به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،نشست خبری فیلم «ابد و یک روز» با حضور سعید روستایی نویسنده و کارگردان، پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار بازیگران، سعید ملکان تهیه کننده و طراح چهره پردازی، محسن نصرالهی طراح گریم و غزاله معتمد طراح لباس حضور داشتند که با اجرای علی علایی و حضور رامتین شهبازی به عنوان منتقد فیلم برگزار می‌شد.

در ابتدا پیمان معادی از حضور در این فیلم ابراز خرسندی کرد و نوید محمدزاده که چند دقیقه تأخیر داشت بابت تأخیر عذرخواهی کرد و گفت: من به دلیل اینکه روی لباسم خیلی حساسم با عجله به خانه رفتم تا لباسم را عوض کنم.

رامتین شهبازی منتقد فیلم بیان کرد: ایراد گرفتن از این فیلم خیلی سخت است. این فیلم برای ما غافلگیرکننده بود.

وی افزود: متنی که سعید روستایی کارگردان فیلم نوشته است چیزی بین ناسورالیسم و رئالیسم است. جنس شخصیت‌هایی که سعید روستایی به آنها پرداخته می‌تواند ما به ازای بیرونی داشته باشد و خیلی از مردم با آن مواجه شده باشند.

سعید ملکان تهیه کننده فیلم در ابتدا بیان کرد: باید اول بگویم ما برای فیلم «مقصد» که قرار بود با آقای بیضایی بسازیم، پروانه ساخت نگرفت و ساخته نشد اما در صورتی که در برخی از رسانه‌ها منتشر شد که فیلم بدون مجوز ساخته شده. آقای بیضایی حق دارد برای سینمای ایران فیلم بسازد اما بدون  مجوز این کار را نمیکند. من فیلمنامه «ابد و یک روز» را بسیار پسندیدم و دوست داشتم.

سعید روستایی کارگردان و نویسنده فیلم با اشاره به سابقه ساختن فیلم کوتاه گفت: فیلم کوتاه‌های من هم چندان کوتاه نیست و تقریبا بلند است و نیت من از ساختن فیلم کوتاه در واقع تولید فیلم بلند سینمایی بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: من فیلمنامه‌ای دارم که خوشبختانه قسمت نشد که آن را بسازم ولی آن را نگه داشتم تا در زمانی مناسب تولید کنم.

روستایی درخصوص برخی سکانس‌ها جملات طنز در فیلم گفت: هنگام نوشتن فیلمنامه پیش‌بینی می‌کردم که برخی حرکات و حرف‌ها موجب خنده تماشاگران شود و این چیزی بود که در سالن‌های مختلف متفاوت بود چون در برخی از سالن‌ها به این صحنه‌ها نمی‌خندیدند.

نوید محمدزاده بازیگر فیلم در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر ریسک ایفای نقش معتاد گفت: آدم باید ریسک کند و من به عنوان یک بازیگر دوست دارم ریسک کنم. ایفای نقش معتاد چیز عجیبی نیست و بازیگر باید برای هر نقشی در دل آن فرو برود. هیچ نقشی در سینما تمام نمی‌شود و اگر یک بازیگر یک نقش را بد بازی کند یا خیلی خوب بازی کند به معنای تمام شدن نقش نیست.

وی ادامه داد: به نظر من برخی اصطلاح‌ها برای فیلم‌ها و نقش‌ها خنده دار است که بگوییم این فیلم خوب است یا بد است یا مثلا بگوییم بد نبود. من و سعید چندین سال است که با هم دوستیم اما نقش معتاد را دیگر بازی نمی‌کنم. من برای این نقش در یک ماه 11 کیلو کاهش وزن داشتم که باید انجام می‌شد چون حتی اگر گریم و لباس خوب بود ولی هیکل من به این نقش نمی‌خورد خوب از آب در نمی‌آمد. آقای ملکان استادی در زمینه گریم است که دوست دارم باز هم زیر دستش گریم شوم.

پیمان معادی دیگر بازیگر فیلم گفت: قبل از پذیرش نقشم در فیلم «ابد و یک روز» همه چیز به شکلی بود که نمی توانستم از این نقش بگذرم. من نوید محمدزاده را دوست دارم و بارها برای نمایش او به سالن تئاتر رفتم. یکبار که همدیگر را ملاقات کردیم هر دو برای همبازی شدن با هم ابراز تمایل زیادی داشتیم. باورتان نمی‌شود که بگویم فردای آن روز هر دوی ما در یک فیلم همبازی شدیم.

وی با اشاره به تصمیم سعید روستایی برای ساخت یک مستند گفت: دغدغه سعید روستایی مشکلاتی این چنینی و برای فیلم «ابد و یک روز» هم خیلی به من پیشنهاد شد که فیلمنامه آن را بخوانم من با خواندن فیلمنامه آن را پسندیدم و در ملاقاتی که با سعید داشتم از او پرسیدم که خودت معتاد بودی یا اطرافیانت و حنی فکر می‌کردم که چندین سال است معتاد است یا ترک کرده که انقدر دقیق و خوب نقش معتاد را نوشته است. من وقتی روستایی را شناختم خودم را با خیال راحت به دستش سپردم و سعید ملکان هم تأثیر زیادی برای حضورم در این فیلم داشت. من ریسک نکردم و تا همین امروز لحظه ای تردید ندارم و پشیمان هم نیستم. آفرین به سعید روستایی که مرا انتخاب کرد.

