به گزارش پارس به نقل از مهر، حسین نوش آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در بیست و دومین نشست خبری خود با رسانه‌ها که در سالن اجتماعات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور در تهران برگزار شد، در پاسخ به این سوال در خصوص جزئیات تصمیم وزارت ارشاد برای تاسیس یک هولدینگ با اعتباری معادل ۵۰۰ میلیارد تومان و با هدف رسیدگی به مشکلات نویسندگان، هنرمندان و روزنامه نگاران و همچنین تبدیل صندوق «هنر» به یک بنگاه اقتصادی اظهار داشت: صندوق اعتباری هنر حوزه های مختلف سینمایی، فرهنگی و مطبوعاتی را پوشش می‌دهد و همه فعالان این حوزه ها، اعضای این صندوق به شمار می روند. بر اساس اخرین گزارش در حال حاضر غریب به ۴۵ هزار نفر عضو صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان، هنرمندان و روزنامه نگاران (هنر) هستند. که پیش بینی می‌شود این تعداد تا آخر سال به ۵۰ هزار نفر برسد.

وی ادامه داد: در بخش سینمایی ۶ هزار و ۴۹۵ نفر عضو این صندوق هستند که ۳ هزار و یکصد نفر از آنها تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و ۴ هزار نفر هم بیمه تکمیلی  هستند. در حوزه فعالان قرآنی ۸ هزار نفر عضو این صندوق هستند. در حوزه فرهنگی ۳ هزار و ۹۵۹ نفر عضو صندوق هستند که یک هزار و ۱۳۲ نفر از آنها زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی و ۹۷۵ نفر زیر پوشش بیمه تکمیلی هستند. در بخش مطبوعات ۳ هزار و ۶۶۸ نفر عضو صندوق هستند که یک هزار و ۳۹۹ نفر از آنها زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی و ۹۷۵ نفر هم زیر پوشش بیمه تکمیلی هستند. در بخش هنری ۲۱ هزار و ۶۵۲ نفر عضو صندوق هستند که از این تعداد ۱۱ هزار و ۷۲۴ نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و ۵ هزار و ۷۳۳ نفر تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند. در حوزه کانون های فرهنگی و هنری مساجد ۷۱۸ نفر عضو صندوق هستند که از این تعداد ۴۹۰ نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و ۱۹ نفر هم تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند.

نوش آبادی سپس گفت: تامین نیازهای این ۴۵ هزار نفر در صندوق اعتباری هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران، کار دشواری است و این صندوق باید به سمتی حرکت کند که بتواند درآمدی برای خودش تولید و سرمایه های لازم را جذب کند و با همکاری منابع بانکی توسط نهادهای مختلف کشور، کمک های لازم را اخذ کند که البته این مسئله به معنای تبدیل شدن صندوق به یک بنگاه اقتصادی نیست.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: هنر صندوق هنر این است که منابع دیگری را برای خود جذب کند و بتواند خودش را تقویت کند. این یک سیاست اصولی و درست است و ما به دنبال این هستیم که صندوق اعتباری هنر را به سمت افزایش جذب سرمایه با مشارکت بخش خصوصی سوق دهیم.

نوش آبادی در پاسخ به  این سوال  در مورد منفک شدن بخش ادبیات از جایزه کتاب سال و انتقال بخش‌های شعر و داستان آن به جوایز شعر و جلال آل احمد که توسط بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار می شوند و اینکه آیا بهتر نبود این تصمیم مهم با کسب نظر از اهالی ادبیات صورت می گرفت، گفت: وزارت ارشاد جایزه جلال آل احمد و جایزه کتاب سال را در یک سطح می داند و این دو برایش تفاوتی ندارند.

وی افزود: کمااینکه شما مشاهده کردید که امسال سطح مالی جوایز برگزیدگان جشنواره آل احمد با کتاب سال یکسان بود و در واقع وزارت ارشاد به یک میزان برای هر دوی آنها اعتبار قائل شد.