرامی بودید یا شیطون؟
 
بچه آرامی بودم، حرف گوش کن و همیشه کمک حال پدر و مادرم بودم.
 
 
* بهترین خاطره شما از دوران کودکی؟
 
تولد آخرین خواهرم، بهترین خاطره‌ام در دوران کودکی است. وقتی که به دنیا آمد من به همراه پدر و مادرم در بیمارستان بودم. بزرگ شدن خواهرم برایم شیرین بود.
 
 
* چی شد که به اجرا علاقه‌مند شدید؟
 
من به اجرا علاقه‌ای نداشتم و تلاشی برای این که مجری بشوم نکردم. هجده سالم بود و همراه خواهرم قرار بود در گروه کودک شبکه یک سیما مشغول به کار شود، به سازمان صدا و سیما رفتم. وقتی خواهرم به سازمان آمد از کارکردن منصرف شد و آقای رحمان‌دوست مدیر وقت آن زمان گروه کودک و نوجوان از من خواست که با آن‌ها همکاری کنم.
 
 
*اولین برنامه‌ای که اجرا کردید خاطرتون هست؟
 
در سال 1359 برنامه «همگام با جنگ» بود که من برنامه را به همراه ناصر عنصری اجرا کردیم.
 
 
* اولین بار که مقابل دوربین ایستادید چه احساسی داشتید؟
 
اولین برنامه‌ای که اجرا کردم زنده بود و به همین خاطر خیلی ترس داشتم. پدرم همیشه فصیح و شیوا صحبت می‌کرد و کلمات را به خوبی ادا می‌کرد و چون به ادبیات علاقه‌مند بود اشعاری که برای ما می‌خواند، همیشه در ذهنم بود و این باعث شد بعدها اجرا در تلویزیون برایم آسان شود.
 
 
* ویژگی‌ و شاخصه‌های مجری موفق؟
 
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مجری موفق، صداقت در عمل و کار است. اطلاعات به روز در مورد کشورش و فصاحت و بلاغت در بیان داشته باشد. یک مجری باید آداب و احترام در رسانه را به خوبی بشناسد. آداب رسانه متفاوت است. یک میمیک صورت، یک ابرو بالا و پایین انداختن و حتی یک حرف نامربوط گفتن، همه‌ این‌ها برداشت و مفهوم خاص در تلویزیون دارد. مجری باید به شیوه و تکنیک‌های اجرا مسلط باشد و در صورت لزوم آموزش لازم را ببیند.
 
 
* ویژگی و شاخصه‌های برنامه موفق؟
 
برای این که یک برنامه جذاب و موفق باشد، خلاقیت نقش مهمی دارد. این خلاقیت می‌تواند از دکور برنامه باشد تا آیتم‌ها و حتی میهمانی که دربرنامه دعوت می‌شود. هم‌چنین تیم تحقیقاتی و ارتباط مردم با برنامه از دیگر عوامل موفقیت برنامه است. مخاطب‌شناسی باید درست و صحیح باشد.
 
 
* مجری را تا چه حد جوابگوی نیاز مخاطب می‌دانید؟
 
در برنامه‌های گفتگو محور و ترکیبی، مجری نقش مهمی دارد و این مهارت مجری است که می‌تواند برای برنامه مخاطب جذب کند و در کمترین زمان بیشترین اطلاعات را به او بدهد. آنتن تلویزیون طلاست. مخاطب حرمت و احترام دارد.
 
 
* نظر شما در مورد الگوبرداری و تقلید در اجرا؟
 
الگوبرداری را نفی نمی‌کنم، چون همه‌ ما در زندگی نیاز به الگو داریم. ممکن است مجری نتواند برای خودش سبکی در اجرا داشته باشد و از مجری دیگری الگوبرداری کند. چه خوب است الگوبرداری از مجریانی باشد که در کار و اجرایشان موفق هستند. اما تقلید در اجرا را نمی‌پسندم و به نظرم هر انسانی شخصیت خودش را دارد و هیچ‌گاه نباید سعی کند شبیه شخص دیگری شود.
 
 
* چه چیزی شما را خوشحال و ناراحت می‌کند؟
 
مهربانی آدم‌ها مرا خوشحال می‌کند. از بی‌نظمی، دورویی و صداقت نداشتن در کردار ناراحت می‌شوم.
 
 
* بهترین و بدترین خاطره شما در زندگی؟
 
مادرم در سن 59 سالگی عمل قلب باز کرده بود و وقتی به هوش آمد و چشمانش را باز کرد، من کنارش بودم و احساس کردم خدا دوباره مادرم را به ما بخشید و بهترین خاطره‌ام در دوران زندگی‌ام است. اما بدترین خاطره‌ام به فوت پدرم مربوط می‌شود، وقتی به من اطلاع دادند خارج از کشور بودم و وقتی به ایران آمدم مراسم سوم پدرم بود.
 
 
* از سیامک علیقلی برایمان بگویید؟ شما چند سال با ایشان در برنامه تهران بیست اجرا داشتید؟
 
سیامک علیقلی همیشه نظرات خوبی راجع به برنامه می‌دادند و همیشه با او درباره‌ برنامه صحبت می‌کردم و همه از ایشان به نیکی و خیر یاد می‌کنند. فوت ایشان بدترین خاطره دوران کاری‌ام است.
 
 
* بهترین خاطره شما از دوران کاریتان؟
 
بهترین خاطره‌ام در برنامه «تهران بیست» بود. یک روز موضوع برنامه درباره کمبود دارو بود، وقتی بعد از برنامه به منزل بازگشتم، جلوی در خانه‌مان یکی از همسایه‌هایمان که بیمار بودند در هوای سرد ایستاده بود که از من بابت موضوع برنامه تشکر کند. در برنامه با این موارد این چنینی زیاد برخورد داشتم، و خدا را شاکر هستم که در برنامه‌هایم مشکلات و مسائل مردم را مطرح می‌کردم.
 
 
* دوست دارید چه برنامه‌ای اجرا کنید که تا به حال اجرا نداشتید؟
 
گویندگی خبر را دوست داشتم.
 
 
* فعالیتی غیر اجرا دارید؟
 
بله. مشاور رسانه‌ای وزیر صنعت و معدن و تجارت هستم. مشاور رسانه‌ای مدیر کل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، دبیر شورای بین‌الملل مد و لباس در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
 
 
* اوقات فراغت چه می‌کنید؟
 
سینما می‌روم، تئاتر می‌بینم. هفته‌ای یک شب به همراه خانواده‌ام به رستوران می‌رویم.
 
 
* چقدر مطالعه می‌کنید؟ بهترین کتابی که خواندید؟
 
من هر شب قبل از خواب کتاب می‌خوانم. کتاب «سه‌شنبه‌ها با موری» بهترین کتابی است که تا به حال خواندم.
 
 
* خنده‌دارترین سوتی که در برنامه داده‌اید؟
 
زمانی که برنامه «تهران بیست» را اجرا می‌کردم، یک روز وسط برنامه لامپ بالای سرم ترکید و بلند فریاد زدم «یا ابوالفضل».