به گزارش پارس به نقل از تسنیم، اختتامیه دومین سوگواره خمسه شب گذشته با حضور محمود صلاحی، مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شهرام کرمی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان،  علی اصغر خسروی، دبیر سوگواره، مهدی شفیعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی و هنرمندانی هم چون داریوش ارجمند، ابراهیم آبادی، کوروش زارعی، محمدمهدی عسگرپور، نرگس آبیار، حسین پارسایی، امیر دژاکام، رحمت امینی و  خانواده معظم شهدای مدافع حرم در سالن فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

محمود صلاحی در این مراسم گفت: ما در کشورمان جلوه های هنر زیاد داریم به طوری که میتوان گفت سرآمد همه جلوه‌های هنر دنیا در کشور ما وجود دارد.یکی از بهترین جلوههای هنر که هم تازه و هم الهام بخش است، هنر تئاتر است که به صورت زنده اجرا می‌شود.

وی در ادامه انتقاد کرد: ما از هنر نمایش در کشور کم بهره میبریم در حالی که در خیلی از شهرها و کشورهای خارجی شاید هر شب بیش از 100 اجرا روی صحنه رود.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری  با اشاره به اینکه موضوعات قابل پرداخت زیادی در قالب نمایش وجود دارد عنوان کرد: موضوعاتی از هنر تا اخلاق شهروندی، از رفتار تا سبک زندگی و جوانمردی مواردی است که میتواند در قالب تئاتر جلوهگر باشد و برای مردم سرمشق شود.

صلاحی همچنین با یادآوری حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع شهدای غواص به تولید اثری با همین مضمون طی 45 روز اشاره داشت و بر لزوم توجه و پرداختن به موضوعات متعدد تاکید کرد.

وی در ادامه سخنانش به تعطیل شدن تئاتر در محرم و صفر به عنوان یکی از نشانه‌های کم بهرگی از تئاتر یاد کرد و افزود: میتوان شرایطی فراهم کرد که در ایام محرم و صفر آثاری با همین موضوع اجرا شوند.

وی همچنین اعلام کرد: شاید اکثر جلسات من با عبدالحسینی و شهرام کرمی و همچنین قالیباف برسر هنر نمایش بوده است و اتفاقا شهردار نیز به آن تاکید داشته است البته  750 اجرا طی یک هفته در جشنواره تئاتر شهر و آثار زیادی  در سوگواره آل عبا و همچنین ارائه پردیس صبا و تئاتر خاوران برای اجرای نمایش نیز تأییدکننده این سخن است. با وجود اینکه در 7 ماه گذشته 1300 اجرا در شهر را شاهد بودهایم اما معتقدیم که این میزان اجرا در شهر میلیونی تهران کافی نیست و این شهر اجرای بیشتری میطلبد اگرچه شهرام کرمی هم کمربند خود را برای تحقق این امر محکم بسته است.

صلاحی  در بخشی از سخنانش به مدافعان حرم اشاره داشت و افزود: پرداختن به این موضوع نشانگر این است که جلوههای هنر به خدمت ارزشها آمدهاند. واقعیت این است که خیلی از ما معنای جمله کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا را تا قضایای اخیر نمی‌دانستیم تا اینکه فهمیدیم با وجود اینکه بشریت این قدر ادعای اجتماعی بودن می‌کند جنایت‌ها و اتفاقات تاسف برانگیزی را مرتکب می‌شود. خبیث‌ترین انسان نماهای تمام دوران تاریخ در این دوره زندگی میکنند مشخص نیست که این افراد تحت چه تربیت، تعالیم و آموزشی چنین جنایتهایی آن هم به نام اسلام انجام میدهند. اینها به هیچ دینی معتقد نیستند چراکه هیچ مسلمان و هیچ مسیحی در دنیا آرامش کسی را بر هم نمیزند.

وی در محکوم کردن فعالیتهای تکفیریها عنوان کرد: این چه مرامی است که سر بچه کوچک را میبرند، به زنان تجاوز می‌کنند و هنرمند موسیقی‌دان80 ساله را می‌کشند. این‌ها از حیوان پست‌تر هستند زیرا هیچ حیوانی در طول تاریخ اینقدر درنده خویی نکرده است. نکته مهم این است که اگر کسی  در مقابل چنین افرادی نایستد منطقه و دنیا را به آشوب می‌کشند. اگر خبیث‌ترین آدم‌ها در گروه تکفیر قرار گرفتهاند رحیمترین افراد هم در قالب شهید همدانی‌ها می‌روند و در سن بازنشستگی می‌ایستند و از مردم دنیا دفاع می‌کنند.

با تاکید بر اینکه همه باید در مقابل جنایتکاران تکفیری بایستند بیان کرد: شهدای مدافع حرم دین بزرگی تا قیامت بر سر ما دارند و هنرمندان با هنر خود در حال ادا کردن این دین هستند.