به گزارش پارس به نقل از تسنیم، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیر عامل مرکز گسترش درباره وضعیت جشنواره امسال سینما حقیقت گفت: استقبال مخاطبان از این جشنواره بسیار خوب بوده است و فیلم‌ها مورد استقبال خوب و مطلوب مخاطبان و علاقمندان به مستند قرار گرفت. کارگاه‌های پژوهشی‌ ما نیز بسیار خوب بود و مورد استقبال قرار گرفت. در حقیقت همه بخش‌هایی که در جشنواره در نظر گرفته‌ایم خوب برگزار شده است.

وی هم چنین درباره بازار فیلم که برای ارتباط بین مستندسازان و خریداران در نظر گرفته شده است، گفت: یکی از اشکالات این جشنواره، موضوع بازار فیم است. سینمای ما چون سینمای مستقلی نیست، تهیه کنندگانی که از فرصت بازار فیلم استفاده کنند کم است و این یکی از نقص‌های جدی ما است. در بسیاری از جشنواره‌های معتبر دنیا می‌بینید که بازار‌ها پر شور است و آدم‌ها نیاز به گفتگوی با خریداران و عرضه کنندگان دارند در حالی که در کشور ما باید با دعوت و... افراد را به اینجا کشاند. این موضوع یکی از نقاط ضعف سینمای ایران و سینمای مستند است چرا که تهیه کنندگان مستقل، که خودشان نیاز داشته باشند که با خریداران گفتگو کنند و به دنبال مشتری برای فیلمشان باشند کم است، مراجعه به بازار نیز کم است و انگار که افراد این بازار را موضوع خودشان نمی‌دانند.

طباطبایی‌نژاد درباره امکاناتی که برای آثار برگزیده در نظر گرفته شده است گفت: ما در سال گذشته 5 فیلم از تولیدات مرکز گسترش را اکران کردیم. فیلم‌های «آتلان»، «می‌خوام شاه بشم»، «آزاد راه»، «حمید هما» و «راننده و روباه» اکران شد که البته «آتلان» زمان زیادتری روی پرده بود. سال گذشته سینمای مستند توانست چیزی نزدیک به 25 درصد فضای اکران هنر و تجربه را در اختیار بگیرد که آمار بسیار خوبی بود. امسال تلاش می‌کنیم که سینمای مستند جایگاه بهتری داشته باشد. دوستان ما هم در جشنواره فجر به ما قول دادند که حمایت جدی از سینمای مستند بکنند و فضای مناسبی را برای آن فراهم کنند. آقای رزاق کریمی، قائم مقام مرکز گسترش نیز مسئول بخش مستند فجر هستند که این نشان دهندهٔ همکاری خوب بین ما و فجر است که اتفاق خواهد افتاد.

وی اضافه کرد: گروه هنر و تجربه شورایی دارد که به صورت مستقل آثار را بازبینی و برای جشنواره انتخاب می‌کنند که این بخش ارتباطی با ما ندارد. ما فیلم‌های بلند را برای اکران گروه هنر و تجربه ارسال می‌کنیم و این اتفاقی است که در واقع به صورت کاملا مجزا از جشنواره‌ها و در یک شورایی در گروه هنر و تجربه رخ می‌دهد و مسیر خودش را دارد.

مدیرعامل مرکز گسترش درباره فیلم «تنها میان طالبان» گفت: این اثر یک فیلم جسورانه است. فیلمی که آقای اسلام‌زاده با خطر کردن به میان شرایطی رفته است که انصافا شرایط نا‌مطمئن و دشواری است که احتمال هر گونه خطری برایش وجود داشته است. سینمای مستند خوب، سینمای مستند جسور است که یک نمونه از آن فیلم «تنها میان طالبان» است که به دل خطر رفته و گزارشی نزدیکتر از وضعیت موجود در فضای طالبان را تهیه کرده و توانسته تصویری دیگر را از آن وضعیت بدهد. در مجموع من کار فیلم ساز و این جسارت را که داشته است تحسین می‌کنم.

وی درباره حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره حقیقت نیز گفت: ما هر سال از طریق رئیس سازمان سینمایی ایشان را دعوت می‌کنیم. البته دغدغه ایشان نیز زیاد است و حجت‌اله ایوبی نیز  حضور داشتند. علی جنتی نیز هنوز به ما درخصوص آمدنشان چیزی اعلام نکردند. طبیعتا ایشان صاحب مجلس هستند و هر زمان تمایل داشته باشند می‌آیند.