ملکان با گلایه از حذف سیمرغ فیلمنامه برای بخش نگاه نو گفت: این عمل خیلی عجیب است. فیلمنامه یکی از عناصر اصلی فیلم است که برای تشویق نویسندگان و فیلمنامه نویسان در  بخش فیلم اولی‌ها بود ولی حالا حذف شده است ضمن اینکه جای رضا عطاران هم بین فیلمسازان خالی است. نمیخواهم هیئت انتخاب را نقد کنم اما از نبودن رضا عطاران خیلی ناراحتم و امیدوارم فیلم «دراکولا» در گیشه موفقیت داشته باشد.

وی در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا فیلم نمی سازد، گفت: من برای خودم چارچوبی دارم وقتی می‌بینم فیلمسازانی مثل سعید روستایی انقدر خوب کار می‌کنند ترجیح می‌دهم در کنارشان باشم و حمایتشان کنم. شاید در آینده فیلم بسازم اتفاقی که خیلی کم در سینمای ما می‌افتد رفاقت و نزدیکی عوامل فیلم است اما عوامل این فیلم مثل  یک خانواده بودند که در سکانس‌ها و لحظه‌ها نگران بازی همدیگر هم بودند. 

ملکان خطاب به نوید محمدزاده گفت : نوید جان یکسری آدم‌ها بهایشان در بحران‌سازی است. این‌ها باید هر روز یک بحران بسازند تا اعلام وجود کنند تو نه آنها را ببین و نه حرف‌هایشان را بشنو.

پریناز ایزدیار دیگر بازیگر این فیلم گفت: من هر وقت  راجع به این فیلم صحبت می‌کنم هیجان زده می‌شوم. شرایطی بود که اگر کمک آقای روستایی و ملکان نبود من ممکن بود با سر زمین بخورم. خیلی خوشحالم که به من اعتماد شد چون سابقه کاری‌ام به گونه‌ای نبود که هرکسی به من اعتماد کند. در مجموع هر وقت که به جوانان اعتماد و بها داده شود نتیجه کار خوب است ضمن اینکه کمک‌ها و تأثیرات پیمان معادی و نوید محمد زاده بسیار مؤثر بود. سعید روستایی با فیلمنامه‌ی آماده‌ای که داشت کار را جلو برد.

روستایی در خصوص ایده این فیلم‌نامه اظهار داشت: همیشه یکسری طرح‌ها و ایده‌ها با آدم هستند که روز به روز شکل می گیرند. برخی از اتفاقات و شرایط به فیلمنامه کمک می‌کند. نگارش فیلم نامه 4 ماه به صورت شبانه روزطول کشید. قبل از ضبط هر سکانس دورخوانی با بازیگران فیلم و همه چیز با دقت پیگیری می شد حتی در طول ضبط ها از نظرات پیمان معادی، نوید محمدزاد و پریناز ایزدیار کمک می گرفتم. این فیلم یک کار گروهی بود و اگر این عوامل نبودند و کمک  آقای ملکان نبود این فیلم اثری دیگر می‌شد.

غزاله معتمد طراح لباس فیلم بیان کرد: ما در گروهی قرار گرفتیم که به دلیل فیلمنامه کامل و مشخص آن امکان خطا نبود.سعید روستایی شخصیت های فیلمش را می شناخت و می دانست در آن طبقه اجتماعی با کدام نوع از آدمها سر و کار دارد. به عقیده من نه طراح لباس و نه صحنه نباید خود را جدا از هم بدانند. این دو در کنار هم هماهنگی ایجاد می کنند‌. اگر موفقیتی در فیلم اتفاق افتاده به دلیل فیلمنامه و فضا سازی کارگردان بوده است ضمن اینکه برای تمام عوامل سینما آرزو دارم با سعید ملکان همکار شوند.

محسن نصراللهی طراح صحنه فیلم نیز گفت: اگر این عوامل در فیلم نبودند این فیلم به این شکل ساخته نمی شد. 

محمد زاده با تحسین جایگاه منتقدان و اهالی رسانه گفت: این افراد آنقدر آدم حسابی هستند که جایگاه و شأن آن ها را هیچ کس نمی تواند تغییر دهد. 

روستایی در خصوص احتمال دریافت جایزه بیان کرد: من وقتی فیلمنامه می نویسم به هیچ جشنواره و جایزه ای فکر نمی کنم و فقط به فکر انعکاس واقعیت هستم واقعیتی که به شدت وجود دارد‌. برای من نه اسکار نه گلدن گلوب و نه حتی سیمرغ اهمیتی ندارد. برای من و گروه دیدن فیلم توسط مردم و نشان دادن واقعیت اهمیت دارد.

وی ادامه داد: من دوست داشتم فیلم ناتورالیستی بسازم نه رئالیستی‌. ضمن اینکه هیچ چیزی در فیلم نماد چیزی نیست. من فیلم نمادین نمیسازم.

شهبازی در پایان از اهالی سینما خواست با کارگردانان فیلم اولی مهربانتر باشند و معادی پاسخ داد: این موضوع اجتناب ناپذیر است و من هم تجربه اش کردم. باید در پایان از سعید ملکان تشکر کنم که واقعا در تمام سکانس ها و لحظات و دور خوانی ها در سرمای ۶-درجه با ما از شب تا صبح همراه شد و واقعا فیلم را تهیه کر‌د. من به سعید روستایی گفتم در این مقطع زمانی مادرت آنقدر دوستت ندارد که ملکان تو را دوست دارد و همراه توست.